Záujem Slovákov o elektrické autá výrazne nerastie. V prvom polroku tohto roku sa pre kúpu takéhoto osobného vozidla rozhodlo 432 z nich. Za celý minulý rok sa pritom na Slovensku predalo 918 elektromobilov.

Slováci sa o elektromobily nebijú…

Ako ďalej vyplýva z údajov Zväzu automobilového priemyslu SR, podiel tohto typu áut na celkovom predaji je stále pomerne zanedbateľný. Za prvých šesť mesiacov sa pohyboval na úrovni od 0,6 po 1,44 %. Za celý vlaňajší rok dosiahol 1,2 %.

Na slovenskom trhu pritom dlhodobo dominujú benzínové vozidlá. Od januára do júna aktuálneho roka tvorili asi polovicu všetkých registrácií. Približne štvrtinový podiel si držia automobily poháňané naftou. Z celkového počtu elektrických áut predaných za prvý polrok tohto roka na Slovensku sa najviac darilo značke Volkswagen. Zákazníci si kúpili 81 kusov tejto značky.

Volkswagen

Na druhom mieste sa ocitla Škoda s 54 vozidlami a na treťom Kia so 48. Celkovo si Slováci kúpili za uvedené obdobie elektrické automobily 17 značiek. Predaj elektromobilov by mohol do výraznej miery ovplyvniť ohlásený tvrdší boj s emisiami predstavený Európskou komisiou. Jeho súčasťou je aj návrh na zákaz predaja áut so spaľovacím motorom po roku 2035.

Slovensko je veľkým lídrom vo výrobe áut, na elektromobily však nie je pripravené

Práve batériové vozidlá majú pritom zásadne znížiť celkové emisie produkované v osobnej doprave. Produkcia emisií z osobnej dopravy však v Európe výrazne klesla. Podľa analýzy spoločnosti JATO Dynamics klesli emisie v roku 2020 v porovnaní s predchádzajúcim rokom až o 12 %. Slovensko je však na chvoste rebríčka.

Freepik

Za toto výrazné zlepšenie môže nárast predaja plug-in hybridov a čistých elektromobilov v Európe. V minulom roku sa predalo viac ako 1,21 milióna plug-in hybridov a elektromobilov, čo predstavuje podiel 10,6 % spomedzi všetkých nových automobilov. V roku 2019 sa predalo „iba“ 466 000 nových batériových vozidiel.

NEPREHLIADNI
Emisie nových áut v EÚ výrazne klesajú. Pomohli k tomu elektromobily aj hybridy

Automobilový priemysel tvorí gro slovenského hospodárstva, no trh s autami sa mení a postupne sa pretvára z výroby spaľovacích vozidiel na výrobu elektromobilov. Podľa analýzy Automobilového výskumného inštitútu v Kamenici v Nemecku je Slovensko tretím najväčším európskym výrobcom elektromobilov za rok 2020.

VW (Úprava redakcie)

Trh s automobilmi a špeciálne s tými čisto elektrickými prekvitá. Výroba elektromobilov v Európe rapídne rastie aj napriek polovodičovej kríze, ktorá zasiahla celý technologický segment. Našej krajine však do kariet nenahráva fakt, že na elektromobily jednoducho nie sme dostatočne pripravení. EÚ chce o 14 rokov úplne zakázať nové spaľováky, no v pripravenosti na batériové vozidlá opäť ostávame na konci zoznamu.

NEPREHLIADNI
EÚ zvažuje koniec spaľovacích motorov. Slovensko je ale druhou najhoršie pripravenou krajinou na elektromobilitu

Lízingová spoločnosť LeasePlan si dala aj tento rok vypracovať analýzu pripravenosti jednotlivých európskych krajín na veľký rozmach elektromobility. Zrejme nikoho nezaskočí, že naša krajina figuruje v spodnej časti tabuľky.

V roku 2020 sme sa nachádzali na samom chvoste, pre tento rok sme poskočili vyššie, avšak iba o jednu jedinú priečku. V Európe je, čo sa týka pripravenosti na elektromobilitu, na tom od nás horšie už iba susedné Česko.

Zdroj: SITA, FonTech, LeasePlan, JATO Dynamics

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú