Tesla priznala chybu, kontroverzná „inovácia“ takmer zmizne. Ľudia doteraz platili, aby sa jej zbavili
Tesla s príchodom faceliftu Modelu S a X predstavila „revolučnú“ novinku, ktorou je volant yoke. Automobilka sa rozhodla do svojich vlajkových modelov miesto klasického okrúhleho volantu vložiť niečo, čo skôr pripomína volant z F1. Inžinieri si ale zrejme neuvedomili, že verejné cesty nie sú pretekársky okruh a v praxi sa obdĺžnikový volant absolútne neosvedčil. Tesla sa teda rozhodla, že v štandardnej výbave bude dostupný klasický okrúhly volant a yoke si môžu zákazníci nakonfigurovať za príplatok, píše InsideEVs.
Tesla „potichu“ aktualizovala konfigurátor na svojom webe a už v ňom štandardne nájdeš Model S a Model X s klasickým okrúhlym volantom. Yoke volant je k dispozícii za príplatok 250 €, čo nie je veľa, no vzhľadom na jeho nepraktickosť je otázne, či si ho niekto aj za túto symbolickú sumu vôbec zakúpi.
Okrúhly volant má svoje opodstatnenie
Nemá zmysel snažiť sa opäť vynájsť koleso a to platí aj pre Teslu aj jej volant yoke. Na závodnom okruhu a pri ostrej jazde nepochybne riadenie s takýmto volantom dáva zmysel, no predovšetkým pri manévrovaní v meste a pri parkovaní musí ísť o nočnú moru.
V bežnej premávke musí s volantom točiť aj o 360 stupňov a tu už nastávajú problémy. Kruh je ideálny na točenie a ak máme bod otáčania presne v strede, tak jeho okraje sa nám prakticky nepohnú a vždy ich máme na tom istom mieste.
To ale neplatí v prípade obdĺžnika. Ak volantom yoke otočíš o 90 stupňov, úchop sa presunie z vodorovnej polohy do zvislej a na tretej a deviatej hodine nemáš volant za čo chytiť.
V bežnej premávke je to horor
Nepraktickosť tohto volantu skvele ukázal vo videu známy nórsky youtuber Bjørn Nyland. Tvar volantu ale nie je jediným problémom. Ako vyplýva z jeho recenzie, oveľa horším dizajnom sú smerovky, ktoré nemajú klasickú páčku, ale sú umiestnené ako tlačidlá na volante a nachádzajú sa nad sebou, nie vedľa seba.
Pokiaľ držíš volant oboma rukami a s autom ideš rovno, respektíve nemusíš volantom extra vytáčať, zadávanie smeru jazdy stlačením tlačidla je celkom jednoduché a dá sa na to zvyknúť.
Problém ale bol napríklad kruhový objazd, kedy mal Bjørn volant otočený o 180 stupňov. Vtedy sa šípky na udávanie smeru jazdy presunuli na pravú stranu a horná šípka, ktorou sa zapína pravá smerovka, sa presunula dolu a spodná sa zasa nachádzala hore.
Bjørn to nie vždy dokázal spracovať a správne vyhodnotiť, ktorú šípku má v danom momente stlačiť. Neraz sa preto dostal do situácie, kedy pri výjazde z kruhové objazdu nedal znamenie o zmene smeru jazdy, alebo trafil to nesprávne. Tento test iba dokazuje, že klasický volant a páčky sú na vedenie vozidla v bežnej premávke to najlepšie, čo zatiaľ máme.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
Bol to výstrelok, ktorý prežil len 5 rokov. Audi premenilo zabudnutý model na elektromobil
Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nová nádej pre pacientov s agresívnou rakovinou prichádza z prírodného zdroja. Jed ničí nádorové bunky, tvrdia vedci
Nadmerná konzumácia proteínov zvyšuje riziko rakoviny. Ohrozené sú najmä ženy, varujú odborníci
„Zarábam 32 000 eur mesačne tým, že vylepšujem cudzie nápady.“ Samuel vymenil prácu v optike za vlastný biznis z pohodlia gauča
Štúdia odhaľuje skutočné príčiny chronického únavového syndrómu. Nejde len o psychický problém, tvrdia vedci
Čierny Mesiac vytvorí ideálne podmienky pre hviezdy a galaxie. Nepremeškaj najmagickejšiu noc roka
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
- Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
- Bol to výstrelok, ktorý prežil len 5 rokov. Audi premenilo zabudnutý model na elektromobil
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
- Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Fico varuje pred skokovým zdražením plynu, tepla aj elektriny. Tvrdí, že má plán, ako to zastaviť
Nagasaki sa ponorilo do ticha. Prešlo 80 rokov od okamihu, ktorý zmenil dejiny
Taliansko sa púšťa do boja so spaľovákmi. Ponúkne rekordné príspevky na elektromobily
Hranica sa mení na obrovské pódium. KĽDR pripravuje návrat hlasnej psychologickej vojny
ESET a Europol spúšťajú nový program. Má zmeniť boj proti kyberzločinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP