Americká spoločnosť Stratolaunch má za sebou kľúčový míľnik, v rámci ktorého pokorila zásadný rekord svojho lietadla Roc. Je najväčšie na svete a počas deviateho letu sa mu podarilo udržať sa vo vzduchu šesť hodín a zároveň pri tom nieslo prototyp hypersonického lietadla Talon, píše Interesting Engineering.

Najdôležitejší rok

Roc je lietadlo pozostávajúce z dvoch trupov a poháňané šiestimi turbínovými motormi podobne, ako An-225 Mrija, lietadlo s najvyššou nosnosťou, ktorého jediný funkčný exemplár však zničili Rusi počas invázie na Ukrajinu. Počas svojej deviatej misie Roc letel šesť hodín a aj keď neunesie veľmi ťažký náklad, je skutočne jedinečným strojom, ktorý nedokáže nič nahradiť.

Pod spojovacím krídlom, ktoré sa nachádza medzi dvoma trupmi, Roc niesol hypersonické lietadlo Talon. To je poháňané raketovými motormi a v budúcnosti má slúžiť ako komerčne dostupná platforma pre testovanie rôznych technológií, prípadne dokonca suborbitálne lety s posádkou. Na to však bude firma potrebovať vlastný raketoplán, ktorý sa jej zatiaľ vyvinúť nepodarilo.

Jednalo sa zatiaľ len o druhý testovací let, v rámci ktorého Roc poniesol platformu Talon, ktorého hypersonické testy majú začať už v tomto roku.

Rozpätie krídel lietadla Roc dosahuje neuveriteľných 117 metrov a má uniesť náklad vážiaci do 250 ton – pre porovnanie, orbiter Raketoplánu vážil pri štarte 110 ton, avšak pri jeho štarte pomáhala gigantická externá nádrž s palivom a dva raketové motory na pevné palivo.

Komplikovaná história

Vývoj celého systému začal už v roku 2011 firmou Dynetics a v roku 2012 začala stavba špecializovaného hangáru v Mojave, v Kalifornii. Roc mal fungovať rovnako, ako dnes funguje špeciálne upravený Boeing 747 firmy Virgin Orbit, ktorý vynesie raketu do určitej výšky, kde ju zhodí. Raketa ďalej pokračuje pomocou vlastného pohonu na obežnú dráhu alebo zaháji suborbitálny let v prípade turistických letov Virgin Galactic.

Veľkolepá vízia

Najväčšie lietadlo na svete poháňa šesť motorov Pratt & Whitney PW4056, z ktorých každý je schopný vyvinúť ťah až 252,44 kN, píše Pratt & Whitney. Stroju zaručujú maximálnu vzletovú hmotnosť až 590 ton a dolet 1 900 km. Rovnaké motory využívajú aj lietadlá Boeing 747-400, avšak tie nepotrebujú špecializovaný hangár s plochou až 9 593 m2.

Stratolaunch

Roc mal pôvodne lietať so špeciálnou verziou opakovateľne použiteľnej rakety Falcon 9, poháňanej štyrmi motormi Merlin 1D. Jej prvý let, naplánovaný na rok 2016, sa však nikdy neuskutočnil. Na nízku obežnú dráhu Zeme mal Falcon 9 Air vyniesť 6100 kg (klasický Falcon 9 dokáže vyniesť 15 600 kg, pričom prvý stupeň zároveň pristane). V prípade úspechu a spoľahlivosti chceli dokonca systém akreditovať aj pre dopravu astronautov do vesmíru.

Momentálne sa chce firma stať súčasťou naďalej sa rozvíjajúceho vesmírneho priemyslu a poskytnúť raketoplány, ktoré bude odpaľovať z lietadla Roc podobne, ako firma Virgin Orbit odpaľuje svoje rakety z upraveného Boeingu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú