Rozvoj veternej energetiky na Slovensku nabral zlý smer, môže ho ovplyvňovať ČEZ
Pravidlá, ktoré by mali zjednodušiť proces výstavby veterných elektrární, ale aj prípravu tzv. go-to zóny pre veterné parky, bude môcť ovplyvňovať český energetický gigant ČEZ. Vláda SR totiž prípravou ešte v apríli avizovaných opatrení na urýchlenie rozvoja veternej energetiky poverila Jadrovú energetickú spoločnosť Slovenska (JESS) a v tej má 49-percentný podiel český ČEZ. V stredu na to upozornila Slovenská asociácia fotovoltického priemyslu a OZE (SAPI).
Český energetický gigant sa podľa SAPI stane cez svoj podiel v JESS automaticky aj spoluvlastníkom budúcich veterných parkov v akceleračných zónach. Patrí pritom medzi významných investorov do veternej energetiky v Európe.
„Je vysoko netransparentné a neštandardné, ak vláda prípravou štátnych pravidiel pre rozvoj veternej energetiky a prípravu go-to zón poverí spoločnosť, v ktorej má polovičný podiel aj veľký energetický hráč a zároveň investor v oblasti veternej energetiky,“ upozornil výkonný riaditeľ SAPI Ján Karaba. Na tento konflikt záujmov pri príprave akceleračných zón pre veternú energetiku upozornila SAPI ešte v auguste ako Ministerstvo hospodárstva SR, tak aj predsedu vlády Ľudovíta Ódora.
Skorší prístup ČEZ ako akcionára JESS-u k informáciám v porovnaní s inými investormi je podľa SAPI zásadným konfliktom záujmov, keďže uľahčuje výber lokalít na prípravu veterných parkov.
„S predstihom viete, v ktorých lokalitách sa zamerať na prípravu projektov. Viete, kde hľadať pozemky na prenájom alebo kúpu, viete, kde budú menšie prekážky pri povoľovacom procese vášho projektu,“ zdôraznil Karaba.
Zásadný problém vidí SAPI aj v tom, že ČEZ sa cez svoj podiel v JESS-e stane aj akcionárom spoločností, ktoré budú v týchto dvoch go-to zónach prevádzkovať veterný park. Aj keď by prípadne do nich priamo neinvestoval.
„JESS má nastaviť pravidlá pre výber investorov v go-to zónach, dokonca ich aj vybrať a zazmluvniť. Navyše sa stane, a cez svoj podiel v JESS-e aj český ČEZ, automaticky aj akcionárom týchto veterných parkov,“ upozornil Karaba.
Hlavný argument pre poverenie JESS-u, prezentovaný ministrom hospodárstva Petrom Dovhnunom, boli podľa Karabu chýbajúce personálne kapacity ministerstva a jeho podriadených organizácií.
„Minimálne má štát Slovenskú elektrizačnú a prenosovú sústavu, ktorá napríklad ako jediná má reálne informácie o technických kapacitách na pripojenie elektrární. Namiesto toho štát vyberie firmu v konflikte záujmov, s akcionárom, ktorý aktívne investuje do veternej energetiky, a prípravu týchto nástrojov štátnej politiky im zaplatí z fondu obnovy,“ upozornil Karaba.
Proces rozvoja veternej energetiky podľa SAPI naberá netransparentný a diskriminačný smer. „Vyzývame vládu, aby prehodnotila svoje rozhodnutie. Po dlhých rokoch, keď sa výstavba obnoviteľných zdrojov energie na Slovensku prakticky zastavila, je toto krok späť,“ dodal Karaba.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
Totálna nehoráznosť: Čínska vojnová loď použila laser proti lietadlu EÚ, Nemci reagujú tvrdo
STVR ide konkurovať Netflixu. Chystá novú aplikáciu, všetok obsah chce ponúkať zadarmo a bez reklám
Samsung predstavil najvyspelejšie mobily sveta. Výkonom ťa dostanú, ale čo tá cena?
Ovládať ich budeš hlasom. Samsung predstavil nové hodinky s Gemini, funkciami ťa ohromia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuta až 300 eur za jednu hubu: Lov na dubáky ťa môže vyjsť drahšie než luxusná večera
Organizátorka festivalu Lovestream prezradila prekvapenie: Tajným hosťom bude svetová hviezda
Headlineri Pohody nevystúpia, organizátori už majú náhradu. Poznáme jej meno
Masívny útok Ruska: Západ Ukrajiny zasiahlo cez 700 dronov. Poľsko nasadilo stíhačky
Najvtipnejším národom sveta je sused Slovenska. Vyniká v agresívnom humore, tvrdí nová štúdia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Lietadlá súdneho dňa majú len dve krajiny. Rusko ich rozkráda, v USA chátrajú
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
- Nový Predátor aj vojnový veľkofilm. Toto sú najlepšie akčné filmy súčasnosti na Netflixe a ďalších
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Západ nič také nemá. „Spojenec“ Ruska nasadí laser na stíhačky budúcnosti, rakety po ňom „slepnú“
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Rusi zúfalo zháňajú peniaze. Ázijskému štátu ponúkajú svoje najmodernejšie zbrane, má to háčik
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Západ nič také nemá. „Spojenec“ Ruska nasadí laser na stíhačky budúcnosti, rakety po ňom „slepnú“
- Rusi zúfalo zháňajú peniaze. Ázijskému štátu ponúkajú svoje najmodernejšie zbrane, má to háčik
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
Zúfalstvo v ruskej armáde: Do boja posielajú zaprášené tanky, ktoré si pamätajú Brežneva
Európska krajina investovala do ekologických riešení 41 miliárd eur, obeť štátnych dotácií padla
Kritické suroviny pre high-tech odvetia narazili na vážny problém. Môže zaň Čína, bude horšie
Slováci prepadli pri výbere auta novému trendu. Čísla hovoria za všetko, pozor však na riziká
AI pretransformuje spoločnosť, tvrdí odborník. Varuje pred kľúčovou chybou, ktorú robíme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP