Našej krajine sa črtá obrovský problém. Elektromobilita ohrozuje gigantické množstvo Slovákov
Prechod na elektromobilitu môže na Slovensku ohroziť nielen pracovné miesta, ale aj viacero dodávateľov. Ako pre agentúru SITA uviedol generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula, zmena v oblasti pohonov bude mať totiž najväčší dopad práve na dodávateľskú sféru.
Existuje viacero štúdií, ktoré hovoria o znížení počtu pracovných miest o 20 až 40 %, v závislosti od výšky a rýchlosti uplatňovania ambícií znižovania emisií z dopravy. Podobne je to aj s odhadmi zvyšovania zamestnanosti, ktoré prinesú nové technológie. Tie si však podľa neho budú vyžadovať zásadnú zmenu v požiadavkách na kvalifikáciu zamestnancov, ktorú ovplyvní zmena výrobkového portfólia, automatizácia a digitalizácia.
NEPREHLIADNI:
V Škode sa už boja, elektromobilita spôsobí masové prepúšťanie v automobilkách. Slovensko na tom nebude inak
Skončia desiatky tisíc ludí
„Ak bolo na konci roka v slovenskom automobilovom priemysle zamestnaných viac ako 165-tisíc pracovníkov a z toho približne 143-tisíc u dodávateľov, pokiaľ hovoríme o úbytku 20 až 40 %, tak to je asi dopad na súčasnú zamestnanosť, ak sa nepodarí transformovať dodávateľov,” načrtol Pribula. Nové miesta môže na druhej strane priniesť napríklad výroba batérií.
„Pokiaľ v klasických autách so spaľovacím motorom máte motor, prevodovku, spojku, chladiaci systém, palivový systém, systém mazania, tak tieto prvky sa už v elektrovozidlách využívať nebudú. Dodávatelia týchto komponentov, pokiaľ nedokážu nájsť priestor v dodávkach pre nové formy mobility, vypadnú z dodávateľských sietí, a to bude mať pravdepodobne dopad aj na zamestnanosť v týchto spoločnostiach,” objasnil.
To pritom podľa Pribulu predpokladá nutnosť pomôcť dodávateľom v oblasti výskumu a vývoja tak, aby dokázali včas transformovať svoje výrobkové portfólio. Ako ďalej doplnil, Slovensko má nevýhodu v tom, že 75 % firiem pôsobiacich v automobilovom priemysle má zahraničného vlastníka.
Robíme, čo nám prikážu
„Rozhodnutia o tom, aké projekty budú posunuté na Slovensko, a teda čo sa u nás bude vyrábať, sa dejú mimo nášho územia. Platí to tak o automobilkách, ako aj o dodávateľoch. Slovensko má jedinú možnosť, ako zostať v hre – vytvárať konkurencieschopné podmienky pre podporu a rozvoj investícií,” poukázal Pribula.
Aktuálne pritom v Bruseli členské štáty vrátane Slovenska prijímajú legislatívu, ktorá by mala do roku 2050 zabezpečiť uhlíkovú neutralitu Európy. Jej súčasťou sú aj smernice a nariadenia, ktoré zásadným spôsobom ovplyvnia vývoj v automobilovom priemysle.
Preto automobilky už teraz pripravujú svoje stratégie a rozhodujú aj o umiestňovaní výrob bezemisných alebo nízkoemisných vozidiel v jednotlivých výrobných závodoch. Podľa ich rozhodnutia sa podľa Pribulu zariadia aj dodávatelia. „Začne postupný proces zmeny štruktúry dodávateľov v regióne aj s dopadom na zamestnanosť a požadovanú kvalifikačnú štruktúru zamestnancov. Zlomové z pohľadu automobilového priemyslu sú roky 2025, 2030 a 2035,“ uzavrel.
Zdroj: SITA
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prežijú už len týždeň. Jeden z najväčších európskych výrobcov batérií ohlásil bankrot
Slováci môžu ušetriť až 3 000 €. Experti odhalili najlepšie spôsoby, ako „oklamať“ ceny energií
Náklad prevezú roboty bez šoférov. Japonci stavajú v strede diaľnice koridor pre autá budúcnosti
Clá končia, dohoda je blízko. Čína bude v Európe predávať lacné elektromobily, EÚ má podmienku
Spôsobili najviac smrteľných nehôd. Zverejnili rebríček najnebezpečnejších áut, Tesla znovu padla
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Clá končia, dohoda je blízko. Čína bude v Európe predávať lacné elektromobily, EÚ má podmienku
- Stavili sme na zlého koňa. Odhalili tajomstvo lacných čínskych áut, svet spasí už len posledná vec
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Vyvíjali ho 3 roky. Mazda ukázala sedan s dojazdom 1300 km a cenou pod 18 000 eur
- Hrozí im okamžitá strata výkonu. Dvaja giganti sťahujú z ciest 208-tisíc áut, majú kritickú poruchu
-
- Stavili sme na zlého koňa. Odhalili tajomstvo lacných čínskych áut, svet spasí už len posledná vec
- Clá končia, dohoda je blízko. Čína bude v Európe predávať lacné elektromobily, EÚ má podmienku
- Takéto batérie svet ešte nevidel. Mercedes odhalil tajnú technológiu, kompletne zmení elektromobily
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
- Hrozí im okamžitá strata výkonu. Dvaja giganti sťahujú z ciest 208-tisíc áut, majú kritickú poruchu
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Oheň, výbuch a neistota. Japonská vesmírna misia čelí ďalšiemu zlyhaniu
Najsilnejšia ekonomika Európy si môže vydýchnuť. Obavy sú však na mieste
Vedci objavili prekvapivý účinok milovaného nápoja. Začneš ho piť častejšie?
Vykrádali celé nákladné autá. Zlodeji odcudzili zariadenia v hodnote 1,5 milióna dolárov
Hráči sú z nej na prášky. Microsoft vydal aktualizáciu, ktorá zhadzuje obľúbené hry
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené