Tesla s príchodom faceliftu Modelu S a X predstavila „revolučnú“ novinku, ktorou je volant yoke. Automobilka sa rozhodla do svojich vlajkových modelov miesto klasického okrúhleho volantu vložiť niečo, čo skôr pripomína volant z F1. Inžinieri si ale zrejme neuvedomili, že verejné cesty nie sú pretekársky okruh a v praxi sa obdĺžnikový volant absolútne neosvedčil. Tesla sa teda rozhodla, že v štandardnej výbave bude dostupný klasický okrúhly volant a yoke si môžu zákazníci nakonfigurovať za príplatok, píše InsideEVs.

Tesla „potichu“ aktualizovala konfigurátor na svojom webe a už v ňom štandardne nájdeš Model S a Model X s klasickým okrúhlym volantom. Yoke volant je k dispozícii za príplatok 250 €, čo nie je veľa, no vzhľadom na jeho nepraktickosť je otázne, či si ho niekto aj za túto symbolickú sumu vôbec zakúpi.

Okrúhly volant má svoje opodstatnenie

Nemá zmysel snažiť sa opäť vynájsť koleso a to platí aj pre Teslu aj jej volant yoke. Na závodnom okruhu a pri ostrej jazde nepochybne riadenie s takýmto volantom dáva zmysel, no predovšetkým pri manévrovaní v meste a pri parkovaní musí ísť o nočnú moru.

Tesla

V bežnej premávke musí s volantom točiť aj o 360 stupňov a tu už nastávajú problémy. Kruh je ideálny na točenie a ak máme bod otáčania presne v strede, tak jeho okraje sa nám prakticky nepohnú a vždy ich máme na tom istom mieste.

To ale neplatí v prípade obdĺžnika. Ak volantom yoke otočíš o 90 stupňov, úchop sa presunie z vodorovnej polohy do zvislej a na tretej a deviatej hodine nemáš volant za čo chytiť.

V bežnej premávke je to horor

Nepraktickosť tohto volantu skvele ukázal vo videu známy nórsky youtuber Bjørn Nyland. Tvar volantu ale nie je jediným problémom. Ako vyplýva z jeho recenzie, oveľa horším dizajnom sú smerovky, ktoré nemajú klasickú páčku, ale sú umiestnené ako tlačidlá na volante a nachádzajú sa nad sebou, nie vedľa seba.

Pokiaľ držíš volant oboma rukami a s autom ideš rovno, respektíve nemusíš volantom extra vytáčať, zadávanie smeru jazdy stlačením tlačidla je celkom jednoduché a dá sa na to zvyknúť.

Problém ale bol napríklad kruhový objazd, kedy mal Bjørn volant otočený o 180 stupňov. Vtedy sa šípky na udávanie smeru jazdy presunuli na pravú stranu a horná šípka, ktorou sa zapína pravá smerovka, sa presunula dolu a spodná sa zasa nachádzala hore.

Bjørn to nie vždy dokázal spracovať a správne vyhodnotiť, ktorú šípku má v danom momente stlačiť. Neraz sa preto dostal do situácie, kedy pri výjazde z kruhové objazdu nedal znamenie o zmene smeru jazdy, alebo trafil to nesprávne. Tento test iba dokazuje, že klasický volant a páčky sú na vedenie vozidla v bežnej premávke to najlepšie, čo zatiaľ máme.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú