Na cesty prichádza svetový unikát. Budúcnosť „eko“ kamiónov stojí na novej modulárnej platforme
S cieľom čo najviac minimalizovať výrobné náklady a náklady určené na vývoj automobilky po celom svete vyvíjajú takzvané modulárne platformy, ktoré následne môžu využiť pri rôznych typoch áut. Takúto platformu nedávno predstavila aj francúzska spoločnosť Gaussin, informuje portál InterestingEngineering.
Modulárna platforma v preklade znamená, že sa jedná o „univerzálny podvozok“, ktorý je možné použiť pri niekoľkých typoch áut. Takéto platformy aktuálne vo veľkom vyvíjajú svetové automobilky, na ktorých chcú predovšetkým stavať svoje budúce elektromobily.
Spoločnosť Gaussin na to však ide trocha odlišne, vytvorila síce modulárnu platformu, ktorú budú môcť využiť svetoví výrobcovia ťahačov, no jej unikátnosť sa skrýva v tom, že si budú môcť vybrať, či bude poháňaná vodíkom, alebo pôjde o batériový ťahač.
V prípade použitia vodíka bude mať ťahač dojazd cez 800 km na jednu nádrž a jej doplnenie má trvať zhruba 20 minút. Platforma s batériovou konfiguráciou ponúkne dojazd 400 km, no bude disponovať systémom výmeny batérií, ktoré sa tak budú môcť vymeniť za plne nabité už za 3 minúty.
Spoločnosť Gaussin očakáva, že výrobcovia ťahačov budú siahať po ich platforme, na ktorej si už budú stavať svoje vlastné kabíny a prispôsobovať ich na ťahanie rôznych prívesov. Ťahať nimi bude možné v podstate čokoľvek, od klasických plachtových prívesov, až po prívesy na prepravu vozidiel, kvapalín či nebezpečného náladu.
Platforma je navyše určená pre najväčšiu ôsmu triedu ťahačov, ktoré utiahnu príves s hmotnosťou 18 až 44 ton. Francúzska spoločnosť očakáva úspech, nakoľko štáty v EÚ výrazne tlačia na znižovanie emisií z dopravy. Výrobcovia nákladných vozidiel však zatiaľ až toľko úsilia do ekologickejších foriem dopravy neinvestujú.
Riešením by mohlo byť práve „zakúpenie“ tejto platformy, ktorá okrem extrémne ľahkého „šasi“ (iba 400 kg), poskytuje aj vodíkové nádrže, palivové články, batérie, pruženie a ďalšie dôležité prvky.
Prvé prototypy chce Gaussin začať vyrábať už v lete. Partnerská spoločnosť Microvast bude dodávať batérie a potencionálnym zákazníkom chcú takmer ihneď umožniť ich ekologickú modulárnu platformu testovať.
Hyundai si razí vlastnú cestu
V prípade vodíkových nákladiakov vzbudil veľký dojem Hyundai Xcient už vo svojej prvej generácii a cesty po celom svete brázdi už niekoľko kusov týchto vozidiel. Nedávno ale automobilka prostredníctvom tlačovej správy informovala, že Xcient dostáva zásadné dizajnové, ale ja technické vylepšenia.
Vynovená verzia má podľa automobilky poskytovať vodičom omnoho lepší zážitok z jazdy. Na prvý pohľad si zrejme každý všime vynovenú chrómovú mriežku chladiča, ktorá pozostáva z hexagonálnych otvorov.
Nechýba množstvo detailov v modrej farbe, ktoré odrážajú nielen to, že Hyundai Xcient je ekologický, ale najmä to, že sa jedná o vodíkové vozidlo. Nový model je vybavený dvomi 90 kW vodíkovými palivovými článkami, ktoré dávajú dokopy výkon 180 kW. Oproti predchádzajúcej generácii tak ide o mierne zhoršenie, keďže tá disponovala 190 kW článkami.
Elektromotor má výkon 350 kW a poskytuje skvelý krútiaci moment 2237 Nm. Vodík je možné uskladniť až v siedmych veľkých nádržiach, ktoré ponúkajú kombinovanú kapacitu 31 kg. Predošlá generácia mala nádrže s kapacitou 32 kg.
Dojazd na jedno natankovanie predstavuje 400 km. To nie je žiaden oslnivý údaj, no dotankovanie vodíkového ťahača trvá podstatne menej, než nabíjanie elektromobilu, v závislosti od vonkajšej teploty od 8 do 20 minút.
Aktuálne je k dispozícii iba jedna konfigurácia druhej generácie nákladiaku Hyundai Xcient s nápravou 6×2. Predchádzajúca generácia je však stále dostupná v konfigurácii 4×2.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
Bol to výstrelok, ktorý prežil len 5 rokov. Audi premenilo zabudnutý model na elektromobil
Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
Batériu majú dobitú za pár sekúnd. V Prahe spustili trik na expresné nabitie elektromobilov
Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Majitelia ich nikdy nechcú predať. TOP 6 nezničiteľných áut, ktoré Slovákom vydržia desaťročia
Putin sľúbil Američanom, že ukončí vojnu. Výmenou žiada úplnú kontrolu nad tromi oblasťami
Pokuta od 200 do 3 000 eur za bežné aktivity. Európa začne tvrdšie trestať turistov (PREHĽAD)
8 z 10 najpreplnenejších pláží sveta je v Európe. Tieto miesta ti môžu pokaziť dovolenku (REBRÍČEK)
Za prechod zaplatíš 5 eur. Európska krajina sa búri proti influencerom a fotografom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Fico varuje pred skokovým zdražením plynu, tepla aj elektriny. Tvrdí, že má plán, ako to zastaviť
Nagasaki sa ponorilo do ticha. Prešlo 80 rokov od okamihu, ktorý zmenil dejiny
Taliansko sa púšťa do boja so spaľovákmi. Ponúkne rekordné príspevky na elektromobily
Hranica sa mení na obrovské pódium. KĽDR pripravuje návrat hlasnej psychologickej vojny
ESET a Europol spúšťajú nový program. Má zmeniť boj proti kyberzločinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP