Európa spustila prvú turbínu na ekologický vodík na svete, poskytne ohromný výkon
Vo Francúzsku prebehol kritický test turbíny od spoločnosti Siemens Energy, informuje portál Interesting Engineering. Ako vôbec prvá na svete operovala výlučne na plynnom vodíku, ktorý bol navyše vyprodukovaný ekologickým spôsobom, teda na rozdiel od väčšiny vodíka na svete pomocou obnoviteľných zdrojov namiesto fosílnych palív.
Výkon a flexibilita
Na spaľovanie takzvaného zeleného vodíka bola použitá modifikovaná turbína SGT-400, pôvodne navrhnutá na spaľovanie zemného plynu s cieľom produkovať energiu. Výkon tohto zariadenia sa pohybuje na úrovni od 10 do 15 MW, pričom ešte v roku 2022 prebiehal test so zmesou paliva, ktoré obsahovalo len 30 % takéhoto vodíka.
Podobné turbíny sa môžu stať jednou z možných alternatív využívania vodíka na produkciu elektrickej energie popri palivových článkov, ktoré sú síce pomerne efektívne, avšak na dosiahnutie tak vysokého výkonu potrebujú oveľa väčšie vstupné náklady.
Modifikovaná turbína projekty HYFLEXPOWER pomáha poháňať továreň na baliaci papier vo francúzskom Saillat-sur-Vienne, píše PEi.

Test zároveň dokázal, že je možné prekonvertovať existujúce turbíny na také, ktoré zvládajú spaľovať vodík bez toho, aby utrpela ich efektivita či spoľahlivosť. Výhodou tohto konkrétne projektu je aj schopnosť výroby a skladovania vodíka priamo na mieste pomocou energie z obnoviteľných zdrojov a následnej elektrolýzy vody.
Riešení je viac
Zužitkovať nadbytočnú energiu sa ľudstvo snaží viacerými spôsobmi, pričom problémom nie je len jej opätovné použitie, ale tiež samotné skladovanie. Čína na to napríklad nasadila doteraz najväčší zásobník stlačeného vzduchu, ktorý dokáže uložiť dostatok plynu na vyprodukovanie energie na nabitie až 8 000 Tesiel.
Pokrytie špičky a dopytu
Problémom najmä fotovoltických panelov je, že je ich produkcia najvyššia počas leta a výlučne cez deň, kvôli čomu je nutné energiu ukladať. Batérie sú síce vysoko efektívne, avšak drahé, obsahujú vzácne materiály a navyše nedokážu energiu skladovať dlhodobo. To však rieši vodík, ktorý je možné dlhšiu dobu skladovať prakticky bez strát a využiť tak energiu z leta počas zimy, keď fotovoltika produkuje málo.

Vodík má síce pomerne vysoké energetické straty, avšak za predpokladu eliminácie prakticky všetkých priamych emisií a zároveň možnosti recyklácie môže ísť o metódu s veľkým potenciálom.
Turbíny či nádrže sa ešte vždy recyklujú jednoduchšie a efektívnejšie, než lítium-iónové batérie. Problémom ostávajú samotné zdroje obnoviteľnej energie, keďže recyklácia fotovoltických panelov čaká na lepšie časy a gigantické vrtule veterných turbín zatiaľ nie sú recyklované vôbec.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
