Platíš len za to, ako reálne nabíjaš. ZSE odhalilo, ako pristupuje k cenám za dobíjanie elektromobilov
Nedávno sme priniesli veľký článok, v ktorom sme sa venovali problémom nabíjania elektromobilov počas zimy. Takzvaný „coldgate“ alebo podchladenie batérie spôsobuje, že sa elektromobil nedokáže nabíjať maximálnym výkonom. Tento problém môže dokonca priamo zasahovať až do peňazí majiteľa elektromobilu pri jeho nabíjaní.
Ako môže pomalšie nabíjanie spôsobené zimou priamo zasiahnuť do tvojich peňazí? Pomôže nasledujúci príklad. Predstav si, že máš elektromobil s maximálnym nabíjacím výkonom 200 kW. Pre čo najrýchlejšie nabitie sa teda vyberieš na ultrarýchlu nabíjačku ideálne s výkonom cez 200 kW, na ktorej si poskytovateľ účtuje 50 centov (0,5 €) za 1 kWh energie.
Po príchode na nabíjačku je ale tvoja batéria studená a počas celej doby nabíjania sa nezohreje natoľko, aby prekonala nabíjací výkon 100 kW. S takýmto autom je teda za daných podmienok zbytočné využívať ultrarýchle nabíjanie a pokojne by tak stačilo využiť stojan rýchleho nabíjania s výkonom do 100 kW, na ktorom sa určuje nižšia suma za 1 kWh energie.
V ZSE platíš za to, čo odoberáš bez ohľadu na výkon nabíjačky
Spoločnosti ZSE Drive sme preto položili zopár otázok, ktoré sa týkajú tejto problematiky a spôsob, akým tento poskytovateľ nabíjacích staníc pristupuje k spoplatňovaniu nabíjania je skutočne ukážkový.
V zime sa elektromobily nabíjajú nižším výkonom, no zákazníci platia tarifu za najvýkonnejšie nabíjanie. Nemal by sa cenník nabíjania v rámci férovosti voči zákazníkom v zimných mesiacoch upravovať?
ZSE Drive od začiatku uplatňuje férové spoplatňovanie. Cenu za Ultra nabíjanie totiž na staniciach ZSE Drive zákazník neplatí podľa výkonu stanice, ale podľa reálneho odoberaného výkonu. Až v prípade, že je tento výkon počas celého nabíjania v priemere vyšší ako 60 kW, uplatní sa cena za Ultra nabíjanie. V opačnom prípade zákazník zaplatí bežnú cenu za DC nabíjanie, a to bez ohľadu na to, že dôvodom bol nefunkčný termal management vo vozidle.
Čo by mali zákazníci spraviť, aby na rýchlonabíjačke dosiahli čo najvyšší nabíjací výkon?
Niektorí zákazníci sa mylne domnievajú, že batériu zohrejú na optimálnu teplotu dlhšou jazdou. Tak to funguje so spaľovacím motorom, ale nie v elektromobiloch. Batéria sa na optimálnu teplotu zahreje výlučne priamym ohrevom zo strany termal manažmentu batérie vozidla. Jedinou cestou je preto zakúpiť si model vozidla, ktorý má ohrev batérie implementovaný, alebo žiadať výrobcu vozidla o SW update, ktorý by takúto funkciu mohol poskytnúť.
Máte nejaké ďalšie odporúčania, ako by mali zákazníci v zime nabíjať svoj elektromobil?
Optimálnym nabíjaním je AC nabíjanie doma alebo v práci počas nečinnosti vozidla. Ak potrebuje zákazník nabíjať auto vysokým výkonom za krátky čas, jediným riešením je správny výber vozidla, to znamená dopredu si preveriť výkon nabíjania daného modelu v zimných podmienkach.
V GreenWay platíš podľa výkonu stojana
Ďalší veľký slovenský poskytovateľ nabíjacích staníc, spoločnosť GreenWay, má tarifikáciu riešenú inak. Cena za nabíjanie sa odvíja od výkonu stojana, na ktorom zákazník svoj elektromobil nabíja.
GreenWay má na druhú stranu viacero taríf podľa nabíjacieho výkonu, konkrétne DC nabíjanie do 25 kW, DC nabíjanie 25-70 kW, DC nabíjanie 70-100 kW a DC nabíjanie nad 100 kW. ZSE Drive disponuje prakticky iba dvoma tarifami DC nabíjania – rýchle alebo ultrarýchle nabíjanie.
Netýka sa to len zimy, ale aj áut s pomalším nabíjaním
Ak teda nabíjaš v sieti ZSE Drive a priemerný výkon nabíjania je nižší než 60 kW, platíš lacnejšiu tarifu za obyčajné DC nabíjanie bez ohľadu na to, či je pomalé nabíjanie spôsobené chladom, alebo tvoj elektromobil jednoducho vyšším nabíjacím výkonom nedisponuje.
Ak máš teda elektromobil s maximálnym nabíjacím výkonom 50 kW a doteraz si sa „bál“ nabíjať na utrarýchlych stojanoch ZSE Drive, aby si zbytočne veľa neplatil, už sa báť nemusíš.
S takýmto elektromobilom by si mal aj na 350 kW nabíjačke platiť iba za lacnejšie DC nabíjanie. Samozrejme, najlepšie je využívať tie stojany, ktoré pre tvoj elektromobil stačia a zbytočne neobsadzovať stanice s ultrarýchlym nabíjaním, ktoré lepšie využije elektromobil s vyšším nabíjacím výkonom. V prípade, že sa ale v okolí nenachádza iná, pomalšia nabíjačka, ktorá by zákazníkovi postačovala, je dobré vedieť, ako to v prípade ZSE Drive funguje.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Kotlár ostal v pozore: Vláda oslavuje slovenský mRNA startup, aj keď nás „mení na kukurice”
Slováci oslavujú. Digitálne doklady v mobile sú tu, takto si ich aktivuješ (NÁVOD)
AKTUÁLNE: Slovákom už stačia doklady aj v mobile. Štát konečne spustil mobilné aplikácie, tu ich využiješ
Slovensko stavilo na správny druh energie. Expert vysvetlil, prečo a ako z neho bude štát prosperovať
Štát ide lustrovať Slovákov. Nový energozákon zbiera súkromné údaje, takto sa tomu dá vyhnúť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
USA sú pripravené ukončiť úsilie o dohodu medzi Ruskom a Ukrajinou. „Máme aj iné priority,“ povedal Rubio
Pellegrini spôsobil rozruch v Petržalke: K barberovi mal prísť v sprievode majákov. Miestni si mysleli, že horí
Rusku hrozí finančný kolaps: Moskva nebude schopná financovať vojnu. Prispeli k tomu Trumpove clá
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Gates o budúcnosti práce: AI vyrieši krízu, ktorú roky nikto nevedel zvládnuť
Zákaz sa nekoná. EÚ sa bojí prázdnych zásobníkov a ostáva pri ruskom plyne
Svetové laboratóriá čelia výzve. Musia ochrániť kľúčové genetické dáta pred kyberútokmi
OpenAI predstavilo nový model, ktorý láka na polovičné ceny. Ľudom testuje trpezlivosť
Ukrajina tlačí na Spojené štáty. Zelenskyj chce tieto zbrane zbrane, nie „prázdne slová“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
USA sú pripravené ukončiť úsilie o dohodu medzi Ruskom a Ukrajinou. „Máme aj iné priority,“ povedal Rubio
Pellegrini spôsobil rozruch v Petržalke: K barberovi mal prísť v sprievode majákov. Miestni si mysleli, že horí
Rusku hrozí finančný kolaps: Moskva nebude schopná financovať vojnu. Prispeli k tomu Trumpove clá
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené