EÚ potichu sleduje autá Slovákov. Obrovské množstvo dát zbierajú kvôli „bezpečnosti“
Európska únia prináša s cieľom čo najviac znížiť emisie z dopravy rôzne riešenia a jedným z nich je aj zavedenie špeciálnej „čiernej skrinky“ pre nové autá. On-board Fuel and/or Energy Consumption Monitoring Device (OBFCM) je zariadenie, ktoré sleduje údaje o spotrebe a prejdených kilometroch vo všetkých nových autách, ktoré vyšli z výrobnej linky po roku 2021.
Autá a ľahké úžitkové vozidlá sú zodpovedné za približne 15 % škodlivých emisií CO2. Doprava je dnes jedinou oblasťou, kde sú emisie skleníkových plynov vyššie ako v roku 1990. Únia si preto stanovila za cieľ obmedziť emisie CO2 z dopravy do roku 2050 o 60 % v porovnaní s úrovňou emisií v roku 1990.
EÚ vie, koľko a ako rýchlo jazdíš
Ako uvádza Ministerstvo dopravy na svojom webe, pomocou zariadenia OBFCM sa na palube vozidla zisťujú minimálne nasledujúce parametre a zaznamenajú sa hodnoty za čas používania vozidla:
Pre všetky vozidlá so spaľovacím motorom a nenabíjateľné hybridy:
- celkové množstvo spotrebovaného paliva (za čas používania) (litre);
- celková prejdená vzdialenosť (za čas používania) (kilometre);
- prietok paliva v motore (gramy za sekundu);
- prietok paliva v motore (litre za hodinu);
- prietok paliva vo vozidle (gramy za sekundu);
- rýchlosť vozidla (kilometre za hodinu).
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
Zariadenie OBFCM musí byť inštalované aj do plug-in hybridných vozidiel, kde EÚ sleduje ešte viac detailov:
Pre všetky plug-in hybridné vozidlá:
- celkové množstvo spotrebovaného paliva (za čas používania) (litre);
- celkové množstvo spotrebovaného paliva počas prevádzky s vybíjaním batérie (za čas používania) (litre);
- celkové množstvo spotrebovaného paliva počas prevádzky s možnosťou, aby vodič zvýšil stav nabitia (za čas používania) (litre);
- celková prejdená vzdialenosť (za čas používania) (kilometre);
- celková prejdená vzdialenosť počas prevádzky s vybíjaním batérie s vypnutým motorom (za čas používania) (kilometre);
- celková prejdená vzdialenosť počas prevádzky s vybíjaním batérie s motorom v chode (za čas používania) (kilometre);
- celková prejdená vzdialenosť počas prevádzky s možnosťou, aby vodič zvýšil stav nabitia (za čas používania) (kilometre);
- prietok paliva v motore (gramy za sekundu);
- prietok paliva v motore (litre za hodinu);
- prietok paliva vo vozidle (gramy za sekundu);
- rýchlosť vozidla (kilometre za hodinu);
- celková energia zo siete do batérie (za čas používania) (kWh).
Čo chce EÚ sledovaním dosiahnuť?
Zber dát z OBFCM zariadení zatiaľ slúži len na vyhodnocovanie rôznych štatistík a žiadne reálne obmedzenia či benefity pre vodičov neprináša. To sa ale má podľa odborníkov v budúcnosti zmeniť, nakoľko EÚ dokáže na základe týchto informácií napríklad uvaliť vyššiu cestnú daň na tých vodičov, ktorí jazdia viac.
Takisto môže sledovať majiteľov plug-in hybridov, či využívajú elektromotor v takej miere, aby dosiahli spotreby paliva udávané výrobcom a v prípade, že svoje vozidlo nenabíjajú, môže ich opäť nejako „potrestať“.
Na prvý pohľad to môže vyzerať ako šikana vodičov, no ak sa na celú vec pozrieme zo širšieho hľadiska, v skutočnosti môže pomôcť k spravodlivejšiemu zavedeniu rôznych poplatkov. Vodič, ktorý ročne najazdí iba pár tisíc kilometrov, by nemal platiť rovnakú cestnú daň ako niekto, kto najazdí desaťtisíce kilometrov ročne, keďže cesty zaťažuje každý z nich inak.
Tak isto by nemali majitelia plug-in hybridov, ktorí svoje autá nenabíjajú, poberať rôzne výhody plynúce z ekologickejšieho pohonu, keďže bez pravidelného nabíjania plug-in hybrid v skutočnosti vôbec nie je ekologickejší než auto s čisto spaľovacím motorom.
Ako chce v skutočnosti EÚ s týmito dátami narábať a čo všetko s nimi zamýšľa, je ešte otázne. V každom prípade, ak máš auto vyrobené po 1. januári 2021, takúto „čiernu skrinku“ nosíš so sebou aj ty.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nissan potvrdil revolučný elektromobil. Bude mať batériu budúcnosti a príde už v roku 2028
Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
Šokoval ich extrémne nízky dopyt. Ferrari urobilo zásadné rozhodnutie, ktoré ovplyvní elektromobily
Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Navždy odišiel oceňovaný český herec. Bol držiteľom Thálie a legenda činohry
Peter a Dodo otvorili „netradične tradičnú“ piváreň v Piešťanoch: „Výstrelky vlády robia maximum, aby odradili ľudí podnikať“
„Rovnomerné opálenie je zápal pokožky,“ varuje biochemička. Zapamätaj si pravidlo 2-15-2
Vakcína proti Covidu chráni dôležitý orgán. Neočkovaní majú 4,7-krát vyššie riziko úmrtia, varujú vedci
Predbežné výsledky zo známeho kúpaliska: Smrteľný parazit sa v bazénoch nenachádza
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Nissan potvrdil revolučný elektromobil. Bude mať batériu budúcnosti a príde už v roku 2028
-
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Šokoval ich extrémne nízky dopyt. Ferrari urobilo zásadné rozhodnutie, ktoré ovplyvní elektromobily
-
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
Zákony brzdia energetiku. Slovensko nedokáže využiť to, čo funguje všade inde
Čo sa to deje? Irán zasiahlo silné zemetrasenie len 150 km od Teheránu
USA investujú, EÚ stagnuje. Slovensko môže prísť o konkurencieschopnosť
Kyberšikana, závislosť a dezinformácie ohrozujú deti. EÚ žiada rázne kroky
AI nie je dar, ale riziko. Pápež posiela jasné varovanie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Navždy odišiel oceňovaný český herec. Bol držiteľom Thálie a legenda činohry
Peter a Dodo otvorili „netradične tradičnú“ piváreň v Piešťanoch: „Výstrelky vlády robia maximum, aby odradili ľudí podnikať“
„Rovnomerné opálenie je zápal pokožky,“ varuje biochemička. Zapamätaj si pravidlo 2-15-2
Vakcína proti Covidu chráni dôležitý orgán. Neočkovaní majú 4,7-krát vyššie riziko úmrtia, varujú vedci
Predbežné výsledky zo známeho kúpaliska: Smrteľný parazit sa v bazénoch nenachádza
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené