Na cesty prichádza svetový unikát. Budúcnosť „eko“ kamiónov stojí na novej modulárnej platforme
S cieľom čo najviac minimalizovať výrobné náklady a náklady určené na vývoj automobilky po celom svete vyvíjajú takzvané modulárne platformy, ktoré následne môžu využiť pri rôznych typoch áut. Takúto platformu nedávno predstavila aj francúzska spoločnosť Gaussin, informuje portál InterestingEngineering.
Modulárna platforma v preklade znamená, že sa jedná o „univerzálny podvozok“, ktorý je možné použiť pri niekoľkých typoch áut. Takéto platformy aktuálne vo veľkom vyvíjajú svetové automobilky, na ktorých chcú predovšetkým stavať svoje budúce elektromobily.
Spoločnosť Gaussin na to však ide trocha odlišne, vytvorila síce modulárnu platformu, ktorú budú môcť využiť svetoví výrobcovia ťahačov, no jej unikátnosť sa skrýva v tom, že si budú môcť vybrať, či bude poháňaná vodíkom, alebo pôjde o batériový ťahač.
V prípade použitia vodíka bude mať ťahač dojazd cez 800 km na jednu nádrž a jej doplnenie má trvať zhruba 20 minút. Platforma s batériovou konfiguráciou ponúkne dojazd 400 km, no bude disponovať systémom výmeny batérií, ktoré sa tak budú môcť vymeniť za plne nabité už za 3 minúty.
Spoločnosť Gaussin očakáva, že výrobcovia ťahačov budú siahať po ich platforme, na ktorej si už budú stavať svoje vlastné kabíny a prispôsobovať ich na ťahanie rôznych prívesov. Ťahať nimi bude možné v podstate čokoľvek, od klasických plachtových prívesov, až po prívesy na prepravu vozidiel, kvapalín či nebezpečného náladu.
Platforma je navyše určená pre najväčšiu ôsmu triedu ťahačov, ktoré utiahnu príves s hmotnosťou 18 až 44 ton. Francúzska spoločnosť očakáva úspech, nakoľko štáty v EÚ výrazne tlačia na znižovanie emisií z dopravy. Výrobcovia nákladných vozidiel však zatiaľ až toľko úsilia do ekologickejších foriem dopravy neinvestujú.
Riešením by mohlo byť práve „zakúpenie“ tejto platformy, ktorá okrem extrémne ľahkého „šasi“ (iba 400 kg), poskytuje aj vodíkové nádrže, palivové články, batérie, pruženie a ďalšie dôležité prvky.
Prvé prototypy chce Gaussin začať vyrábať už v lete. Partnerská spoločnosť Microvast bude dodávať batérie a potencionálnym zákazníkom chcú takmer ihneď umožniť ich ekologickú modulárnu platformu testovať.
Hyundai si razí vlastnú cestu
V prípade vodíkových nákladiakov vzbudil veľký dojem Hyundai Xcient už vo svojej prvej generácii a cesty po celom svete brázdi už niekoľko kusov týchto vozidiel. Nedávno ale automobilka prostredníctvom tlačovej správy informovala, že Xcient dostáva zásadné dizajnové, ale ja technické vylepšenia.
Vynovená verzia má podľa automobilky poskytovať vodičom omnoho lepší zážitok z jazdy. Na prvý pohľad si zrejme každý všime vynovenú chrómovú mriežku chladiča, ktorá pozostáva z hexagonálnych otvorov.
Nechýba množstvo detailov v modrej farbe, ktoré odrážajú nielen to, že Hyundai Xcient je ekologický, ale najmä to, že sa jedná o vodíkové vozidlo. Nový model je vybavený dvomi 90 kW vodíkovými palivovými článkami, ktoré dávajú dokopy výkon 180 kW. Oproti predchádzajúcej generácii tak ide o mierne zhoršenie, keďže tá disponovala 190 kW článkami.
Elektromotor má výkon 350 kW a poskytuje skvelý krútiaci moment 2237 Nm. Vodík je možné uskladniť až v siedmych veľkých nádržiach, ktoré ponúkajú kombinovanú kapacitu 31 kg. Predošlá generácia mala nádrže s kapacitou 32 kg.
Dojazd na jedno natankovanie predstavuje 400 km. To nie je žiaden oslnivý údaj, no dotankovanie vodíkového ťahača trvá podstatne menej, než nabíjanie elektromobilu, v závislosti od vonkajšej teploty od 8 do 20 minút.
Aktuálne je k dispozícii iba jedna konfigurácia druhej generácie nákladiaku Hyundai Xcient s nápravou 6×2. Predchádzajúca generácia je však stále dostupná v konfigurácii 4×2.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
Kritická situácia v Tesle. Musk začal hromadne vyhadzovať ľudí
Slovensko baštou elektromobility: Obrovské investície prinesú nové závody a stovky pracovných miest
Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
- Kritická situácia v Tesle. Musk začal hromadne vyhadzovať ľudí
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
-
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
-
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
O hlasovací preukaz v eurovoľbách možno požiadať aj cez aplikáciu Voľby.Digital
Podľa novej štúdie môže pacientom s Alzheimerom pomôcť rapamycín
Batman sa vracia na nečakanej platforme. Sleduj temný trailer
Ruský plynárenský koncern Gazprom sa vlani prepadol do straty
Slováci sa zbierajú pre Machalu: Chcú ho poslať do vesmíru, aby skontroloval, či je Zem guľatá
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené