Aktualizované 19. septembra 2022: Slovenskí vodiči už musia počítať s prísnejšími pokutami za používanie mobilného telefónu počas šoférovania. Ako sme informovali v článku nižšie, po novom sa pokuta za ťukanie do mobilu alebo telefonovanie bez hands-free zvyšuje zo 100 eur až na 150 eur a v správnom konaní z 200 na 300 eur.. Zároveň však mobil už patrí medzi závažné priestupky. Nazbieranie troch závažných priestupkov za menej než 12 mesiacov (napríklad tiež  spôsobenie nehody, vyššie prekročenie rýchlosti a pod.) ťa môže stáť vodičák.

TV Noviny teraz informujú, ako vlastne polícia plánuje obsluhovanie mobilu vodičom dokazovať. Platí totiž, že každý priestupok musí byť riadne zadokumentovaný a to, že ťa policajt videl na vlastné oči, pre účely priestupkového konania, ak vinu nepriznáš sám, na pokutu nemusí stačiť.

Nakúpia úplne novú techniku

Policajti budú používať nové foto ďalekohľady, ktoré dokážu strážiť až tri jazdné pruhy naraz a problém by im nemala robiť ani noc či odraz slnka od predného skla. Tieto zariadenia sa v iných štátoch používajú aj na pokutovanie nezapnutých bezpečnostných pásov.

Polícia bude musieť zariadenia nakúpiť zo svojho rozpočtu.


Aktualizované 1. augusta 2022:
Slovenská polícia upozorňuje, že dnes, 1. augusta 2022, začala platiť novela zákona, ktorá výrazne sprísňuje pokuty za používanie mobilného telefónu počas jazdy.

Policajti to vodičom pripomínajú prostredníctvom krátkeho videa na Facebooku.

Podľa polície totiž obsluha mobilu alebo „nevenovanie sa vedeniu vozidla“ patrí k najčastejším príčinám dopravných nehôd.

Čo sa vlastne mení?

Za mobil sa zvyšujú horné hranice pokuty, v blokovom konaní priamo na mieste bude možné dostať až 150 eur, namiesto pôvodných 100 eur. V správnom konaní, ak vodič napríklad odmietne zaplatiť na mieste, sa hranica zvyšuje z 200 na 300 eur.

Druhou zásadnou zmenou je fakt, že používanie mobilu alebo obdobného zariadenia sa bude rátať medzi porušenia závažným spôsobom. Za tri takéto závažné porušenia (aj v kombinácii s inými „závažnými“ priestupkami) v období 12 mesiacov bude hroziť odobratie vodičáku.

Len pre upresnenie – mobil samotný nie je „za vodičák“, len od augusta dokáže vodiča obrať o jednu z troch výstrah, za ktoré odobratie vodičského oprávnenia hrozí.

Úprava aj pri cestných pirátoch

Mierne sa menia pravidlá aj pri rýchlosti. Kým doteraz mohli vodiči, ktorým vysoké pokuty nevadili, dostávať pokuty ako na bežiacom páse, teraz platí, že ak vodič tretíkrát prekročí rýchlosť v obci o 50+ km/h a mimo obce o 60+ km/h, rovnakomôže dostať zákaz činnosti.

Aktualizované 4.7. 2022 – Sankcie za výrazné prekročenie rýchlosti či za telefonovanie za volantom sa sprísnia. Vyplýva to z novely zákona o cestnej premávke, ktorú v pondelok podpísala prezidentka Zuzana Čaputová. TASR o tom informoval jej hovorca Martin Strižinec. Novelizácia tiež prináša zníženie vekovej hranice pri získaní niektorých vodičských preukazov.

Medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom sa zaradí držanie a obsluhovanie telefónu bez systému „voľné ruky“ počas vedenia vozidla. Zvýšia sa horné hranice pokút v blokovom (zo 100 na 150 €) i riadnom správnom konaní (z 200 na 300 €). Zároveň bude možné za tento priestupok uložiť zákaz činnosti a porušenie sa bude rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov.

Prísnejšie sankcie sa dotknú aj vodičov, ktorí budú opakovane výrazne prekračovať rýchlosť. A to v obci minimálne o 50 kilometrov za hodinu a mimo obce o najmenej 60 kilometrov za hodinu. Takéto prekročenie rýchlosti sa tiež zaradí medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. Toto porušenie sa bude rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov, keď sa už vodič musí podrobiť opatreniam, ako napríklad doškoľovací kurz v autoškole, preskúšanie odbornej spôsobilosti, preskúmanie zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti.

Vodičské preukazy C a CE budú môcť získať už vodiči vo veku 18 rokov namiesto súčasných 21. Pri vozidlách skupín D a DE sa minimálny vek zníži z 24 na 21 rokov. Podmienkou má byť absolvovanie kurzu základnej kvalifikácie a Slovensko sa tak zosúladí so smernicami EÚ.

Zároveň sa ukončia niektoré výnimky či dočasné zrušenia niektorých povinností, ktoré sa zaviedli v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu. Ukončí sa tak napríklad zrušenie predlžovania platnosti niektorých dokladov či možnosť neabsolvovať po dosiahnutí 65 rokov pravidelné lekárske prehliadky v súvislosti s vodičským preukazom a ďalšie výnimky.

Mobil bude môcť byť aj za vodičák

Druhou podstatnou zmenou v súvislosti s používaním mobilov za jazdy – a to nie len telefonovaním, ale akýmkoľvek iným ovládaním mobilu – a preradením tohto priestupku medzi tie „závažné“ je, že môže utrpieť aj tvoj vodičák.

V praxi totiž za tri podobné závažné priestupky počas 12 mesiacov vodičovi hrozí až odobratie vodičského preukazu. Ak ťa teda v priebehu jedného roka polícia nachytá s mobilom v ruke, a potom ešte aj pri nedaní prednosti alebo výraznejšom prekročení maximálnej povolenej rýchlosti, za volant si možno nesadneš, kým neabsolvuješ preskúšanie alebo pohovor u dopravného psychológa.

Pôvodný článok z 28. 12. 2021: Sadzobník pokút slovenskej dopravnej polície je dlhodobo terčom kritiky. Tú si odnáša najmä paragraf upravujúci povinnosti o rýchlosti jazdy, teda rozmedzie pokút, ktoré ti policajt môže udeliť na mieste, v takzvanom blokovom konaní (keď s priestupkom a zaplatením pokuty súhlasíš).

V prípade prekročenia maximálnej povolenej rýchlosti v obci o 7 až 10 km/h a mimo obce o 7 až 15 km/h začína na sume 10 až 30 eur. Naopak, končí pri pretekároch, ktorým tachometer v obci ukáže o 60+ km/h viac, než by mal, alebo mimo zastavaných území o 70+ km/h (to znamená napríklad pri diaľničnej dvestovke). Takáto jazda býva „odmenená“  sumou 800 eur, no tu to skutočne končí.

NEPREHLIADNI:
200 km/h z Bratislavy do Trnavy a pozeral do telefónu. Šialeného vodiča polícia vypátrala cez TikTok

Technicky tak na Slovensku o vodičák nemôžu prísť ani tí najväčší šialenci, ktorí opakovane prekračujú dovolenú rýchlosť.

Napríklad na facebookovom profile polície potom prakticky každý týždeň vidíme príspevky o tom, ako muži zákona zadokumentovali podobné priestupky, no vodič či vodička skončili len s pokutou, ktorú podľa komentárov „na tak drahom aute nemajú problém zaplatiť, a idú ďalej“.

Za rýchlosť aj mobil už bude hroziť strata „papierov“

Denník Pravda ale upozorňuje, že Ministerstvo vnútra aktuálne pracuje na ďalších zmenách v cestnom zákone. Návrh má upravovať najmä spomínané pokuty za rýchlosť – prekročenie o 20 km/h v obci a 30 km/h (a viac) mimo obce by po úprave mohlo byť považované za „podstatné prekročenie pravidiel“.

Zákon by v zásade umožnil polícii prejednávať takéto priestupky v správnom konaní na dopravnom oddelení, nie len priamo na mieste, kde má vodič možnosť zaplatiť pokutu a odísť.

Nemusí to znamenať, že podobné porušenie bude automaticky „za vodičák“, polícia by však mohla dostať páku na recidivistov a práve extrémnych pirátov, ktorí sú dnes prakticky výraznejšie nepostihnuteľní.

V správnom konaní už totiž zákaz činnosti alebo povinnosť absolvovať preskúšanie udeliť možné je.

Nie len za rýchlosť

Návrh ale, podľa dostupných informácií, spomína sprísnenie sankcií za používanie mobilu bez systému handsfree. Polícia aj odborníci dlhodobo argumentujú, že práve podobné rozptyľovanie obrazovkou smartfónu, ktorí mnohí vodiči nespúšťajú z rúk ani pri jazde v hustej mestskej premávke, je často výrazne nebezpečnejšie než rýchla jazda, pri ktorej však nespúšťaš oči z vozovky.

Sadzobník dnes postihuje aj „držanie zariadenia v ruke“, pričom policajt aktuálne môže uložiť pokutu až vo výške 100 eur. Samozrejme, len v prípade, že s priestupkom a zaplatením pokuty súhlasíš, alebo ho má polícia jasne zadokumentovaný napríklad pomocou kamerového systému v policajnom aute.

Podľa informácií Pravdy by malo byť po novom možné vodičské oprávnenie okrem rýchlosti odobrať aj v prípade manipulácie s mobilom. Stále je však možné, že k takémuto kroku príslušné orgány siahnu až po opakovanom porušení, teda ak má vodič podobných pokút viac, prípadne si budú myslieť, že používanie smartfónu priamo viedlo napríklad k dopravnej nehode.

Kedy a či vôbec

Návrh Ministerstva vnútra je aktuálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Až následne bude zmena zákona predložená do parlamentu, kde ju ešte bude musieť schváliť nadpolovičná väčšina poslancov. Tí tiež budú mať príležitosť jeho znenie meniť.

Úpravy v pokutách tak zatiaľ zďaleka nie sú jasná vec, polícia si však predstavuje, že by mohol začať platiť od 1 . mája 2022, informuje TA3.

Cestný zákon sa pritom u nás naposledy menil len nedávno, pribudlo napríklad ustanovenie o nutnosti dodržiavať bočný odstup pri obiehaní cyklistov, chodcov a vodičov malých motocyklov. Ten musí byť najmenej 1 meter v meste a 1,5 metra mimo neho. Tieto ustanovenia však začnú platiť až od 1. marca 2022.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú