Naftové motory sú zachránené. Našli spôsob, ako vedia byť až o 90 % čistejšie
Nové emisné limitye nedávajú klasickým spaľovacím motorom žiadnu šancu na prežitie. Vedci z Univerzity v Novom Južnom Walese (UNSW) v Sydney ale prišli na spôsob, ako zachrániť súčasné naftové motory, pričom budú pri prevádzke produkovať o takmer 90 % menej emisií. Ako informuje univerzita na svojom webe, ich dieselový agregát spaľuje okrem nafty aj vodík.
Vodík ako alternatívne palivo sa spomína predovšetkým v nákladnej doprave. Aj keď na trhu už máme zopár vodíkových nákladiakov, tie fungujú ako elektromobily, ktoré si energiu vyrábajú v spaľovacích článkoch. Vodík teda vyrába elektrinu namiesto toho, ako by sa spaľoval rovnako ako benzín či nafta.
Vyvinúť účinný spaľovací motor na vodík však nie je vôbec jednoduché a množstvo automobiliek tieto projekty pred rokmi definitívne zastavilo. Vedci z Univerzity v Sydney na to ale išli inak a miesto spaľovania čistého vodíka začali experimentovať s hybridným spaľovaním vodíka a nafty.
Našli ideálny pomer, ktorý funguje
Počas 18-mesačného testovania dospeli k výsledkom, že mierne upravený spaľovací agregát dokáže spoľahlivo poháňať zmes vodíka a nafty v pomere 9:1. Dieselový spaľovací motor teda potrebuje iba 10 % nafty, všetko ostatné môže byť vodík. Ten sa do valcov pridáva priamym vstrekovaním. Jedinou úpravou na motore tak bolo pridanie vstrekovania vodíka.
Dosiahnuté výsledky sú pozoruhodné. Takýto motor znížil produkcie CO2 až o 86 % oproti klasickému naftovému motoru. Zároveň je hybridný agregát až o 26 % účinnejší, čo má za následok aj nižšiu spotrebu klasických pohonných hmôt.
Inžinieri majú veľmi vysoké ambície a na trh by chceli svoj motor uviesť do dvoch rokov. Extrémnou výhodou je práve to, že takmer celý agregát je úplne rovnaký ako bežný naftový motor používaný pri súčasných autách. Jedinou modifikáciou je systém priameho vstrekovania vodíka.
Stopercentne bezemisný nie je
I keď zníženie produkcie emisií je pri tomto motore naozaj markantné, vo finále aj tak nie je stopercentne bezemisný, čo môže byť problém pri ekologických cieľoch, ktoré jednotlivé štáty po celom svete nastavili.
V Európe bude od roku 2035 platiť zákaz predaja áut so spaľovacími motormi, respektíve takých áut, ktoré pri prevádzke produkujú akékoľvek emisie. Aj keď je nový motor takmer o 90 % čistejší, malé množstvo CO2 stále produkuje a pri týchto pravidlách by sa jednoducho u nás nemohol používať.
Vyskúšali sme vodíkové BMW iX5 Hydrogen
Ak má mať nový revolučný agregát úspech, musí bezpodmienečne dôjsť k úprave emisných cieľov, inak je už teraz odkázaný na zánik a po 10 rokoch bude „nepoužiteľný“.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
Tesla prehrala súd storočia. Kvôli fatálnej nehode musí zaplatiť astronomickú pokutu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vládny špeciál pristál v Chorvátsku. Meno politického pasažiera je známe
Zvyšuje riziko demencie až o 17 %: 3 najväčšie hrozby pre tvoj mozog, ktoré vdychuješ aj na Slovensku
„Neurologický radar“ na chorobu: Tvoj mozog ju dokáže rozpoznať skôr, než ju zaznamenáš zrakom či sluchom
Pokuta až 300 eur za banálnu chybu: Na bežný dopravný manéver mnohí Slováci zabúdajú
Zomrela známa slovenská podnikateľka: Jej značku obľubovali aj v zahraničí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
Slovenská poisťovňa prichádza s prelomovou funkciou appky. Smartfón ti dokáže zmerať krvný tlak
Známa služba čelí obrovskej žalobe. Klauzuly o najlepšej cene spôsobili hotelom masívne straty
Slabnúci dopyt po elektromobiloch má prvú obeť. Volvo bojuje s dramatickým prepadom predaja
EÚ zaskočila svet. Nečakaná krajina môže cez Rusko vyvážať uhlie napriek sankciám
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP