FAQ: Keď sa niečo pokazí – stratený tovar, poškodené zariadenia a reklamácie do Číny
Doba, kedy nákupy cez internet boli nebezpečným a nepreskúmaným územím plným nástrah sú už dávno preč. Na internete platia rovnaké štandardy ako v kamenných predajniach, ba dokonca ešte vyššie. Pripravili sme si pre vás sériu niekoľkých článkov, ktoré vás krok za krokom budú sprevádzať od prvej myšlienky nákupu až po reklamáciu tovaru.
Sleduj FónyzČíny.sk aj na Facebooku, Google+ a Instagrame!
Dnešný diel sa bude týkať niečoho, čomu sa väčšinou snažíme vyhnúť, ale niekedy sa to jednoducho stane. Myslíme predovšetkým na poškodenie produktu. Ukážeme si na modelových príkladoch ako postupovať a vyriešiť problém.
TIP | FAQ: Začíname s nákupmi z Číny
TIP | FAQ: Objednávame prvý tovar z Číny
TIP | FAQ: Všetko o doprave, DPH a cle na čínske smartfóny
Začítame najskôr návštevou eshopu a ich záručnými podmienkami, kde si prečítame, aké záruky nám poskytujú a do koľkých dní.
- iBuygou.com – https://www.ibuygou.com/help/after-sales-policy.html
- GearBest.com – http://www.gearbest.com/about/warranty-and-return.html
- Coolicool.com – http://www.coolicool.com/product_warranty.html
- Everbuying.com – http://www.everbuying.com/m-article-id-16.html
Tiež netreba zabudnúť ani na spôsoby komunikácie. Komunikácia väčšinou prebieha cez email, nájdu sa však aj výnimky, ktoré používajú špecializované formuláre:
- iBuygou.com – formulár na http://helpdesk.ibuygou.com/support/home, prípadne kontakty v aplikácii Skype – simon_5548
- GearBest.com – kontaktný formulár na http://support.gearbest.com/
- CooliCool.com – email na support@coolicool.com
- Everbuying.com – kontaktný formulár na http://support.everbuying.net/
Stratená zásielka #1
|Neregistrovaná zásielka – stratená power banka
Čas letí a keď ste zvyknutí, že vám cez ruky prejde veľa zásielok tak sa môže stať, že si po 2 mesiacoch uvedomíte, že vám niečo neprišlo. Toto sa stáva veľmi často a hlavne pri neregistrovaných zásielkach (nemáte číslo sledovania) a teda iba pri menej hodnotných produktoch, pretože pri zásielkach vyššej hodnoty e-shopy pridávajú sledovacie číslo zadarmo. V tomto prípade prebieha proces reklamácie jednoducho:
- Kontaktujete eshop
- E-shop vás požiada, aby ste pár dní počkali (ak píšete veľmi skoro alebo boli sviatky) a aby ste sa išli opýtať na poštu, či vám niečo nezabudli doručiť.
- Keď to vykonáte, je potrebné znova napísať.
- Ak ste zásielku nedostali, e-shop vám ponúkne, že ju znovu odošlú, ale v prípade, že vám príde tá prvá tak jednu vrátite alebo zaplatíte aj za druhú. (Obe prídu asi tak 1 z 10 reklamácií)
- O pár týždňov získate svoju zásielku.
Stratená zásielka #2
|DHL zásielka – stratené Lenovo K3 Note
Keď si priplácate za kuriéra, pravdepodobne očakávate rýchle a spoľahlivé dodanie. Navyše, ak je to dokonca z európskeho skladu. Možno si ešte spomínate na našu súťaž k 1000 fanúšikom na Facebooku. Pre výhercu sme zohnali nádherné Lenovo K3 Note. Ako sa však hovorí, čert nikdy nespí, a tak tento smartfón k nám nejako nechodil a nechodil. Jedného dňa sa však v redakcii rozozvučal telefón, kde volal kuriér a pýtal sa, že či už sme obdržali zásielku? My samozrejme, že nie a tak sa zrazu ľady pohli, a ešte v ten deň sa už ohrieval u nás v redakcií. V podobnom prípade postupujeme nasledovne:
- Pokiaľ nemáme sledovacie číslo, aj keď ide o registrovanú zásielku, kontaktujeme e-shop.
- Pokúsime sa z internetovej stránky dopravcu zistiť polohu zásielky.
- Ak sa zásielka tvári ešte ako nepodaná, kontaktujeme e-shop. Ak máme už nejaké malé informácie, opýtame sa priamo dopravcu na ich infolinke alebo emailom.
- O situácii oboznámime tiež e-shop.
DOA #1
|Poškodená zásuvka na SIM karty
Aj napriek podrobnej kontrole pri odosielaní sú pomerne časté problémy typu DOA (Dead on arrival), čo v preklade znamená „pokazené po prevzatí“. Náš prvý príklad DOA problému je poškodená zásuvka na SIM. DOA problémy na príslušenstve sa riešia pomerne jednoducho. E-shopom sa neoplatí po vás žiadať zaslanie produktu späť do Číny a preto reklamácia prebehne väčšinou bezplatným zaslaním nového dielu, hneď potom, čo poskytnete kvalitné dôkazy o nefunkčnosti, najčastejšie fotografie. Ako to teda bude prebiehať pri našom modelovom príklade?
- Vytvoríme detailné fotky problému.
- Napíšeme email alebo vyplníme kontaktný formulár e-shopu, z ktorého sme objednávali.
- E-shop ponúkne riešenie problému, najčastejšie bezplatné doručenie funkčného dielu.
- Potvrdíte, že s riešením súhlasíte, prípadne diskutujete o iných riešeniach.
- Pokiaľ nemá e-shop produkt na sklade, objedná z továrne/od dodávateľa nový diel.
- Fungujúci diel vám príde poštou.
DOA #2
|Závada na zariadení – poškodená notifikačná LED dióda
Ak už je závada na samotnom zariadení hneď po jeho obdržaní, reklamácia je trochu zložitejšia. Produkt bude pravdepodobne potrebné poslať späť. Prvý dôležitý krok je v čo najkratšom čase kontaktovať e-shop, niektoré to vyžadujú ešte v deň prevzatia, no vo všeobecnosti platí, že do 15 dní je potrebné sa spojiť a dohodnúť riešenie. Niektoré e-shopy vám dopravu do Číny bezplatne preplatia a iné nie. Všetky tieto informácie nájdete v ich reklamačných podmienkach. Zásielku do Číny odosielame vždy ako doporučenú (registrovanú) zásielku. Zásielku neposielajte späť kuriérom! Čína má veľmi prísne colné podmienky a preto sa riaďte iba pokynmi e-shopu. Na balík je potrebné napísať adresu v čínštine, inak môže dôjsť k strate alebo nedoručeniu zásielky.
Doručenie do Číny poštou môže trvať pár týždňov, ale aj 1-2 mesiace. Po doručení má e-shop spravidla 30 dní na to, aby problém vyriešil a poslal niečo späť. Doručenie späť môže trvať tiež 1-2 mesiace. Mobil sa však znovu zastaví na colnici a chcú po vás zaplatiť DPH. V tom prípade treba poslať späť komunikáciu a nejaké potvrdenie, že ste to posielali naspäť z dôvodu opravy a zásielka by mala prejsť bez problémov.
Výrobné chyby neskôr prejavené 1#
|Nafúknutá batéria
Niekedy sa stáva, že sa závada prejaví oneskorene. V tomto prípade záleží veľmi na čase, kedy sa to stalo. Záruka časom plynie a e-shopy majú stanovené rôzne termíny, dokedy preplácajú dopravu do Číny a podobne. Ak ide o príslušenstvo, tak sa môže stať, že sa úplne vypredá a e-shop vám už nebude schopný nijako pomôcť, čo je aj prípad nášho modelového príkladu, kedy sa po 11 mesiacoch nafúkla batéria smartfónu (UMi Zero). E-shop však nedokázal získať nový kus. A tak vyriešenie tohto problému ostalo na majiteľovi, ktorý musel tvrdo hľadať na internete a v poslednom e-shope, ktorý ju mal ešte na sklade, si ju kúpiť za vlastné peniaze. Mobil však funguje doteraz.
Chyby vzniknuté vlastným zavinením 1#
|Prasknutý displej
Asi najčastejší problém pri smartfónoch sú prasknuté displeje. Na chyby zavinené používateľom sa základná záruka nevzťahuje. Niektoré e-shopy však ponúkajú za malý príplatok rozšírenie záruky aj na veci ako je rozbitie displeja. Následné opravy prebiehajú v ich servisných strediskách, kde zariadenie musíte opäť zaslať. Najskôr je však potrebné kontaktovať predajcu. Ak svoje zariadenie poistené nemáte, väčšina e-shopov predáva náhradné diely, ktoré môžete kúpiť a požiadať o výmenu v najbližšom servise u vás doma. Niektorí predajcovia majú dokonca vlastné servisné strediská aj v Európe, ako napríklad iBuygou.com so záručným alebo pozáručným servisom pre Xiaomi smartfóny v Poľsku.
Chyby vzniknuté vlastným zavinením 2#
|Softvérová chyba
Aj napriek tomu, že sa na to nevzťahuje záruka, softvérové chyby bývajú často veľmi ľahko riešiteľné. Niekedy vám poradia už v samotnom e-shope, inokedy stačí trochu pohľadať na internete, či napísať na nejaké fóra, kde nájdete aj špecialistov a fanúšikov čínskych zariadení. Dobrá komunita dokáže veľa a sám som tam kedysi začínal, keď som pri svojich experimentoch s iNew V3 telefón „brickol“ (softvérovo nefunkčný) takmer každý deň. Rovnako vám vieme pomôcť, keď nás kontaktujete na Facebooku pomocou súkromnej správy.
Posledný tip na záver:
Pri emailovej komunikácií s e-shopom neodstraňujte históriu konverzácie. Každý deň vám môže odpovedať niekto iný a zvyknú v tom mať chaos. Niekedy nie je na škodu sa ešte po pár dňoch opýtať, či produkt odoslali, keď vám posielajú niečo nové z reklamácie. Občas na to zabúdajú.
Máte aj vy nejaké skúsenosti s reklamáciou? Podeľte sa o ne do komentárov prípadne na juraj@fonyzciny.sk (najlepšie, ktoré dostaneme radi doplníme aj do tohto článku) a môžete tak pomôcť ďalším fanúšikom čínskych smartfónov.
Čítajte viac z kategórie: Ako na to?
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensku je prvý paušál, ktorý ti šetrí peniaze. Operátor vytasil exkluzívnu ponuku
Zmätený z Telekomu? Toto je 22 otázok a odpovedí, ktoré vysvetlia najväčšiu zmenu v histórii
AKTUALIZOVANÉ WhatsApp odovzdá dáta Facebooku a ľudí donúti súhlasiť. Ako sa to dotkne Slovákov?
TOP Odpovede na najčastejšie otázky k najväčšej zmene zákona pre elektrické kolobežky
Veľký prehľad: Takéto sú tvoje základné práva ako spotrebiteľa pri online nakupovaní
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
- Majú zásoby 200 miliárd m³. Nečakaná krajina sa môže stať najväčším producentom plynu v Európe
- Majú suverénne najlepšiu optiku aj WiFi. Toto je najlepší poskytovateľ internetu na Slovensku
- Útok na kataster môže spôsobiť ešte väčšie škody. Unikli tieto citlivé údaje o Slovákoch
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
- Majú zásoby 200 miliárd m³. Nečakaná krajina sa môže stať najväčším producentom plynu v Európe
- Majú suverénne najlepšiu optiku aj WiFi. Toto je najlepší poskytovateľ internetu na Slovensku
- Útok na kataster môže spôsobiť ešte väčšie škody. Unikli tieto citlivé údaje o Slovákoch
-
- Spoliehali sa na Rusov, teraz im hrozí nedostatok plynu. Európsky štát čelí „najprísnejším sankciám v histórii“
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Milovaný Windows tento rok končí. Microsoft núti 400 miliónov ľudí, aby si kúpili nový počítač
- TOP televízory roka 2025: Bezkáblový, ktorý popiera gravitáciu, gigantický „Číňan“ aj cena priehľadného LG
- Útok na kataster môže spôsobiť ešte väčšie škody. Unikli tieto citlivé údaje o Slovákoch
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené