Elektrický Mercedes s dojazdom vyše 1000 km odskúšal majster F1. Našiel veci, ktoré nemalo v histórii ešte žiadne auto
Jedinečný elektromobil v podobe výnimočne efektívneho Mercedesu EQXX odskúšal aj známy bývalý jazdec Formule F1, v ktorej sa stal v roku 2016 majstrom sveta.
V novom videu vysvetľuje hneď niekoľko kľúčových detailov tohto vozidla a aj spôsob, ktorým Mercedes dosiahol tak ohromný dojazd aj bez príliš veľkej batérie.
Zázrak aerodynamiky
Ako prvé sa Rosberg zameriava na zadnú časť auta, ktorá pôsobí napriek intenzívne aerodynamicky orientovanému dizajnu ako nádherné retro. Do pozornosti sa dostáva tvar kvapky a zadný spodný difúzor, ktorý sa pri rýchlosti 60 km/h automaticky predĺži a zníži. Táto funkcia sama o sebe pridáva Mercedesu EQXX dojazd až 50 km.
Dbanie na aerodynamiku z tohto auta vyslovene srší a otvoriť si počas rýchlejšej jazdy okno je v tomto prípade skutočný hriech. Rosberg ďalej rozpráva aj o šetrení hmotnosti, ktorá je jednou z najväčších nevýhod elektromobilov a aj v tomto smere dosiahol Mercedes čosi neuveriteľné, napríklad vďaka hliníkovým brzdám a horčíkovým diskom kolies či celej zadnej časti vozidla, ktorá je vyrobená z jedného odliatku z bionických vlákien.
Okrem toho je použitý horčík aj v interiéri EQXX a automobilka sa neštítila ani uhlíkových vlákien, ktoré sú známe svojou nízkou hmotnosťou a vysokou pevnosťou. Azda najväčšie prekvapenie však prichádza zo samotnej batérie, ktorá dosahuje hmotnosť len 488 kg na 100 kWh, čo je podľa Rosberga absolútny rekord.
Svoj dojazd hravo prekoná
Aj keď udáva Mercedes dojazd 1 000 km, pochopiteľne je toto číslo závislé ako od počasia a kvality vozovky, tak aj od štýlu jazdy. Počas testov sa však Mercedesu podarilo uraziť 1 008 km pri priemernej rýchlosti 87 km/h a po dosiahnutí cieľa ostávala stroju kapacita ešte 15 %, pomocou ktorých mohol uraziť ďalších 140 km.
Čo sa materiálov týka, tak je EQXX jedinečný a Rosberg vyzdvihuje napríklad bambusový koberec či sedadlá, ktoré sú vyrobené z húb a kaktusu a ďalšie časti interiéru, ktoré sú dokonca z recyklovaných PET fliaš.
Mini LED displej sa tiahne cez celú palubovku a napriek svojim rozmerom má veľmi nízku spotrebu elektrickej energie a vysoké rozlíšenie (až 8K) zároveň. Následne prišla jazda, počas ktorej nemohol sedieť za volantom samotný Rosberg, pretože podľa Mercedesu nie je dostatočne kvalifikovaný.
Znie ako chladnička
Začiatkom jazdy Rosberg vyhlásil, že počuje zvuk pripomínajúci chladničku. Podľa vodiča Mercedesu však pochádza tento zvuk z vákuového čerpadla brzdového systému, ktoré majú prakticky všetky elektromobily pre zabezpečenie plnohodnotného brzdenia aj bez spaľovacieho motoru.
Aj keď EQXX zdieľa niektoré súčiastky s inými elektrickými Mercedesmi, nezdieľa s nimi celú platformu a jedná sa preto o úplne novú pohonnú jednotku.
Pre tento stroj Mercedes špeciálne vyrobil napríklad aj zadné pružiny, ktoré sú zo sklolaminátu – materiálu, ktorý značka v tomto smere doteraz nepoužila na žiadnom inom aute.
Typickým zabijakom dojazdu elektromobilov je aj klimatizácia, ktorá je v tomto prípade oveľa efektívnejšia a jej tepelné čerpadlo „nasáva“ teplo zo samotného pohonu a okolitého vzduchu.
Keďže sa hľadelo predovšetkým na efektivitu auta, vystačí si s maximálnym výkonom 180 kW a silnou rekuperáciou, ktorá v mnohých prípadoch nahrádza brzdy. Veľkým pomocníkom je, pochopiteľne, aj solárny panel na streche Mercedesu EQXX.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Hit medzi proteínovými doplnkami ničí črevnú mikroflóru. Odborník ho spája s rakovinou hrubého čreva
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Nenápadná firma z Petržalky vystrelila z tržieb pod 1 miliónom na 12,4 milióna eur. Biznis s liekmi raketovo rastie (EXPERT)
Stovky ľudí môžu prísť o pomoc: Kľúčové centrum zastavuje liečbu pre pacientov VšZP
Nie je taký účinný, ako si myslíme: Expert vysvetlil, prečo končí preventívny ultrazvuk
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP