Elektrický Mercedes s dojazdom vyše 1000 km odskúšal majster F1. Našiel veci, ktoré nemalo v histórii ešte žiadne auto
Jedinečný elektromobil v podobe výnimočne efektívneho Mercedesu EQXX odskúšal aj známy bývalý jazdec Formule F1, v ktorej sa stal v roku 2016 majstrom sveta.
V novom videu vysvetľuje hneď niekoľko kľúčových detailov tohto vozidla a aj spôsob, ktorým Mercedes dosiahol tak ohromný dojazd aj bez príliš veľkej batérie.
Zázrak aerodynamiky
Ako prvé sa Rosberg zameriava na zadnú časť auta, ktorá pôsobí napriek intenzívne aerodynamicky orientovanému dizajnu ako nádherné retro. Do pozornosti sa dostáva tvar kvapky a zadný spodný difúzor, ktorý sa pri rýchlosti 60 km/h automaticky predĺži a zníži. Táto funkcia sama o sebe pridáva Mercedesu EQXX dojazd až 50 km.
Dbanie na aerodynamiku z tohto auta vyslovene srší a otvoriť si počas rýchlejšej jazdy okno je v tomto prípade skutočný hriech. Rosberg ďalej rozpráva aj o šetrení hmotnosti, ktorá je jednou z najväčších nevýhod elektromobilov a aj v tomto smere dosiahol Mercedes čosi neuveriteľné, napríklad vďaka hliníkovým brzdám a horčíkovým diskom kolies či celej zadnej časti vozidla, ktorá je vyrobená z jedného odliatku z bionických vlákien.
Okrem toho je použitý horčík aj v interiéri EQXX a automobilka sa neštítila ani uhlíkových vlákien, ktoré sú známe svojou nízkou hmotnosťou a vysokou pevnosťou. Azda najväčšie prekvapenie však prichádza zo samotnej batérie, ktorá dosahuje hmotnosť len 488 kg na 100 kWh, čo je podľa Rosberga absolútny rekord.
Svoj dojazd hravo prekoná
Aj keď udáva Mercedes dojazd 1 000 km, pochopiteľne je toto číslo závislé ako od počasia a kvality vozovky, tak aj od štýlu jazdy. Počas testov sa však Mercedesu podarilo uraziť 1 008 km pri priemernej rýchlosti 87 km/h a po dosiahnutí cieľa ostávala stroju kapacita ešte 15 %, pomocou ktorých mohol uraziť ďalších 140 km.

Čo sa materiálov týka, tak je EQXX jedinečný a Rosberg vyzdvihuje napríklad bambusový koberec či sedadlá, ktoré sú vyrobené z húb a kaktusu a ďalšie časti interiéru, ktoré sú dokonca z recyklovaných PET fliaš.
Mini LED displej sa tiahne cez celú palubovku a napriek svojim rozmerom má veľmi nízku spotrebu elektrickej energie a vysoké rozlíšenie (až 8K) zároveň. Následne prišla jazda, počas ktorej nemohol sedieť za volantom samotný Rosberg, pretože podľa Mercedesu nie je dostatočne kvalifikovaný.
Znie ako chladnička
Začiatkom jazdy Rosberg vyhlásil, že počuje zvuk pripomínajúci chladničku. Podľa vodiča Mercedesu však pochádza tento zvuk z vákuového čerpadla brzdového systému, ktoré majú prakticky všetky elektromobily pre zabezpečenie plnohodnotného brzdenia aj bez spaľovacieho motoru.

Aj keď EQXX zdieľa niektoré súčiastky s inými elektrickými Mercedesmi, nezdieľa s nimi celú platformu a jedná sa preto o úplne novú pohonnú jednotku.
Pre tento stroj Mercedes špeciálne vyrobil napríklad aj zadné pružiny, ktoré sú zo sklolaminátu – materiálu, ktorý značka v tomto smere doteraz nepoužila na žiadnom inom aute.
Typickým zabijakom dojazdu elektromobilov je aj klimatizácia, ktorá je v tomto prípade oveľa efektívnejšia a jej tepelné čerpadlo „nasáva“ teplo zo samotného pohonu a okolitého vzduchu.

Keďže sa hľadelo predovšetkým na efektivitu auta, vystačí si s maximálnym výkonom 180 kW a silnou rekuperáciou, ktorá v mnohých prípadoch nahrádza brzdy. Veľkým pomocníkom je, pochopiteľne, aj solárny panel na streche Mercedesu EQXX.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší

Elon Musk zase vyhral. Kontroverzná technológia Tesly prichádza do Európy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMExperti varujú pred raketovým rastom cien elektroniky na Slovensku. Masívne zdražovanie má jasné dôvody

KVÍZ: 9 z 10 Slovákov stroskotá už na 1. otázke zo slovenčiny. Otestuj sa, či by bol Ľudovít Štúr na teba hrdý

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
Susedná krajina sa stáva vesmírnou veľmocou. Ich satelity už na Zem posielajú prvé dáta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMExperti varujú pred raketovým rastom cien elektroniky na Slovensku. Masívne zdražovanie má jasné dôvody

KVÍZ: 9 z 10 Slovákov stroskotá už na 1. otázke zo slovenčiny. Otestuj sa, či by bol Ľudovít Štúr na teba hrdý

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky

