Zistenie, ktoré zmení elektromobily. Ford našiel totálne prekvapivý spôsob, ako znížiť ich spotrebu
Nižší dojazd elektromobilov v zime trápi prakticky všetky automobilky na svete. Elektromobil totiž neprodukuje dostatok odpadového tepla, ktorým by mohol vykurovať interiér a preto je spotreba pri niektorých elektromobiloch citeľne vyššia. Ford sa s týmto problémom chce vysporiadať po svojom a namiesto tradičného kúrenia cez výduchy uvažuje nad zavedením vyhrievania plôch v interiéri, píše Electrive.
Vyhrievanie plôch, respektíve výplní interiéru nie je žiadnou veľkou novinkou. Už roky totiž poznáme vyhrievaný volant či vyhrievané sedadlá. Po zapnutí tejto funkcie v zime začnú sedadlá aj volant sálať teplo v priebehu pár desiatok sekúnd, čím nám navodia komfortnejší pocit omnoho skôr, než pocítime teplo fúkané z výduchov ventilácie.
Čo ak by sme ale okrem vyhrievaných sedadiel a volantu vyhrievali aj výplne dverí, lakťové opierky, koberčeky či dokonca slnečné clony? Ford prišiel na to, že určitej skupine vodičov dokáže takýto systém znížiť spotrebu až o 13 %.
Efektívnejší spôsob navodenia pocitu tepla
Rozdiel medzi vyhrievanými plochami a kúrením skrz výduchy ventilácie je jednoduchý. Zatiaľ čo cez výduchy ohrievame okolitý vzduch v kabíne, vyhrievané sedadlá a volant odovzdávajú vodičovi teplo priamym kontaktom.
Ford testoval princíp vyhrievaných plôch interiéru na elektrickej dodávke, pričom simuloval prácu kuriérov počas zimy. Tí počas dňa neustále vystupujú z auta a pri každom jednom otvorení dverí dôjde k výmene teplého vzduchu v kabíne so studeným vzduchom vonku. Celý energeticky náročný proces ohrievania vzduchu sa tak musí začať od začiatku, ak sa chce vodič vo vnútri cítiť komfortne.
Naopak vyhrievané plochy tak rýchlo nevychladnú a pri opätovnom kontakte s vodičom mu ihneď začnú odovzdávať teplo. Inžinieri zistili, že takáto forma kúrenia dokáže výrazne znížiť spotrebu v kabíne, informuje Ford v tlačovej správe.
Využitie aj v osobných autách
Na prvý pohľad sa úspora energie a zvýšenie dojazdu nemusia javiť nijak zásadne, no z dlhodobého hľadiska môže takýto spôsob vykurovania ušetriť firmám nemalé peniaze za elektrinu. Systém vykurovaných plôch by si našiel svoje uplatnenie aj v osobných elektromobiloch. Častokrát totiž vodiči v zime absolvujú krátke trasy, kedy sa vzdych v kabíne ani nestihne zohriať na komfortnú teplotu.
V takomto prípade by bolo efektívnejšie použiť vyhrievaný volant, sedadlo a lakťové opierky. Uvidíme, či sa dočkáme nasadenia tohto riešenia do produkčných elektromobilov Ford. Problémom je predovšetkým to, že tento princíp takmer vôbec nefunguje, respektíve mu rapídne klesá efektivita pri vykurovaní povrchov, ktorých sa pasažieri alebo vodič nedotýkajú.
Ďalšia automobilka na to ide ešte sofistikovanejšie
Existuje ešte jeden efektívny a často používaný spôsob kúrenia, ktorý ale zatiaľ neprenikol do automobilov, a tým je kúrenie pomocou infra panelov, ktoré do svojho elektromobilu nasadila automobilka Lexus.
Vykurovanie infra panelmi funguje na úplne inom princípe ako bežné kúrenie. Zatiaľ čo pri bežnom vykurovaní sa zohrieva vzduch, infra panely pomocou infračerveného žiarenia zohrievajú objekty, na ktoré toto žiarenie dopadá. Dá sa teda povedať, že infra panel zohrieva priamo pasažierov vo vozidle a neplytvá energiu na zohrievanie vzduchu.
Až tieto objekty následne vyžarujú teplo do priestoru a ohrievajú tak okolitý vzduch. Výhodou infra vykurovania je, že je energeticky menej náročné ako klasické kúrenie, napríklad aj tepelným čerpadlom.
Automobilka uvádza, že infra panely v ich elektrickom Lexus RZ 450e dokážu znížiť spotrebu elektrickej energie v zime až o 8 %. Tento typ vykurovania je samozrejme za príplatok a dokúpiť sa dá iba pri vyšších stupňoch výbavy. Dvojica infra panelov je umiestnená pod prístrojovou doskou, zhruba v úrovni kolien.
Samozrejme k dispozícii je popri paneloch aj bežné kúrenie pomocou tepelného čerpadla. Infra panely ho iba dopĺňajú, no podľa automobilky pasažierom vpredu navodzujú veľmi príjemný pocit, akoby mali na nohách teplú prikrývku.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
Kritická situácia v Tesle. Musk začal hromadne vyhadzovať ľudí
Slovensko baštou elektromobility: Obrovské investície prinesú nové závody a stovky pracovných miest
Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
- Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
- Kritická situácia v Tesle. Musk začal hromadne vyhadzovať ľudí
-
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Kritická situácia v Tesle. Musk začal hromadne vyhadzovať ľudí
-
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
Známa továreň na hoaxy končí. Po 2 rokoch porušovania pravidiel mu zrušili kanál
Vedci prinášajú viacero prelomových objavov, týkajú sa žilnatiny listov aj Alzheimera
Vo vlakoch bude o niečo bezpečnejšie. ZSSK spustila nový projekt
iPhone už nie je tak populárny. Apple zaznamenal prepad predajov, chcú to zmeniť
O hlasovací preukaz v eurovoľbách možno požiadať aj cez aplikáciu Voľby.Digital
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené