Nabíjanie elektromobilu pre obyvateľov panelákov môže byť na Slovensku ešte stále problém. Nie každý totiž má možnosť nabiť si auto v okolí svojho bytu či v práci a nie každý má čas nabíjať svoje auto pred obchodným domom počas nákupov.

Startup s názvom Nimbee sa zameriava na riešenie mestskej elektromobility najmä pre tých, ktorí nemajú možnosť pohodlne nabíjať svoje elektrické auto. Služba mobilnej nabíjačky Nimbee je aktuálne na Slovensku v pilotnej prevádzke.

Vďaka službe Nimbee a elektromobilu Hyundai Ioniq 5 som dokonca nemusel byť pri vozidle ani pri spustení a ani pri ukončení nabíjacieho procesu.

Čas si rezervuješ cez aplikáciu

Objednanie nabíjačky prebieha prostredníctvom aplikácie Nimbee. Po registrácii sa mi zobrazil prehľadný kalendár s voľnými termínmi na nabíjanie. Vybral som deň a časové okno, zadal adresu, na ktorú majú nabíjačku priniesť a taktiež som si mohol zvoliť, koľko kWh energie chcem dobiť.

FonTech

Maximálna využiteľná kapacita mobilnej nabíjačky je 33 kWh, čo podľa prepočtov služby stačí na 171 km dojazdu. V aplikácii si totiž volíš množstvo nabitej energie podľa požadovaných kilometrov, nie podľa kWh, čo je trochu škoda.

Moje časové okno na nabíjanie bolo od 15:30 do 18:00, posádka s nabíjačkou vyrazila zo svojho depa pár minút po 15:30, o čom ma aplikácia informovala prostredníctvom notifikácie.

Rovnako mi prišla notifikácia v momente, keď dorazili s mobilnou nabíjačkou Nimbee k môjmu autu. Vďaka tomu, že som nabíjanie testoval na elektromobile Hyundai Ioniq 5, bol celý proces ešte jednoduchší a pohodlnejší, ako som spočiatku predpokladal.

Auto nabijú, zatiaľ čo sedíš na obede

Pri teste mobilnej nabíjačky som odhalil a mimoriadne ocenil aj skryté benefity elektromobilu Ioniq 5. Počas dlhodobej zápožičky som vozidlo preskúmal naozaj do detailov, prepojil som ho s mobilnou aplikáciou, cez ktorú sa dá Ioniq 5 ovládať na diaľku.

FonTech

V mobilnej aplikácii je aj možnosť na vzdialené otvorenie veka nabíjacieho portu. Spočiatku som si myslel, že táto funkcia je absolútne zbytočná, veď predsa, keď idem nabíjať, som pri vozidle a veko si otvorím pomocou kľúča.

Túto funkciu som však naplno ocenil práve pri teste nabíjačky Nimbee. Po príchode posádky s nabíjačkou som im na diaľku otvoril nabíjací port.

FonTech

Ak im ale takýmto spôsobom dokážem na diaľku otvoriť nabíjací port, pri spustení a ukončení nabíjania ma fyzicky nepotrebujú pri vozidle. Ja môžem byť pokoje na gauči v byte alebo na obede niekde v meste. To je obrovská výhoda, ktorá sa ale dá využiť iba s niektorými elektromobilmi na trhu.

Nabíjanie nie je najrýchlejšie, no na svoj účel postačí

Ako som už uviedol na začiatku, nabíjačka má využiteľnú kapacitu 33 kWh. Ide v podstate o obrovskú „powerbanku“ s hmotnosťou 700 kg. Elektromobil sa z nej nabíja pomocou jednosmerného prúdu, takže v samotnom „balení“ nabíjačky sa okrem batérie nachádza aj kopec ďalšej potrebnej elektroniky.

FonTech

Mobilná nabíjačka je však relatívne spratná, je veľká asi ako mestský skúter, a tak sa dá odstaviť napríklad za elektromobil na parkovacom mieste pred panelákom.

Nabíjací výkon sa počas testu vyšplhal maximálne na 25 kW, no technici, ktorí nabíjačku obsluhovali mi prezradili, že počas chladnejších dní sa výkon dostal aj cez 30 kW. Nabíjačka bola totiž počas testu na priamom Slnku a údajne trocha „trpí“ prehrievaním.

FonTech

Za 35 minút som do batérie Ioniq 5 dostal 9,7 kWh energie, čo by mi podľa aplikácie Nimbee malo vystačiť na prejdenie 54 km. Nabíjanie som sa rozhodol ukončiť predčasne, aby som odsimuloval situáciu, v ktorej by som potreboval odísť skôr, než je plánované ukončenie nabíjania.

V prípade elektromobilu Hyundai Ioniq 5 viem nabíjanie ukončiť dvomi spôsobmi. Buď cez aplikáciu Nimbee, alebo skrz aplikáciu k samotnému autu. Oba spôsoby nabíjanie prerušia, ja môžem nabíjací kábel vytiahnuť z auta a odísť. Samozrejme v prípade, ak nabíjačkou nezablokujú výjazd.

FonTech

Technici si následne po nabíjačku prídu a odnesú ju rovnako, ako keby nabíjanie ukončili oni ešte počas státia elektromobilu na parkovisku.

Má takáto služba zmysel?

Na záver som si položil otázku, či má takáto služba vôbec zmysel a či by ju majitelia elektromobilov v mestách vôbec využívali. Odpoveďou na ňu je samotná vyťaženosť nabíjačky v Žiline. Technici zodpovední za obsluhu dennodenne jazdia k elektromobilom v rámci celého mesta.

Už počas pilotnej „testovacej“ prevádzky je teda o mobilné nabíjanie veľký záujem. Otázkou zostáva cena, ktorá určite nebude pri ostrej prevádzke najnižšia. Okrem samotnej sumy za elektrinu treba do nabíjania zarátať množstvo ďalších položiek.

FonTech

Nabíjačku musí niekto priniesť a vyložiť, takže treba zaplatiť cestu a samozrejme ľudí, ktorí ju obsluhujú. Mobilná nabíjačka Nimbee je iba veľká batéria, ktorá sa neustálym nabíjaním a vybíjaním ničí, čiže do finálnej ceny sa musí započítať aj amortizácia.

Za pohodlie sa ale samozrejme „platí“ a toto pravidlo platí odjakživa. Služba je v Žiline zatiaľ zadarmo, no pri ostrej prevádzke môžeš očakávať aj dvojnásobne vyššiu cenu za 1 kWh ako v prípade verejného DC nabíjania, ktoré je aktuálne na úrovni okolo 40-60 centov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú