Videli sme to, čo väčšina Slovákov nikdy. Takto sa vyberá a servisuje batéria v Škode Enyaq (+prekvapenie)
Servis elektromobilov vyžaduje iné postupy, technológie, zariadenia i vzdelanie ako opravy konvenčných vozidiel so spaľovacími motormi. FonTech.sk mal unikátnu šancu nazrieť do pozadia servisu elektrifikovaných vozidiel Škoda. Navyše sme videli aj proces výberu batérie priamo z elektromobilu Enyaq vo verzii 80, teda 77 kWh jednotky.
Servisné úkony na batériových elektromobiloch sú v mnohých ohľadoch iné ako pri autách so spaľovacími motormi. Servisy a ich pracovníci sa na špecifiká elektromobilov musia pripravovať nielen po stránke znalostí a schopností personálu, ale okrem toho im musia prispôsobiť aj dielenské vybavenie.
Najväčším rozdielom je práca a manipulácia s vysokonapäťovou batériou, ktorá je nie len ťažká (v Enyaq 80 váži cez 500 kg), ale môže byť v prípade nesprávnej manipulácie aj nebezpečná. Z tohto dôvodu sú servisy vybavené špeciálnymi vozíkmi, ktoré pomáhajú pri demontáži a manipulácii s batériou.
„Servis elektromobilov síce vďaka absencii mnohých súčastí pohonného ústrojenstva zaberie v priemere menej času, na druhej strane však vyžaduje špecifické technické vybavenie a vzdelanie technikov. To kladie na servisnú sieť vysoké nároky, ktoré sa čiastočne líšia od tých doterajších. Aj servisné úkony majú spravidla iný charakter a naši autorizovaní partneri si ich museli osvojiť v priebehu veľmi krátkej doby,“ hovorí Róbert Hukel, vedúci servisných služieb spoločnosti Škoda Auto Slovensko.
Elektromobil aj plug-in hybrid ti opravia v každom servise
Rozvoju servisnej siete v Slovenskej republike sa Škoda Auto Slovensko intenzívne venuje už od roku 2019, keď predstavila prvé elektrifikované modely Citigo e-iV a Superb iV. Vďaka tomu už dnes všetky autorizované servisy Škoda spĺňajú technické nároky na prijatie vozidla s vysokonapäťovou batériou do opravy. Takisto sú schopné vykonávať na elektromobiloch všetky servisné úkony okrem špecializovaných prác na vysokonapäťovom systéme vozidla.
V prípade, kedy je potrebné vykonať zásah do vysokonapäťového vedenia a batérie, má Škoda zavedený proces transportu vozidiel medzi prevádzkami. To znamená, že zákazníci môžu svoje vozidlo odovzdať u svojho preferovaného servisného partnera, ktorý sa postará o všetko ostatné a vozidlo v prípade potreby odovzdá do starostlivosti servisu na zodpovedajúcej úrovni.
Kompetencie jednotlivých servisov sú rozdelené na tri úrovne. V prvej úrovni dokáže servis vykonať základnú diagnostiku a opravy, pri ktorých nie je nutné vyberať batériu.
V druhej úrovni už servis vie vybrať vysokonapäťový akumulátor a prípadne vymeniť jednotlivé poškodené moduly. Tretia úroveň už umožňuje servisu pracovať aj so samotnými modulmi v batérii na tej najelementárnejšej úrovni. Demontáž batérie prebieha v beznapäťovom stave a technici vykonávajú výmenu v špeciálnom oblečení, ktoré odolá až 1 000 V.
Díleri na to nie sú sami
Nákup všetkej potrebnej techniky a vyškolenie zamestnancov na prácu s elektromobilmi sú finančne aj časovo náročné. Škoda preto svojich partnerov netlačí do toho, aby poskytovali najvyššiu úroveň servisu elektromobilov, kedy majú technici dokonca oprávnenie pracovať so samotnými modulmi batérie. Niektoré položky automobilka označuje ako nepovinné, servis ich teda nemusí vlastniť.
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
V prípade záujmu si ich však môže prenajať priamo od automobilky, ktorá má pre tieto účely k dispozícii hardvér za zhruba 40 000 €. Týmto sa slovenské zastúpenie automobilky snaží dílerom uľahčiť dosiahnutie najvyššej úrovne pripravenosti a pritom zachovať finančné zdravie ich firiem.
Zariadenia sú doručované do druhého dňa od objednania. Ak teda prídeš s elektromobilom do servisu, ktorý nemá k dispozícii potrebné zariadenia, vedenie servisu požiada o ich zapožičanie a už na ďalší deň môžu započať práce na oprave vozidla. Rovnako je na tom aj dostupnosť náhradných dielov. Ak sú k dispozícii na sklade, autorizovaný servis ich má u seba do 24 hodín.
Do roku 2030 chce dosiahnuť až 70 % podiel elektromobilov na celkových predajoch značky v Európe. Zároveň sa spoločnosť Škoda Auto zameriava aj na podporu trvalej udržateľnosti pri výrobe vozidiel a vo svojich dodávateľských reťazcoch.
Batéria Enyaqu preukázala skvelú životnosť
Škoda nám prezradila aj to, v akom stave sa nachádza batéria Škody Enyaq po 60 000 km, ktorú dávala testovať novinárom. Jej celková kapacita klesla len o 4 % a aktuálne má teda 96 %. Tu je nutné podotknúť, že novinári sa väčšinou k batérii elektromobilu správajú najhoršie ako sa len dá. Nabíjajú do 100 % a prevažne na rýchlonabíjačkách. Auto jednoducho vôbec nešetria.
Technici v tejto súvislosti podotkli, že akumulátoru najviac škodí nabíjanie nad 80 %. Takmer úplné vybitie na 1 % či 2 % naopak batérii vôbec neškodí, nakoľko vtedy sa dokáže lepšie skalibrovať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Kotlár ostal v pozore: Vláda oslavuje slovenský mRNA startup, aj keď nás „mení na kukurice”
Slováci oslavujú. Digitálne doklady v mobile sú tu, takto si ich aktivuješ (NÁVOD)
AKTUÁLNE: Slovákom už stačia doklady aj v mobile. Štát konečne spustil mobilné aplikácie, tu ich využiješ
Slovensko stavilo na správny druh energie. Expert vysvetlil, prečo a ako z neho bude štát prosperovať
Štát ide lustrovať Slovákov. Nový energozákon zbiera súkromné údaje, takto sa tomu dá vyhnúť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Zásadná zmena v nakupovaní: Zaužívaná vec má íst po 50 rokoch „do dôchodku“. Nastúpi nová technológia
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Bezos predal svoje sídlo s prístavom a bambusovým hájom. Vytvoril nový rekord v predaji nehnuteľnosti
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Základný fyzikálny princíp môže vyriešiť energetickú krízu. Vedci premenili dážď na elektrinu
Gates o budúcnosti práce: AI vyrieši krízu, ktorú roky nikto nevedel zvládnuť
Zákaz sa nekoná. EÚ sa bojí prázdnych zásobníkov a ostáva pri ruskom plyne
Svetové laboratóriá čelia výzve. Musia ochrániť kľúčové genetické dáta pred kyberútokmi
OpenAI predstavilo nový model, ktorý láka na polovičné ceny. Ľudom testuje trpezlivosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Zásadná zmena v nakupovaní: Zaužívaná vec má íst po 50 rokoch „do dôchodku“. Nastúpi nová technológia
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Bezos predal svoje sídlo s prístavom a bambusovým hájom. Vytvoril nový rekord v predaji nehnuteľnosti
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené