Zatiaľ čo sa automobilky sústredia primárne na vývoj elektromobilov, v oblasti nákladnej dopravy sa situácia pomaly uberá iným smerom. Pre výrobcov ťahačov je sľubnejšou alternatívou za naftové agregáty vodíkový pohon. Ten chce v nákladnej doprave uplatniť aj slovenská firma Bioway košického podnikateľa, ktorá pripravila miliardový plán. Na tému ako prvý upozornil finweb.

Emisie nákladnej dopravy musia klesnúť

Európska únia sa vo svojich plánoch pre udržateľnú a ekologickú budúcnosť v doprave zameriava najviac na automobilový sektor, ktorý chce pretransformovať a viesť k elektromobilite. V posledných rokoch sme svedkami stále intenzívnejšieho presadzovania elektromobilov a plánov pre ukončenie produkcie spaľovacích motorov.

Situácia v nákladnej doprave je však diametrálne odlišná, no aj v tomto smere sa už začali diať nemalé zmeny. Dôkazom toho sú taktiež elektrické ťahače, či ťahače poháňané vodíkom, ktoré už na cesty poslal nejeden výrobca. Jedna vec je však vodíkový kamión vyrobiť, druhá ho skutočne uplatniť v nákladnej doprave pri dlhej preprave tovaru.

Hyundai

Kľúčovými predpokladmi pre úspech sú samozrejme rozšírená infraštruktúra vodíkových staníc, dostupnosť a výroba vodíka, ako aj investície do vodíkových ťahačov. Tie sú dnes ale extrémne drahé a ich cena je bežne aj niekoľkonásobne vyššia ako cena dieselových verzií. Zmeniť to však môžu plány a projekty, ktoré by mohli zmeniť podobu budúcej nákladnej dopravy.

Napriek veľkému skepticizmu sa už na cestách premávajú vodíkové kamióny napríklad z dielne Hyundai a vlastné plány s vodíkovým pohonom v tomto sektore má aj také Volvo, GM alebo Mercedes-Benz. Dostať však dnes pridrahé kamióny pri chýbajúcej infraštruktúre a vodíku na cesty bude nesmierne náročné.

EÚ bude trestať výrobcov astronomickými pokutami

Európska komisia už v roku 2018 prezentovala legislatívny návrh na zníženie CO2 v cestnej doprave, ktorá je podľa dostupných údajov zodpovedná za produkciu 22,3 % emisií na cestách (k roku 2019), pričom sa toto množstvo naďalej zvyšuje. Samotná nákladná doprava (zahŕňa aj autobusy) je podľa štatistík zodpovedná za 5,6 % všetkých emisií.

Aj z toho dôvodu sa EÚ zaviazala znížiť emisie v ťažkej cestnej doprave aspoň o 30 % do roku 2030 v porovnaní s hodnotami z roku 2019. Prvým kontrolným bodom pri vyhodnotení efektívnosti zmien je rok 2025, kedy bude únia skúmať, ako sa podarilo v priebehu doterajších rokov znížiť množstvo CO2 v tomto sektore.

EEA

Podobne ako v automobilovom priemysle, aj v prípade výrobcov ťahačov či autobusov môžu v budúcnosti pri nedodržaní emisných limitov hroziť astronomické pokuty. Po roku 2025 chce EÚ za nedodržanie limitov pokutovať výrobcov nových vozidiel sankciou vo výške až 4250 € za každý gram CO2 nad limitom.

NEPREHLIADNI
Slovenské mesto hlási revolúciu. Bude prvé v krajine, v ktorom začne jazdiť flotila vodíkových autobusov

Po roku 2030 sa pokuta zvýši na 6800 € za gram nad limit. Aj toto je tak pre výrobcov ťažkých nákladných vozidiel dostatočnou „motiváciou“ k prechodu na ekologickejšie spôsoby pohonu.

Ambiciózny projekt zo Slovenska chce presadiť vodík v nákladnej doprave

Z Košíc však prichádza projekt, ktorý má vysoké ambície zmeniť nákladnú dopravu na Slovensku, v Česku, Poľsku i Maďarsku. Stojí za ním firma Bioway podnikateľa Blažeja Podoláka, ktorá pripravila plán pre komplexný rozvoj vodíkovej nákladnej dopravy v strednej Európe. Projekt Black Horse myslí na vlastnú vodíkovú infraštruktúru, využitie obnoviteľných zdrojov energie, vodíkové stanice a taktiež na vodíkové kamióny.

Celý projekt by mal stáť až 5,797 miliárd eur, pričom podľa Denníka N chce košická firma financovanie zabezpečiť zo strany investorov aj dotácií a vlastných zdrojov. Investície majú pritom pokrývať vodíkový pohon v nákladnej doprave od jeho výroby, až po využitie vo vodíkových ťahačoch. Bioway už teraz disponuje flotilou 75 kamiónov na LNG a prezentuje sa ako vôbec prvá 100 % ekologická logistická firma v Európe.

Bioway

V oblasti vodíkovej nákladnej dopravy plánuje využívať podľa prezentácie projektu Black Horse celkovo 40 elektrolyzérov a skvapalňovacích zariadení, ktoré majú byť schopné vyrobiť až 420 ton tekutého vodíka denne. Vyrobený vodík by mal potom následne putovať do siete 270 staníc, ktoré majú byť vybudované popri terajších čerpačkách. Firmu mali už doteraz podporiť aj 4 veľké petrochemické spoločnosti zo Slovenska, Česka, Poľska a Maďarska.

NEPREHLIADNI
Slovensko dostane prvé vodíkové stanice. Poznáme dátum spustenia a nové dôležité detaily

Výrobcov „eko“ elektriny bude Bioway zháňať v Dánsku, Nemecku, Francúzsku a Maďarsku a pri výrobe, uskladnení a preprave vodíka sa majú angažovať firmy z Nórska, Rakúska, Česka a Nemecka. Samotné vodíkové kamióny by potom mali dodať výrobcovia s potrebnými technológiami zo Švédska a Talianska. Dokopy projekt počíta až s 10 000 vodíkovými ťahačmi za 3 miliardy eur. V prepočte tak vyjde jeden ťahač na 300 000 €.

Freepik (Úprava redakcie)

Zvyšné financie budú prerozdelené na vodíkové stanice (1,08 miliardy eur), elektrolyzéry (375 miliónov eur), 50 prepravných jednotiek (30,5 milióna eur) a na veterné turbíny alebo ekvivalentné obnoviteľné zdroje pre výrobu elektriny (1,3 miliardy eur), ktoré majú vyrobiť 16,5 GWh energie.

Podľa prezentácie tohto ambiciózneho projektu by takáto vodíková nákladná doprava potom ročne znížila produkciu emisií až o 890 000 ton CO2 a na každý vodíkový kamión by z cesty zmizlo 10 dieselových ťahačov. To všetko chce Black Horse splniť už do roku 2030. Zatiaľ je však otázne, akým tempom sa bude projekt rozvíjať a ako budú k dotovaniu vodíkovej nákladnej dopravy pristupovať jednotlivé európske štáty a investori.

Vodík nemusí byť budúcnosť, prednosť môžu dostať elektrické kamióny

Podobne však bude mnoho závisieť aj od samotných výrobcov ťahačov – nie všetci sa totiž stotožňujú s vodíkom ako budúcnosťou nákladnej dopravy. Azda najlepším príkladom je Tesla, ktorá stavila pri svojom stále nevyrábanom ťahači Tesla Semi výlučne na elektrický pohon.

Tesla

Batériový pohon kamiónov však vidí ako budúcnosť aj nedávna štúdia Štokholmského environmentálneho inštitútu, podľa ktorej začnú elektrické ťahače vytláčať z trhu tie dieselové. Aktuálne však takéto kamióny stoja stále proti viacerým prekážkam, ktoré je pre ich rozšírenie potrebné prekonať. Dôležitým zlomovým bodom je tu podľa štúdie cena batérií, ktorá rýchlo klesá.

NEPREHLIADNI
Dieselovým kamiónom zvoní umieráčik, nahradia ich elektrické ťahače. Nová štúdia odhaľuje budúcnosť nákladnej dopravy

Vďaka tomu sa tak budú môcť podľa odborníkov zo Štokholmu batérie uplatniť pri pohone veľkých kamiónov. Štúdia sa samozrejme týka aj otázky vodíkových ťahačov a vodíkovej technológie. V tomto smere však odborníci nateraz vidia problém v tom, že ceny vodíkových článkov neklesajú tak rýchlo, ako články batériové. Vodíkový ťahač je tak stále príliš drahý oproti tomu elektrickému či naftovému.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú