Koniec Čezety. Legendárny výrobca s elektrickým skútrom sklamal, firma skrachovala
Legendárny výrobca motoriek Čezeta končí. Ako informoval portál iDnes.cz, spoločnosť dosiahla voči svojim investorom miliónové dlhy a tí prestali do firmy vkladať ďalší kapitál. Čezeta Motors tak musela prerušiť výrobu, pretože nedokázala zaplatiť zamestnancov ani materiál. Obrovské dlhy ju doviedli až ku krachu a konkurzu celej firmy.
Túto správu napokon pred pár dňami potvrdila aj samotná firma na svojom Facebooku. Ešte pár rokov dozadu sa však o „návrate“ Čezety a jej elektrického retro-skútra hovorilo ako o obrovskej investičnej príležitosti, ktorá je odkázaná jedine na úspech.
Very soon, Cezeta's assets will be offered for sale by an insolvency manager. If you are a manufacturing business based…
Posted by Čezeta on Sunday, August 7, 2022
Žiaľ, opak sa stal pravdou. Záväzky firmy činili koncom minulého roka 13,2 milióna korún (540-tisíc eur), zatiaľ čo hodnota spoločnosti dosahovala iba 5,2 milióna korún (210-tisíc eur).
Legendárne „prasa“ zrejme skončí
Spoločnosť teraz hľadá nového investora, ktorý by vyplatil dlhy a pokračoval vo vývoji a výrobe elektrického skútra Čezeta Typ 506, ktorý je prezývaný „prasa“.
Skúter s výrazným retro dizajnom pritom nie je najlacnejší. Podľa informácii z webu výrobcu je prvá séria nadobro vypredaná, no Typ 506 sa predával za vyše 6 000 €, ku ktorému bolo potrebné dokúpiť batériu za zhruba 2 500 €.
Prototyp elektrického skútra firma predstavila ešte pred ôsmymi rokmi a vychádza z dizajnu motocykla z 50. až 60. rokov. Praktický celý elektrický skúter s dojazdom 150 km vznikal v Českej republike a do výroby bolo zapojených zhruba 30 dodávateľov.
Na montáži sa podieľalo zopár zamestnancov, no v pláne bolo rozšírenie výroby až na 50 zamestnancov, pričom z linky malo schádzať 2 000 skútrov ročne.
Technické parametre skútra Čezeta Typ 506
- Výkon elektromotora 11 kW
- Batéria s kapacitou od 4 do 8 kWh
- Dojazd až do 150 km
- Maximálna rýchlosť 120 km/h
V posledných rokoch obrovské straty
Súd však napokon poslal firmu do konkurzu. V rokoch 2018 a 2019 vykázala stratu neuveriteľných 21 miliónov korún (860-tisíc eur). To, že je spoločnosť stratová, priznal aj väčšinový majiteľ a CEO firmy Neil Eamonn Smith.
Dodal však, že v posledných rokoch sa strata znižovala. So započatím plnej výroby by sa Čezeta Motors určite dostala do zelených čísel.
V rokoch 2018 až 2020 totiž predala iba 60 kusov. V súčasnosti má spoločnosť údajne na čakacej listine objednávky v hodnote zhruba 100-tisíc eur. Ďalšia budúcnosť elektrického „prasaťa“ je otázna, no jedno je isté. Pár desiatok vyrobených kusov bude mať časom podstatne vyššiu hodnotu, ako za ne pôvodne majitelia zaplatili.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP