Nadzvukové lietadlá sľubujú desaťročia, majú vážny problém – prečo ich doteraz nepoužívame?
Ľudstvo je fascinované rýchlosťou už od skonštruovania prvých vozidiel a táto vášeň sa len prehĺbila a dostala do extrémov vytvorením strojov, ktoré dokážu lietať. Prekonanou a napriek tomu pre mnohých nedosiahnuteľnou hranicou je rýchlosť zvuku, ktorú síce dokážu prekonávať rakety a rôzne armádne lietadlá, avšak tie komerčné neustále narážajú na problémy.
Jedná sa o možnosť, ktorú už ľudstvo v minulosti malovďaka strojom Concorde a Tupolev Tu-144. Keďže ale šlo o prvé stroje svojho druhu v skutočnej prevádzke, čelili mnohým problémom a nakoniec boli zrušené úplne kvôli mnohým vážnym, aj menej vážnym dôvodom. Súkromné spoločnosti chcú nadzvukovú dopravu obnoviť a sľubujú to, čo neponúkol ani Concorde – zatiaľ bez významných výsledkov.
Vývoj rakety Starship spoločnosťou SpaceX
Veľké sľuby a neúspechy
Len sotva je možné považovať lietadlo Concorde za neúspech, napriek jednej tragédii a mnohým nedostatkom, ktoré jeho prevádzku poznačili. Ako prvé komerčné nadzvukové lietadlo Concorde jasne dokázal, že sa nejedná o nemožnú výzvu a s dostatkom inovácií je možné ju prekonať. O to jednoduchšie to môže byť o dve desaťročia neskôr, s novšími a spoľahlivejšími technológiami.
V priemysle je dnes množstvo spoločností, ktoré hlásajú návrat nadzvukových letov do komerčnej leteckej dopravy, avšak len máloktoré z nich skutočne uspejú. Obzvlášť ambiciózny bol napríklad plán spoločnosti Aerion, ktorá nielenže chcela prekročiť rýchlosť zvuku, ale tiež hypersonickú rýchlosť a lietať rýchlosťou takmer 5 000 km/h.

Kamkoľvek na svete sa mali lietadlá Aerionu dostať do 3 hodín, čo je porovnateľné s raketou Starship, ktorú chce firma SpaceX v budúcnosti využiť na extrémne rýchlo transport na Zemi. Aerion však v roku 2021 skrachoval, keďže nedokázal zaistiť dostatok investícií. Ak by sa to aj podarilo, čelil by herkulovskej výzve, ktorú doteraz neprekonal nik.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Aké sú najväčšie problémy nadzvukových lietadiel a prečo prevažujú nad výhodami
- Ako chcú tieto problémy inžinieri riešiť a na čom práve pracujú
- Prečo sú niektoré firmy prehnane ambiciózne a sľuby o nadzvukových lietadlách nikdy nesplnia
- V čom Concorde uspel a prečo prišiel neskôr, než mal
- Ktoré lietadlo znovu otvorili éru nadzvukových letov a prečo sa jej jeho nástupca okamžite vzdal
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítaj viac z kategórie: Vesmír a veda
Teraz čítajú

PET fľaše sa menia na prekvapivú zbraň. Vedci hovoria o riešení klimatickej krízy

Riaditeľa AI firiem úplne zošaleli: Infraštruktúru chcú vo vesmíre, no čaká ich logistické peklo

Po smrti človeka vraj nezaniká kľúčová vec. Vedci možno rozlúskli existenciu života

Dennodenne ho sledujeme úplne všetci. Vedci našli novodobého „zabijaka" mozgu

Ľudstvo je o krok bližšie k neobmedzenej energii. Európania vyvinuli „zázračné" zariadenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Hovorí o ňom celý internet. Nový sci-fi seriál rozpútal šialenstvo, ukazuje desivú realitu
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Spojenec Slovenska dostal ultimátnu zbraň. „Dračiemu ohňu“ neunikne ani jedna raketa, zasiahne aj mincu
- Zdrvujúca slovenská novinka zbúrala Netflix. Porazila aj hollywoodsky hit za 200 miliónov
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Musk po vyše 20 rokov zmenil názor, SpaceX prichádza na akciový trh so šialenou hodnotou
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori




