Ženy môžu zostať po autonehode zaseknuté v aute až dvakrát častejšie ako muži, pričom aj ich zranenia môžu byť pre odlišnú stavbu tela rozdielne. Naznačuje to nová štúdia britských vedcov, ktorí zároveň vyzývajú na zlepšenie dizajnu a bezpečnosti automobilov. TASR správu prevzala z denníka The Guardian.
Vedcov z britského Plymouthu inšpirovala k uskutočneniu štúdie kniha s názvom Neviditeľné ženy od Caroline Criadovej Perezovej, v ktorej sa píše o zvýšenej pravdepodobnosti zranení u žien počas dopravných nehôd. Pri bariérových skúškach, počas ktorých sa skúma odolnosť vozidla voči nárazu, sa totiž používajú skúšobné figuríny vyrobené na základe priemernej mužskej postavy.
Chyba je aj v testovacích figurínach
V rámci štúdie odborníci preskúmali viac ako 70 000 pacientov, ktorých v rokoch 2012 – 2019 prijali do britských nemocníc s vážnymi zraneniami.
Zistili, že hoci sú muži častejšie účastníkmi dopravných nehôd a teda aj častejšie prijímaní do nemocnice, až 16 percent žien zostane po nehode uviaznutých vo vraku auta, čo je o sedem percent viac v porovnaní s mužmi.
Ženy tiež častejšie utrpeli zranenia v oblasti chrbtice a bedier, muži zase poranenia tváre, hrude, hlavy a končatín. Podľa spoluautorky štúdie Lauren Weekesovej je to práve povaha zranení žien, ktorá im bráni dostať sa von z vraku. „Ženy sú napríklad oveľa náchylnejšie na zranenia v oblasti panvy, s ktorými sa dá z auta dostať veľmi ťažko,“ vysvetlila Weekesová.
Podľa vedcov môže byť jedným z faktorov aj rozdielny spôsob šoférovania mužov a žien. Ženy si napríklad počas jazdy prisúvajú sedadlo bližšie k volantu, čo im po nehode sťažuje únik z vozidla.
„Bariérové testy sú štandardizované, a preto údaje z nich by mali rovnako chrániť mužov aj ženy. Ale ako sa to dá, keď skúšobné figuríny nezodpovedajú biologickým rozdielom medzi nimi?“ pýta sa Weekesová.
Vedci dúfajú, že ich štúdia pomôže výrobcom a dizajnérom áut zaviesť bezpečnostné prvky, ktoré by chránili obe pohlavia rovnako.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu

Prvé dojmy Najväčšia filmová udalosť roka dorazila. Avatar ukázal vizuálny extrém, no Cameron sa odmieta poučiť

Máš doma starý a pomalý notebook? 5 jednoduchých a lacných úprav do 100€ mu dá druhý život

Jeden z najlepších filmov 2025 prichádza online aj s dabingom. Ukázal smutný paradox

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Hovorí o ňom celý internet. Nový sci-fi seriál rozpútal šialenstvo, ukazuje desivú realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Hovorí o ňom celý internet. Nový sci-fi seriál rozpútal šialenstvo, ukazuje desivú realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Spojenec Slovenska dostal ultimátnu zbraň. „Dračiemu ohňu“ neunikne ani jedna raketa, zasiahne aj mincu
- Zdrvujúca slovenská novinka zbúrala Netflix. Porazila aj hollywoodsky hit za 200 miliónov
- Musk po vyše 20 rokov zmenil názor, SpaceX prichádza na akciový trh so šialenou hodnotou
- Hovorí o ňom celý internet. Nový sci-fi seriál rozpútal šialenstvo, ukazuje desivú realitu
