Sulíkov sen zrušili. Štát už nechce o vodíku ani počuť, takto vyzerá budúcnosť elektromobilov na Slovensku
Nedávno sme informovali o návrhu Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike, ktorý sa v jednom z bodov venuje obmedzeniu maximálnej rýchlosti spaľovákov na diaľnici.
Ministerstvo hospodárstva nám v tejto súvislosti priblížilo detaily, podľa akých pravidiel chce obmedzovať maximálnu rýchlosť na diaľnici pre spaľováky a či bude výnimka obmedzenia rýchlosti platiť aj pre plug-in hybridné vozidlá. Návrh už prešiel aj pripomienkovaním iných rezortov. Akceptované a neakceptované pripomienky nám prezrádzajú ďalšie detaily.
„Zelené“ značky iba pre elektromobily
Ministerstvo financií pripomienkovalo, že nové „zelené“ značky by sa mali vydávať aj pre autá s plug-in hybridným pohonom. Ako dôvod uviedlo, že plug-in hybridné vozidlá dokážu v čisto elektrickom režime pokryť bežné jazdy väčšiny Slovákov bez toho, aby sa zapol spaľovací motor a tak fungujú ako čisté elektromobily.
Ministerstvo hospodárstva túto pripomienku zamietlo, čo nám ešte predtým vysvetlilo nasledovne:
„V tejto chvíli ešte o presnej podobe nie je rozhodnuté, avšak s vysokou pravdepodobnosťou sa to plug-in vozidiel nebude týkať. A to z dôvodu, ak by vozidlo nemalo k dispozícii dostatočné množstvo energie v batériách, tak takéto vozidlo máva spravidla vyššiu spotrebu a emisie, ako klasický hybrid.“
Jedným z najviac pripomienkovaných bodov bol B6, týkajúci sa možnosti využívania vyhradených pruhov pre autobusy vozidlami so „zelenými“ EČV. Tento bod pripomienkovali viaceré dopravné podniky na Slovensku. Ako dôvod uviedli, že budovanie BUS pruhov je realizované v mestách na zatraktívnenie hromadnej dopravy. Ich využívanie bezemisnými vozidlami, aj keď iba časovo obmedzené, by malo presne opačný efekt a taktiež by mohlo dôjsť k spomaleniu hromadnej dopravy. Rezort tento návrh akceptoval a tak je možné, že takúto výhodu elektromobily nebudú mať.
Výhody pre väčší počet elektromobilov
Ministerstvo financií taktiež pripomienkuje, aby výhody pre elektromobily neboli časovo obmedzené, respektíve aby sa vzťahovali na väčší počet elektromobilov. V návrhu je uvedená výška 5 % z celkového vozového parku, čo je extrémne nízka hodnota, ktorá bude čoskoro dosiahnutá, čím sa stratia motivátory na kúpu elektrického auta. Rezort navrhol upraviť text tak, aby sa uvedené výhody stali trvalými, respektíve trvanie by bolo naviazané napríklad na 50 % vozového parku. Táto pripomienka bola akceptovaná.
Asociácia priemyselných zväzov a dopravy zasa pripomienkovala, že zelený podklad EČV pre bezemisné vozidlá by mal zostať zachovaný. Toto odlíšenie je totiž lepšie ako nové označenie bezemisných vozidiel písmenami „EV“ na začiatku. Podľa asociácie dokážu obe tieto opatrenia fungovať súčasne, teda elektromobily môžu mať nový vzor EČV a môžu byť zároveň na zelenom podklade. Ministerstvo tento návrh akceptovalo.
Asociácia takisto žiada vypustiť opatrenie A3, ktoré sa týka rozvoja vodíkovej infraštruktúry na Slovensku. V návrhu Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike nepovažujú za vhodné riešiť rozvoj infraštruktúry pre vodíkové vozidlá.
Množstvo pripomienok smerovalo tiež na zvýhodnenie elektromobilov z hľadiska poplatkov za využívanie diaľnic. Klub 500 pripomienkoval, že nižší poplatok za diaľnice pre elektromobily nemá s ekológiou nič spoločné. Všetky tieto pripomienky boli takisto akceptované.
Rezort dopravy a výstavby Slovenskej republiky pripomienkoval aj zvýhodnenie vozidiel so zelenými EČV z hľadiska parkovania. Táto výhoda by mala platiť iba na miestach určených pre elektromobily a iba po dobu nabíjania.
„Zavedenie parkovania zadarmo pre vozidlá so zelenou EČV (elektromobily) nie je trvalo udržateľný nástroj a s predpokladaným nárastom počtu elektromobilov bude samosprávam spôsobovať problémy so zahlcovaním centier miest takýmito vozidlami. V tomto smere je lepšie vytvárať vyhradené miesta iba pre elektromobily (v obmedzenom počte na každom parkovisku), kde bude mať vodič takéhoto vozidla možnosť parkovať iba počas nabíjania vozidla, v tom prípade môže byť parkovanie zadarmo,“ uviedol rezort.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Packeta otvára „novú“ sieť balíkoboxov, doručovať do nich bude aj konkurencia
Majú suverénne najlepšiu optiku aj WiFi. Toto je najlepší poskytovateľ internetu na Slovensku
Veľký operátor ponúka státisícom Slovákov špičkový AI nástroj na rok zadarmo, ušetríš až 200 eur
Útok na kataster môže spôsobiť ešte väčšie škody. Unikli tieto citlivé údaje o Slovákoch
Autá zo Slovenska si podmanili trh. Svetová automobilka pokorila významný rekord vo výrobe
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
-
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
Vedci objavili „vitamín dlhovekosti“. Zázračné huby spomaľujú stárnutie, má to však jeden háčik
Šanca ušetriť je preč. Veľký operátor na Slovensku zdvihne cenu známej služby
Ceny energií stále rastú. Za všetko môže jeden kľúčový faktor, najviac zdražie tento druh plynu
Prevrat v medicíne: Šírenie Parkinsonovej choroby sa dá zastaviť, nový liek zachráni milióny ľudí
ChatGPT má skrytú „fintu“, o ktorej Slováci stále netušia. Zlepší ti kľúčovú vec (+návod)
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené