Vozil raketoplán a navždy zmenil cestovanie lietadlom. Boeing končí s výrobou legendárneho stroja
Spoločnosť Boeing v tlačovej správe oznámila koniec ikonického dopravného lietadla Boeing 747 po tom, čo dodala posledný kus tohto stroja, ktorý stal za revolúciou v leteckej doprave – či už nákladnej alebo osobnej, píše Interesting Engineering.
Koniec ikony prichádza úctyhodných 55 rokov po tom, čo začala jeho výroba. Z oblohy ale tak skoro neodíde.
Revolučný stroj
Boeing 747 bol vôbec prvým dopravným lietadlom so širokým trupom a teda prvým, ktoré dostalo prezývku „Jumbo Jet“. Tak sa označujú veľké lietadlá tohto typu s turbínovými motormi. Celkovo bolo vyrobených presne 1 575 sedem-štyri-sedmičiek, pričom poslednú Boeing odovzdal do rúk aeroliniek Atlas. Továreň Everett je vďaka nim dodnes najväčšou továrňou na svete.
Počas výroby 747 sa vystriedali generácie zamestnancov a oslavy dodania posledného kusu sa zúčastnili tisíce ľudí. Aerolínia Atlas vznikla pred asi 30 rokmi a začala jedným jediným lietadlom, ktorým bol práve nákladný Boeing 747-200. Odvtedy rozrástla do celého sveta a nakoniec prevádzkovala aj 747 Dreamlifter, ktorým prepravovala komponenty pre modernejší stroj 787 Dreamliner.
Práve Boeing 747 bol v minulosti upravený aj na transport legendárneho Raketoplánu či už spomínaný Dreamlifter s obrovským nákladným priestorom. Nesmieme zabudnúť ani na YAL-1, 747, upravený pre test laserových zbraní pre armádu Spojených štátov či dokonca SOFIA, jediné lietajúce observatórium svojho druhu, ktoré naháňalo zatmenie Slnka a bližšie sme sa mu venovali v samostatnom článku.
Jeho motory používa najväčšie lietadlo
Pratt & Whitney PW4056, ktoré poháňajú stroje Boeing 747, v dnešnej dobe poháňajú aj najväčšie lietadlo na svete. Tým je Scaled Composites Model 351, známy tiež ako Roc. Prevádzkuje ho spoločnosť Stratolaunch a chce ho použiť ako odpaľovaciu rampu pre hypersonické stroje, v budúcnosti dokonca pre raketoplány.
Nestačil moderným nárokom
Rada 747 síce bola pravidelne modernizovaná, avšak viac nedokázala vyhovovať prísnym nárokom na palivovú efektivitu modernej doby. Tá totiž nezávisí len od samotných motorov, ale tiež od konštrukcie celého lietadla a najmä jeho aerodynamiky, s ktorou sa v poslednej dobe obzvlášť experimentuje a práve Boeing v spolupráci s NASA vyvinuli nový typ krídel, ktorý má pomôcť znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií až o 30 %.
Svet tak opúšťa lietadlo ikonické nielen pre svoje kapacity, ale tiež vysokú bezpečnosť. Pre Boeing to nič vážne neznamená, keďže už dlhšiu dobu produkuje modernejšie a výkonnejšie stroje. Neustále navyše pracuje na vývoji a prichádza s novými technologickými inováciami, ktoré zlepšujú prevádzku existujúcich strojov či tvoria tie budúce.
Len v decembri roku 2022 získal objednávky na viac ako 200 lietadiel pre osobnú dopravu. Rok 2022 bol pre firmu v oblasti objednávok najlepší od roku 2018. Predaje najviac poznamenali nehody strojov 737 MAX, ktoré stáli život množstva ľudí a pre Boeing znamenali značné problémy.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ničí bez výstrelu všetky ciele do 8 km. USA testujú laserové delo, drony si už viac neškrtnú
Dreame L50 Pro Ultra a L50 Ultra: Robotické vysávače, ktoré menia pravidlá hry
iPhone stráca lesk. Slováci už nechcú míňať za mobily 1000 eur a našli si nového miláčika
AdBlock pre reálny svet? S týmito okuliarmi neuvidíš žiadne reklamy
Koniec kompromisov. Huawei spustil na hodinkách Slovákmi vymodlenú funkciu, tu je návod
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nemocnica pre Startitup opísala realitu krízy: Zatvárame ambulancie, prepúšťame
Izraelsko-iránsky konflikt mení mapu sveta. Ako ho čítať a čo z neho plynie pre Slovensko (ANALÝZA)
„Vytvoril som biznis, ktorý mi zarába 15 000 eur mesačne.“ Sebastian sa navždy vzdal práce v korporáte
Rusko zamiešalo karty v globálnom boji o „biele zlato“. Obsadilo jednu z najväčších zásob lítia v Európe
Štát spúšťa „porovnávač“ cien potravín: Vyskúšali sme, ako ukazuje rozdiely medzi obchodmi a regiónmi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
- Najlepší film Marvelu posledných rokov je konečne online. Aj so slovenským dabingom
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Nový čínsky motor prežil test, ktorý láme fyzikálne zákony. Využíva pohon ako z iného sveta
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP