Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Najväčšia sociálna sieť sveta už dlhé roky čelí kritike za svoje vážne prešľapy z minulosti. Kritici tvrdia, že preferuje zisk pred všeobecným spoločenským prospechom a ochranou jednotlivcov.

Hoci samotný Facebook verejne tvrdí, že bojuje proti nenávistným prejavom či dezinformáciám, zákulisné informácie odhaľujú metódy, ktoré platforma využila na zvýšenie tržieb aj za cenu porušenia vlastných pravidiel. Nové tvrdenia o fungovaní Facebooku a jeho algoritmov odhalila v relácii 60 Minutes na CBS News bývalá vysoko postavená členka vedenia Frances Haugenová.

Facebook čelí sérii vážnych obvinení

Niekdajšia zamestnankyňa na vrcholovej pozícii, kde fungovala ako manažérka pre problémy občianskej integrity, bola ešte donedávna anonymným whistleblowerom s utajenou identitou. Prvýkrát sa verejne odhalila až v spomenutej relácii. Frances však už predtým podala voči Facebooku sťažnosť priamo federálnym úradom a Komisii pre cenné papiere a burzu.

Ešte v časoch, keď jej identitu nikto nepoznal, informovala vyšetrovateľov o tom, že sociálna sieť úmyselne zneužíva nenávistné prejavy, dezinformácie a politické nepokoje vo svoj vlastný prospech.

Freepik

Tieto informácie majú vyplývať aj z vlastného prieskumu Facebooku, ktorý však platforma nikdy nezverejnila. Frances sa k nemu dostala ešte v máji, teda zhruba v čase, keď ukončila svoje pôsobenie vo firme.

Interné dokumenty sa potom prvýkrát objavili v The Wall Street Journal, ktorý zistenia z týchto materiálov publikoval pod názvom “The Facebook Files” minulý mesiac. Podľa utajovaných skutočností mal Facebook vedieť aj o tom, ako Instagram škodí mladým dievčatám a poškodzuje ich mentálne zdravie. Toto je však len jeden z prípadov, kedy mala sociálna sieť vedome konať proti verejnému „dobru“ za cenu zvýšenia zisku.

NEPREHLIADNI
OBROVSKÝ ÚNIK: Na dark webe sú osobné dáta polovice planéty, na vine je Facebook a zabudnutá sociálna sieť

Najväčšia sociálna sieť vie presne, čo robiť pre generovanie zisku

Frances Haugenová tak po mesiacoch mlčania odhalila svoju identitu a verejne sa vyjadrila aj k situácii vo Facebooku. Hoci podľa vlastných slov predtým pracovala aj v spoločnostiach ako Google a Pinterest, situácia vo Facebooku je vraj ďaleko horšia. V prípade tejto sociálnej siete malo neustále dochádzať ku konfliktu záujmov medzi tým, čo je dobré pre verejnosť a čo pre samotný Facebook.

Platforma sa mala často rozhodovať vo svoj vlastný prospech. Frances pritom nie je iba obyčajná manažérka. 37-ročná bývala pracovníčka Facebooku je vyštudovanou dátovou vedkyňou z Iowy s titulom z počítačového inžinierstva a vyštudovala tiež biznis na Hardvarde. Do Facebooku nastúpila v roku 2019 pod podmienkou, že bude bojovať proti dezinformáciám. Jej oddelenie Facebook po skončení posledných volieb v USA rozpustil.

Freepik (Úprava redakcie)

Interné informácie sa nakoniec rozhodla vyniesť na svetlo sveta, aby o nich vedela aj verejnosť. Facebook by totižto takéto fakty nikdy verejne nepriznal. Spravila to zároveň spôsobom, ktorý nikto nemohol spochybniť. Pred svojim odchodom si skopírovala desiatky tisíc strán interných prieskumov Facebooku, ktoré majú jednoznačne potvrdzovať zavádzanie verejnosti sociálnou sieťou a jej tvrdeniami o „progrese voči nenávistným prejavom, dezinformáciám a násiliu“.

NEPREHLIADNI
ĎALŠIA KAUZA: Facebook môže čítať tvoje šifrované správy z WhatsApp

Kvôli hodnovernosti bol z jedného z prieskumov vyňatý aj citát, v ktorom sa uvádza nasledovné: „…odhadujeme, že môžeme spôsobiť až 3-5 % nenávistných prejavov a zhruba 6 desatín z 1 % V&I (violence and incitement – násilie a podnecovanie) na Facebooku napriek tomu, že sme v tom najlepší na svete“.

Freepik (Úprava redakcie)

Frances ďalej v rozhovore v relácii 60 Minutes uviedla, že spôsob, akým funguje Facebook dnes, je založený na rozdeľovaní spoločností a spôsobuje etnické násilie po celom svete. Príkladom je podľa tejto bývalej zamestnankyne firmy aj násilie v Mjanmarsku z roku 2018, kedy armáda mala využiť Facebook na rozpútanie genocídy.

Z rôznych zdrojov potom vo svojom ďalšom internom prieskume Facebook uviedol, že „nenávistné prejavy, polarizujúce politické prejavy a dezinformácie na Facebooku a v rodine aplikácií ovplyvňujú spoločnosti na celom svete“.

Nastal čas skoncovať so sociálnymi sieťami?

Vo svojej výpovedi Frances ďalej odhaľuje spôsob, akým Facebook podsúva používateľom obsah. Podľa jej slov vidí používateľ pri prechádzaní nástenky len obmedzené množstvo obsahu, no sociálna sieť má „tisíc spôsobov“ ako mu obsah podsunúť. Algoritmy siete vyberajú obsah na základe záujmov používateľa v minulosti, pričom má najviac vyberať taký obsah, ktorý vytvára najväčší záujem a reakcie.

Sem patria aj dezinformácie a hoaxy, nenávistné prejavy a ďalší kontroverzný a kritický obsah, na ktorý ľudia vo veľkom reagujú. Facebook tak robí aj napriek tomu, že z interných prieskumov vie, že takýto obsah vyvoláva polarizáciu spoločnosti a nenávisť.

Flickr / Tony Webster

Je ľahšie podnietiť ľudí k nenávisti ako k iným emóciám,“ uviedla Frances Haugenová v rozhovore pre CBS News.

Podľa jej tvrdení si je Facebook taktiež vedomý, že v prípade „bezpečnejšieho“ algoritmu, ktorý používateľom nepodsúva tak kontroverzný obsah, trávia ľudia na jeho platforme menej času, čo sa odráža na nižších ziskoch firmy. Bezpečnejší režim mala sociálna sieť zaviesť v čase vlaňajších volieb v USA, aby sa zabránilo šíreniu dezinformácií, no tieto zmeny boli len dočasné.

NEPREHLIADNI
Facebook zlyhal pri kontrole na plnej čiare. Najčítanejším v 2021 je článok o „smrtiacej“ vakcíne proti COVID-19

Po skončení volieb sa mal Facebook vrátiť k starým praktikám a uprednostniť zisk pred verejným dobrom. Deje sa tak aj napriek tomu, že v roku 2018 prisľúbil Mark Zuckerberg pozitívne zmeny v algoritme platformy.

Obvinenia na adresu sociálnej siete sa len pár hodín pred vystúpením Frances Haugenovej snažil odvrátiť svojim rozhovorom pre CNN viceprezident Facebooku pre globálne záležitosti Nick Clegg, podotkol The Verge.

Vo svojich vyjadreniach poprel zodpovednosť Facebooku za januárové nepokoje po voľbách v USA a svoju obranu platformy zakončil tvrdeniami o tom, že by mali byť sociálne siete prísnejšie regulované.

Napriek tomu sa miliardová spoločnosť a najväčšia sociálna sieť sveta ocitá v ďalšom mori obvinení, ktoré poukazujú na jej neschopnosť vedenia a vypočítavosť pri uprednostnení zisku pred dobrom jej používateľov. Za svoje zisky platí podľa slov Haugenovej bezpečnosťou svojich používateľov a čím viac času trávia ľudia na jeho platforme, tým väčšie zisky dokáže generovať.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú