V správe sú použité materiály TASR.

Autonómne autá, ktorým dominuje technika a softvér od Tesly, a už ani prvé pokusy o autonómne vlaky nikoho neprekvapia.

V segmente bojových vrtuľníkov by si však zrejme niečo podobné nečakal. A predsa, snáď najznámejší americký vrtuľník typu UH-60M „Black Hawk“ úspešne absolvoval prvé dva testovacie lety bez ľudskej posádky. V utorok večer o tom na tlačovej konferencii informovala letecká spoločnosť Sikorsky. TASR správu prevzala z portálu Defence News.

Autonómna helikoptéra namiesto dronov

Samozrejme, termín autopilot pochádza práve z leteckého prostredia, no kým v prípade dopravných lietadiel má zmysel pri zvyšovaní bezpečnosti a komfortu pilotov počas niekoľkohodinových trás (dokáže sám držať nastavenú výšku a kurz), v bojovej helikoptére sa na prvý pohľad zdá trochu nadbytočný.

Ak totiž americká armáda potrebuje vykonať misiu bez ohrozenia ľudskej posádky, môže využiť drony alebo klasické rakety odpálené s väčšej vzdialenosti.

Sikorsky však vysvetľuje, že tento režim môže slúžiť ako záloha v nepredvídateľných situáciách, napríklad ak by pôvodná posádka stroj ovládať nemohla kvôli zraneniam. „Program ALIAS sa zameriava na vývoj autonómneho vykonania celej misie od vzletu až po pristátie, vrátane autonómneho zvládania nepredvídaných udalostí, akými sú napríklad poruchy systému stroja,“ spresnila firma v tlačovom vyhlásení.

U.S. Air Force photo / Capt. Darin Overstreet

Lietala nad počítačovou podobou New Yorku

Prázdna helikoptéra absolvovala dva pokusné lety 5. a 7. februára. Testy sa odohrali na americkej leteckej základni Fort Campbell, ktorá sa nachádza na pomedzí štátov Kentucky a Tennessee. Išlo o súčasť programu pod skratkou ALIAS, na ktorom Sikorsky spolupracuje s materskou spoločnosťou Lockheed Martin a vládnou agentúrou DARPA, ktorá zastrešuje výskum a vývoj nových vojenských technológií.

„V helikoptére je nainštalovaný prepínač s číslom 210. Tento prepínač nastavuje, koľko pilotov je prítomných v stroji. Po prvý raz sme prepínač prepli do režimu nula,“ povedal novinárom Igor Cherepinsky zo spoločnosti Sikorsky.

Helikoptéra automaticky vykonala všetky predletové kontroly a sama vzlietla. Potom preletela po vopred určenej trase, ktorá simulovala prelet nad mestom New York. Vyše šesť ton vážiaci stroj sa sám dokázal vyhýbať vysokým mrakodrapom, ktoré boli „zakreslené“ v jeho letovej mape. Potom stroj sám pristál, uviedol Cherepinsky.

„Vďaka jedinečnej kombinácii softvéru a hardvéru bude lietanie inteligentnejšie a bezpečnejšie. ALIAS prináša armáde operačnú flexibilitu. Stroje bude možné prevádzkovať s pilotmi alebo bez nich. Helikoptéry budú schopné lietať v náročných podmienkach aj za zníženej viditeľnosti,“ uviedol zástupca vládnej agentúry DARPA Stuart Young.

Spoločnosť Sikorsky s finančnou podporou vlády USA investovala do programu bezpilotných letov helikoptér zhruba 160 miliónov dolárov. Testovacia fáza programu ALIAS by mala trvať do konca roka.

Vrtuľníky, aké má aj Slovensko

Americké vrtuľníky typu Black Hawk majú k dispozícii aj slovenské ozbrojené sily. SR deväť strojov tohto typu obstarala ešte v roku 2015. Vláda vlani v júni schválila nákup ďalších dvoch helikoptér Black Hawk, ktoré by mali byť dodané v roku 2023.

Na ich nákup sme použili aj 50-miliónový grand od vlády USA, niektoré z nich majú aj výbavu pre špeciálne operácie. Autonómne lietanie medzi funkcie, pochopiteľne, nepatrí.

Celkové náklady mali dosiahnuť 111,4 milióna dolárov bez DPH a clo, z toho SR zaplatí 61,4 milióna dolárov na splátky a po dodaní tovaru desať miliónov eur na clo a dane.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú