V článku boli použité materiály TASR a SITA.

Spoločnosť Mubea Tailored Products plánuje pri Košiciach postaviť nový závod na automobilové diely. Vo Veľkej Ide chce vyrábať chladiace dosky na reguláciu teploty batérií v elektrických vozidlách. Preinvestovať by mala viac ako 60 mil. eur a do roku 2027 vytvoriť 105 nových pracovných miest.

Ministerstvo hospodárstva SR navrhuje podniku pomôcť stimulom na úrovni takmer 20 mil. eur. Mal by byť vo forme úľavy na dani z príjmov. Konečné rozhodnutie je na vláde.

Vytvoria vyše 100 nových pracovných miest

„V súvislosti s plánovanou realizáciou investičného zámeru prijímateľ požadoval poskytnutie investičnej pomoci v celkovej nominálnej hodnote 26,56 milióna eur vo forme úľavy na dani z príjmov,“ priblížil rezort hospodárstva.

FonTech/David Igaz

Ministerstvo financií SR však vyjadrilo podmienečný súhlas s poskytnutím pomoci v hodnote 19,92 milióna eur. Spoločnosť podľa MH SR plánuje vynaložiť v rokoch 2022 až 2025 oprávnené investičné náklady v celkovej výške 60,02 milióna eur.

V priamej súvislosti s investičným zámerom má byť v rokoch 2023 až 2027 vytvorených 105 nových pracovných miest. Závod by mal vyrábať chladiace dosky na reguláciu teploty batérií v elektrických vozidlách.

Mubea Tailored Products, s. r. o., so sídlom v Kežmarku vznikla 4. decembra 2021 so základným imaním vo výške 100 000 eur. Spoločníkmi sú švajčiarska spoločnosť Mubea Engineering AG a nemecká spoločnosť Mubea International GmbH.

Skupina Mubea je rodinný podnik a výrobca vysokovýkonných pružín a súvisiacich produktov pre automobilový priemysel. Na konsolidovanom základe skupina vykázala v roku 2020 obrat vo výške 2 miliardy eur.

Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq

Má 48 výrobných, vývojových a predajných závodov po celom svete a v roku 2020 zamestnávala približne 14 000 zamestnancov. Dodáva pre automobilky Audi, BMW, Kia, Hyundai, Jaguar Land Rover, ale aj Stellantis či Volkswagen.

Na východe chcú vyrábať komponenty pre elektromobily a hybridy

Nový závod bude vyrábať valcované hliníkové chladiace dosky pre trakčné batérie elektrických vozidiel, a to pre čisto elektrické alebo hybridné vozidlá.

V pláne je produkcia troch typov chladiacich dosiek, a to veľké určené pre stredovú podlahu elektrického vozidla, stredné pre chladenie zložených batériových modulov a malé pre chladenie batériového modulu. Podľa odhadov by mal nový závod spracovať ročne približne 18 000 ton hliníka.

Slovensko zostane automobilovou veľmocou aj vďaka Volvu

V lete 2022 Ministerstvo hospodárstva aj Volvo cez tlačovú správu potvrdili, že pri Košiciach má vyrásť nová automobilová továreň. Príchod švédskej automobilky na východ Slovenska tiež vyvolal vlnu ďalších investícií, o čom sme informovali v samostatnom článku.

Volvo už v júli 2022 v tlačovej správe uviedlo, že „nový moderný závod bude klimaticky neutrálny a bude vyrábať len elektrické vozidlá, čím podporí ambíciu spoločnosti stať sa do roku 2030 plne elektrickou.

Volvo (Úprava redakcie)

Samotné Volvo dnes ale ponúka len 4 elektromobily – najnovší EX30, EX90, C40 a XC40. Pod automobilovú skupinu Volvo-Geely však patrí aj švédsky výrobca elektromobilov Polestar, ktorý ku dnešnému dňu predstavil hneď niekoľko batériových modelov. Koncom minulého roka dokonca oznámil luxusné elektrické SUV Polestar 3, ktoré má konkurovať elektromobilom ako BMW iX.

S elektromobilom Polestar 3 však automobilka narazila na softvérové problémy, ktoré výrobu a predaj odložili minimálne do konca roka 2023, priblížil šéf značky Thomas Ingenlath pre portál Automotive News Europe.

Mohli by ich vyrábať už v roku 2026

Momentálne je v predaji len model Polestar 2, ktorý sa vyrába v Číne, pričom výroba Polestar 1 bola ukončená. Na švédsku automobilku však rastie tlak, aby presunula aspoň časť výroby do Európy.

Polestar

Oznámené a naplánované sú už ale aj modely Polestar 4, 5 a 6. Práve model Polestar 6 by mohol vstúpiť do výroby okolo roku 2026, kedy sa má spustiť výroba v košickom závode.

Začiatok výstavby košického závodu je naplánovaný na rok 2023 a inštalácia zariadení a výrobných liniek na rok 2024. Sériová výroba čisto elektrických vozidiel Volvo novej generácie sa má začať v roku 2026,“ uviedlo Volvo v spomínanej tlačovej správe.

Podľa vedenia spoločnosti by sa v Európe mal vyrábať až model Polestar 7, o ktorom zatiaľ nemáme veľa informácií. Podľa Latest Car News ale spoločnosť potvrdila, že je v pláne tento model vyrábať na starom kontinente. Má sa tak stať najskôr v roku 2027, čo opäť koreluje so spustením fabriky pri Košiciach.

Ako uviedlo Volvo, inštalácia výrobného zariadenia sa má spustiť v roku 2024. To dáva priestor inštalovať také vybavenie, pomocou ktorého by sa dali vyrábať aj elektromobily Polestar. Zatiaľ síce ide najmä o špekulácie, no pre Volvo-Geely by mohlo ísť o výhodný ťah, ktorým vyrieši hneď dva problémy naraz.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú