Prechod na elektromobilitu môže na Slovensku ohroziť nielen pracovné miesta, ale aj viacero dodávateľov. Ako pre agentúru SITA uviedol generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula, zmena v oblasti pohonov bude mať totiž najväčší dopad práve na dodávateľskú sféru.

Existuje viacero štúdií, ktoré hovoria o znížení počtu pracovných miest o 20 až 40 %, v závislosti od výšky a rýchlosti uplatňovania ambícií znižovania emisií z dopravy. Podobne je to aj s odhadmi zvyšovania zamestnanosti, ktoré prinesú nové technológie. Tie si však podľa neho budú vyžadovať zásadnú zmenu v požiadavkách na kvalifikáciu zamestnancov, ktorú ovplyvní zmena výrobkového portfólia, automatizácia a digitalizácia.

NEPREHLIADNI:
V Škode sa už boja, elektromobilita spôsobí masové prepúšťanie v automobilkách. Slovensko na tom nebude inak

Skončia desiatky tisíc ludí

„Ak bolo na konci roka v slovenskom automobilovom priemysle zamestnaných viac ako 165-tisíc pracovníkov a z toho približne 143-tisíc u dodávateľov, pokiaľ hovoríme o úbytku 20 až 40 %, tak to je asi dopad na súčasnú zamestnanosť, ak sa nepodarí transformovať dodávateľov,” načrtol Pribula. Nové miesta môže na druhej strane priniesť napríklad výroba batérií.

„Pokiaľ v klasických autách so spaľovacím motorom máte motor, prevodovku, spojku, chladiaci systém, palivový systém, systém mazania, tak tieto prvky sa už v elektrovozidlách využívať nebudú. Dodávatelia týchto komponentov, pokiaľ nedokážu nájsť priestor v dodávkach pre nové formy mobility, vypadnú z dodávateľských sietí, a to bude mať pravdepodobne dopad aj na zamestnanosť v týchto spoločnostiach,” objasnil.

TASR

To pritom podľa Pribulu predpokladá nutnosť pomôcť dodávateľom v oblasti výskumu a vývoja tak, aby dokázali včas transformovať svoje výrobkové portfólio. Ako ďalej doplnil, Slovensko má nevýhodu v tom, že 75 % firiem pôsobiacich v automobilovom priemysle má zahraničného vlastníka.

Robíme, čo nám prikážu

„Rozhodnutia o tom, aké projekty budú posunuté na Slovensko, a teda čo sa u nás bude vyrábať, sa dejú mimo nášho územia. Platí to tak o automobilkách, ako aj o dodávateľoch. Slovensko má jedinú možnosť, ako zostať v hre – vytvárať konkurencieschopné podmienky pre podporu a rozvoj investícií,” poukázal Pribula.

Aktuálne pritom v Bruseli členské štáty vrátane Slovenska prijímajú legislatívu, ktorá by mala do roku 2050 zabezpečiť uhlíkovú neutralitu Európy. Jej súčasťou sú aj smernice a nariadenia, ktoré zásadným spôsobom ovplyvnia vývoj v automobilovom priemysle.

Preto automobilky už teraz pripravujú svoje stratégie a rozhodujú aj o umiestňovaní výrob bezemisných alebo nízkoemisných vozidiel v jednotlivých výrobných závodoch. Podľa ich rozhodnutia sa podľa Pribulu zariadia aj dodávatelia. „Začne postupný proces zmeny štruktúry dodávateľov v regióne aj s dopadom na zamestnanosť a požadovanú kvalifikačnú štruktúru zamestnancov. Zlomové z pohľadu automobilového priemyslu sú roky 2025, 2030 a 2035,“ uzavrel.

Zdroj: SITA

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú