Slovenský poslanec Ľuboš Blaha (SMER-SD) sa včera vo večerných hodinách pochválil úspechom svojich statusov na najväčšej sociálnej sieti Facebooku. V ďalšom z radu siahodlhých statusov tentokrát vyzdvihol počet interakcií používateľov platformy s jeho statusmi, kde sa v rebríčku umiestnil najvyššie spomedzi ostatných politikov.

Paradoxom je, že za tento úspech si poriadne zaplatil a jeho statusy sú cielene propagované pre vybranú skupinu ľudí za peniaze, ktoré putujú Facebooku. O téme informoval aj portál Aktuality.sk a dáta o Blahovom pôsobení na Facebooku priniesla Katedra komunikácie.

„Toto je tabuľka počtu interakcií, ktorými sa meria úspešnosť fejsbúkových stránok. Je to prehľad za celý rok 2021… Viete si predstaviť, ako strašne týmto liberálne kaviarne a vládne kruhy vytáčame?“ – napísal Blaha vo svojom nedávnom statuse.

Blaha platí za propagáciu svojich statusov tisíce eur

K svojmu pochvalnému statusu, v ktorom sa raduje z úspechu ďalších kontroverzných príspevkov, už ale nedodal, že sú zaplatené. Blaha totiž podľa dát Katedry komunikácie len v tomto roku zaplatil Facebooku od januára do 1. novembra za propagáciu svojich statusov 6500 eur. Takáto podpora šírenia jeho statusov pritom predstavuje najvyššiu sumu na politickej scéne, kde Facebooku zaplatil menej aj Róbert Fico (4500 eur).

FOTO TASR - Martin Baumann

Blaha má pritom finančne podporovať každý jeden publikovaný status, ktorý sa tak dostane k ohromnému počtu ľudí. Na Instagrame sa ale paradoxne neangažuje. Svoju cieľovku si však dôkladne vyberá a zameriava sa najmä na starších ľudí mimo Bratislavy. Mladší používatelia Facebooku a obyvatelia hlavného mesta teda na základe toho jeho príspevky neuvidia, no sociálna sieť ich za peniaze veselo rozšíri po zvyšku krajiny.

Za jediný príspevok Blaha minie do 100 eur. Najdlhšie sa pritom držal od písania statusov v rokoch 2018-2019 po dobu len 52 dní, no napriek tomu v tom období vyprodukoval až 628 príspevkov, vrátane rekordného statusu s 1650 slovami. Počas tohto týždňa Blaha zverejnil ďalších 6 statusov, v ktorých cielene útočil aj na prezidentku Zuzanu Čaputovú. Dokopy mali tieto statusy až 60-tisíc interakcií v podobe zdieľania, komentárov a reakcií.

NEPREHLIADNI
Antivaxeri a slovenskí politici sú nerozlučná dvojica. Za reklamy proti vakcínam na Facebooku najviac míňa Fico

Za peniaze získal najviac interakcií

Vidieť ich ale mohlo až vyše milión ľudí. Od začiatku roka pritom interagovalo s jeho príspevkami takmer 9 miliónov ľudí, kvôli čomu za sebou necháva aj statusy Milana Uhríka, s ktorými interagovalo od januára „len“ 3,2 milióna používateľov Facebooku. Tretiu priečku v počte interakcií obsadil bývalý premiér a terajší minister financií Igor Matovič s 3,07 miliónmi interakcií pri svojich statusoch. Na štvrtom mieste je s 2,9 miliónmi interakcií Róbert Fico.

Facebooku pritom prekvapivo neprekáža ani časté publikovanie Blahovych statusov, ktoré vychádzajú aj niekoľkokrát denne. Vplyv na celkový dosah a interakcie to zásadne nemení.

FOTO TASR - Jakub Kotian

Vysvetliť sa to dá aj samotnou formou jednotlivých statusov, v ktorých Blaha využíva to, ako Facebook funguje. V príspevkoch tak šíri kontroverzné informácie, ktoré vyvolávajú množstvo interakcií.

Na základe množstva zdieľaní, komentárov a reakcií potom Facebook posúva takéto príspevky ďalšiemu veľkému publiku, ktoré ich svojimi interakciami podporuje ešte viac. Začarovaný kruh tak hrá v prospech Facebooku, dosahu a úspechu Blahových statusov, v ktorých sociálnej sieti neprekážajú ani expresívne výrazy.

Facebook začal predstavovať veľký problém

Najväčšia sociálna sieť pritom v uplynulých rokoch čelí silnej kritike, ktorá sa už netýka len úniku a neoprávneného narábania s používateľskými dátami. V nedávnych odhaleniach z pozadia firmy vyšli najavo skutočnosti, podľa ktorých má Facebook uprednostňovať zisky pred dobrom používateľov a úmyselne tak dáva prednosť príspevkom, ktoré ľudí udržia dlhšie na platforme.

Objavili sa dokonca aj informácie, podľa ktorých mala sieť vytvorený zoznam VIP používateľov, pre ktorých neplatili pravidlá a Normy komunity ako pre ostatných ľudí. Zväčša však išlo najmä o známe osobnosti s veľkým počtom sledovateľov, ktoré mohli ovplyvniť dianie na Facebooku a svojimi statusmi podporiť jeho využitie.

NEPREHLIADNI
Obvinenia z vnútra firmy: Facebook uprednostňuje nenávistné prejavy a dezinformácie, aby maximalizoval svoj zisk

Takéto VIP profily pritom sieť nepenalizovala ani po zverejnení statusov, za ktoré by bežne hrozilo obmedzenie či dokonca zrušenie účtu obyčajnému používateľovi. Ako informuje The Wall Strett  Journal, tvorcovia interného výskumu Facebooku navyše zistili, že aplikácia spôsobuje akúsi závislosť na internete, alebo teda na samotnom Facebooku, čo vyvoláva nutkanie, aby ju človek stále používal alebo aspoň kontroloval.

Podľa TASR zakladateľ a generálny riaditeľ Facebooku Mark Zuckerberg odmietol tvrdenia bývalej dátovej analytičky Facebooku, ktorá pred americkým Kongresom vyhlásila, že produkty Facebooku sú škodlivé pre deti a prispievajú k polarizácii spoločnosti v USA. Polarizácia spoločnosti však nie je problémom len v zámorí a prispievať k nej môžu aj kontroverzné statusy a príspevky v našich končinách.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú