Umelá inteligencia sa dostáva aj tam, kde by si ju nečakal. Pomôže zvýšiť životnosť batérií
Výskumníci z univerzity v Cambridge vyvinuli špeciálny algoritmus, ktorý dokáže minimalizovať degradáciu batérií a zvýšiť rýchlosť nabíjania elektromobilov. Umelá inteligencia dokáže merať zdravie batérie a následne vie optimalizovať nabíjacie procesy. Štúdia bola publikovaná na webe Nature.
Batérie postavené na súčasných technológiách, žiaľ, používaním degradujú. V niektorých prípadoch je degradácia rýchlejšia, inokedy strácajú akumulátory svoju kapacitu pomalšie.
Tím vedcov z Cambridge vyvinul unikátny algoritmus, ktorý neinvazívnym prístupom sleduje zdravie batérie. Tým pádom je možné túto umelú inteligenciu nasadiť na akýkoľvek elektromobil, dokonca aj ten, ktorý už je v prevádzke.
Zvýšenie životnosti a zrýchlenie nabíjania
Neinvazívny prístup znamená, že algoritmus nepotrebuje žiaden špeciálny hardvér napojený na batériu alebo zakomponovaný priamo v nej. Sonda vysiela do batérie elektrické impulzy, ktoré následne odosiela na spracovanie umelej inteligencii.
Na základe odozvy týchto impulzov dokáže softvér vyhodnotiť stav batérie a používateľovi navrhnúť rôzne odporúčania, ako napríklad predĺžiť životnosť, zvýšiť bezpečnosť či skrátiť nabíjací čas.

„Zdravie batérie je podobné ako ľudské zdravie. Závisí od viacerých premenných a degraduje viacerými spôsobmi,“ uviedla Penelope Jones, vedúca výskumu. „Väčšina metód monitorovania zdravia batérie predpokladá, že elektromobil, respektíve batéria, sa používa stále rovnako. V reálnom svete to však takto nefunguje. Aj pri mobilnom telefóne sa batéria vybíja rýchlejšie pri sledovaní streamu ako pri odosielaní správ. Rovnaké je to aj s elektromobilmi, spôsob, akým používateľ jazdí, ovplyvňuje degradáciu batérie,“ dodala.
Nový spôsob navigácie?
Ako uvádza TechSmart, projekt má ambície dostať sa do komerčnej prevádzky. V budúcnosti by mohol algoritmus používateľom napríklad odporučiť najvhodnejšiu trasu z bodu A do bodu B, ktorá bude najrýchlejšia a zároveň najšetrnejšia k batérii. Rovnako by mohla odporučiť trasu, pri ktorej stráviš na nabíjačkách najmenej času a to všetko by bolo postavené na základe dát priamo z auta.
Okrem toho by si softvér našiel svoje uplatnenie aj pri firemných flotilách, kde by dokázal maximalizovať životnosť batérií v elektromobiloch, čím by firmám prevádzkujúcim elektromobily dokázal ušetriť hromady peňazí. Batérie sú totiž stále najdrahšou súčiastkou v elektromobiloch a ak by firma dokázala predĺžiť ich životnosť napríklad iba o rok, bol by to obrovskú úspech a úspora.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
