Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Elektromobilita sa po celom svete dostáva do koľají, vďaka ktorým sa stane normou dopravy budúcnosti. Než sa však ľudstvo k tomuto bodu dopracovalo, muselo prejsť niekoľkými zlyhaniami, z ktorých jedno je obzvlášť boľavé. Týka sa americkej spoločnosti General Motors (GM), ktorá experimentovala s komerčnými elektromobilmi skôr než vznikla Tesla.
Prvé masovo produkované elektromobily modernej doby totiž pochádzali práve z dielne spoločnosti GM, ktorá experimentovala s ekologickejšou dopravou, spomína BBC. A ako sa ukázalo, potenciál bol skutočne obrovský. Napriek tomu však skončil celý projekt katastrofou a sklamaním, o ktorom nakoniec vznikol aj dokumentárny film s Tomom Hanksom.
Prekvapivé parametre
Prvé moderné elektromobily spoločnosti GM vošli do výroby ešte v roku 1996 a i keď boli vyrábané až do roku 1999, podarilo sa celkovo vyprodukovať len približne 1 100 kusov. Pre porovnanie, len v berlínskej továrni americká spoločnosť Tesla produkuje mesačne až cez 20 000 vozidiel. Doba však poriadne pokročila a práve Tesla je dnes považovaná za priekopníka elektromobility.
Dôvodov pre neúspech elektromobilov EV1 od spoločnosti GM je hneď niekoľko, je však nutné dodať, že išlo o stroj s úctyhodnými parametrami, najmä vzhľadom na dobu, v ktorej vznikol. Ešte donedávna bolo pri starších elektrických modeloch v lacnejšom prevedení bežné, že sa ich dojazd pohyboval kdesi na úrovni 100 km, prípadne maximálne do 200 km.
GM EV1 však už v prvej generácii dosahovali dojazd takmer 130 km a to aj napriek tomu, že využívali olovo-kyselinové akumulátory, píše SlashGear. Tieto batérie sú síce oveľa citlivejšie na nízke teploty, avšak GM EV1 boli prístupné predovšetkým v horúcich podmienkach Kalifornie. Neskôr síce expandovali aj do ďalších štátov USA, žiadny z nich však nezažíval príliš chladné zimy. Prečo teda zlyhali?
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Aké parametre dosahovali prvé sériovo vyrábané elektromobily
- V čom vynikali a ako ich vnímali ľudia
- Aký bol hlavný problém týchto strojov a prečo ich museli dať zošrotovať
- Aké ďalšie prototypy na rovnakej platforme GM vytvorilo
- Ako sa podarilo dosiahnuť tak dobrý dojazd už v 90. tych rokoch
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
Tradičný materiál prekonáva v dojazde aj cene. Vedci vyvinuli batérie s rekordnou energiou
Stojí menej ako 20-tisíc eur a mieri aj do Európy. Čínska značka predstavila lacný elektromobil
Dostal agresívny dizajn od majstra. Čína pripravuje silnú konkurenciu pre Porsche (FOTO)
Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
- Váži 2,4 tony, má 700 koní a vyzerá ako Ferrari. Unikli zábery nového elektromobilu Xiaomi
-
- Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
- Váži 2,4 tony, má 700 koní a vyzerá ako Ferrari. Unikli zábery nového elektromobilu Xiaomi
-
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Slávna značka urýchľuje výrobu. Jej lacný elektromobil ide na dračku, zaznamenal raketový štart
- Emisie zníži o 90 %: V krajine EÚ zavádzajú revolučné palivo, ktoré má zachrániť spaľováky
- Do konca života nabíjaš auto zadarmo. Tesla vytasila zabudnutý stimul, chce rozpredať zásoby
Vláda schválila dôležitý projekt. Vyrieši digitálnu chudobu na Slovensku
Delá, raketomety a drony smrti. Severná Kórea pošle Rusku ďalšie zbrane, má bojový plán
Slováci, pozor. Od januára platí nová vyhláška, výrazne uľahčí prechod k inému operátorovi
Zlé správy z burzy. Ceny energií opäť stúpli, elektrina prekonala magickú hranicu
BMW priznalo vážnu chybu. Viac než 100 áut skončilo na zakázanom trhu, obišli prísne sankcie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené