banner-elephone-p9000
Doba, kedy nákupy cez internet boli nebezpečným a nepreskúmaným územím plným nástrah sú už dávno preč. Na internete platia rovnaké štandardy ako v kamenných predajniach, ba dokonca ešte vyššie. Pripravili sme si pre vás sériu niekoľkých článkov, ktoré vás krok za krokom budú sprevádzať od prvej myšlienky nákupu až po reklamáciu tovaru.

Sleduj FónyzČíny.sk aj na FacebookuGoogle+ Instagrame!

Dnešný diel bude písaný chronologicky a uvádzané časy sú veľmi relatívne a približné, nemusia odzrkadľovať realitu, no pre jednoduchšie pochopenie celého procesu sú nevyhnutné. Budeme počítať dni od zadania objednávky až po prijatie zásielky.

0. deň

Nákup tovaru

Naša cesta začína nákupom. Pred nákupom nezabudnite na naše predošlé FAQ články:

TIP | FAQ: Začíname s nákupmi z Číny

TIP | FAQ: Objednávame prvý tovar z Číny

2.-4. deň

Eshop odoslal produkt

Eshopy sú veľmi rýchle a pokiaľ je produkt na sklade, vedia ho odoslať do 1-2 pracovných dní. Ak máte zvolený spôsob dopravy, dostávate tu tiež číslo, pomocou ktorého je možné zásielku sledovať. Sledovacie číslo pre klasickú poštu je v tvare XX#########YY, kde XX je typ zásielky (napríklad RI, RF…), ######### 9-miestne číslo a YY je kód krajiny odosielateľa (najčastejšie CN). Pre kuriéra DHL je to iba 10-ciferné číslo. Sledovacie číslo nemusí byť okamžite aktívne, ale môže trvať aj 5 dní, než začne fungovať. Na sledovanie zásielok odporúčame http://www.17track.net alebo aplikáciu pre Android smartfóny 17TRACK.

5. deň (iba dopravca DHL)

Húrá! Zásielka je na Slovensku

Po necelých 3 dňoch, čo má dopravca DHL zásielku, budete najčastejšie telefonicky kontaktovaní za účelom získania vášho e-mailu pre neskoršiu komunikáciu. E-shop iBuygou.com uvádza na zásielky rovno váš e-mail alebo telefónne číslo, preto vaše pátranie začnite tam. Následne vám na váš email príde viac informácií.

faq_dhl

17. deň (iba klasická pošta)

Hmm… nejaký neznámy doporučený list na pošte zo Slovenska

Nie len DHL, ale aj pošta sa s vami potrebuje spojiť ohľadom colného konania. Oni však využívajú trošku pomalší spôsob. Pošlú vám z najbližšieho colného úradu doporučený list so všetkými známymi informáciami a pokynmi.

5. (DHL) / 18. (pošta) deň

Potrebujeme…

Teraz sa vetvy spájajú, pretože obaja dopravcovia vyžadujú rovnaké informácie. V liste/e-maile je uvedený e-mail, na ktorý je potrebné poslať:

1. Screenshot z Paypalu/Výpisu z účtu, kde je detail platby

Ashampoo_Snap_2016.02.04_21h15m21s_002_PayPal Website Payment Details - PayPal - Nightly

2. Detail objednávky

Ashampoo_Snap_2016.02.04_21h46m11s_012_

3. (DHL) Presná špecifikácia tovaru:

Stačí slovne do e-mailu spomenúť, že ide napríklad o mobilný telefón.

3. (Pošta) Účel dovozu a kontaktné informácie

Do emailu v ktorom budete posielať údaje uveďte, že je to pre osobnú potrebu. Tiež tam uveďte na koniec svoju emailovú adresu a telefónny kontakt. V prípade nezrovnalostí vám môžu zamestnanci colného úradu zavolať.

4. (DHL) Splnomocnenie

V prílohe e-mailu vám DHL prikladá aj dokument, ktorý je potrebné vyplniť a poslať späť. Splnomocnenie slúži na povolenie spoločnosti DHL, aby vás mohla zastupovať v colnom konaní. Colné konanie si môžete ísť vybaviť aj sami na pobočku colného úradu, kde zásielku zastavili.

0015. (DHL) Email s potvrdením o zaevidovaní osobných údajov do systému finančnej správy

Horúcou novinkou medzi vyžadovanými dokladmi je potvrdenie o zaevidovaní osobných údajov do systému finančnej správy. V praxi to znamená, že si musíte z internetovej stránky finančnej správy vytlačiť jeden dokument, vypísať ho, podpísať ho, oskenovať ho a poslať emailom na [email protected]. O výsledku registrácie vám veľmi rýchlo príde potvrdenie. V mojom prípade to trvalo 4 minúty. Screenshot z tohto emailu následne priložte ako prílohu o ostatným súborom pre DHL.

ashampoo_snap_2016-12-29_12h44m04s_006_

Potvrdenie o zaevidovaní

 

21. (DHL) / 23. (pošta) Deň

Zásielka prichádza k vám

DHL: Po dlhom čakaní vám pri uchu konečne zazvoní mobil a kuriér vám do telefónu oznámi, že si máte pripraviť okrem občianskeho preukazu aj niekoľko € na zaplatenie DPH a poplatku. Výsledná DPH sa počíta ako 0,2 * ( hodnota tovaru + poštovné+ vypočítané clo (nevzťahuje sa na mobilne telefóny a tablety!) ). DHL si účtuje ešte aj poplatok vo výške 2% z hodnoty colného dlhu, min. však 18 EUR a max. 90 EUR vrátane DPH za vybavenie colného konania. Obe položky zaplatíte pri prevzatí zásielky.

Pošta: Prechádzate okolo poštovej schránky, v ktorej sa objavil nový papierik. Oznamuje vám, že vaša zásielka po skoro mesiaci čakania dorazila na poštu. Okrem toho je na ňom uvedená aj suma, ktorú budete musieť pri prevzatí na pošte doplatiť. Výsledná DPH sa počíta ako 0,2 * ( hodnoty tovaru + poštovné + vypočítané clo (nevzťahuje sa na mobilne telefóny a tablety!) ) . Za colný servis si Slovenská pošta účtuje poplatok 3,6 € pri listových zásielkach a 4,5 € pri balíkoch. Colný servis nie je súčasť DPH, účtuje sa dodatočne po skončení colného konania poštou ale zaplatíte ho spolu s DPH pri prevzatí zásielky.

Zhrnutie

34,4€ kvôli 2 dňom?

Približne takto prebieha doručenie zásielky s vyššou hodnotou, za ktorú je potrebné potom platiť daň. Ako ste si mohli všimnúť, jediné v čom je toto náročné, je čas. Uvedené časy sú orientačné. Colné konanie vám oneskorí dodanie zásielky od 4-15 dní, podľa toho, ako rýchlo budete spolupracovať. Najrýchlejšie colné konanie má pošta, ktoré sa dá zavládnuť s dodáním za 5 pracovných dní. Prekvapivo najdlhšie colné konanie je pri dopravcovi DHL, kde si naozaj pri preclievaní dávajú načas a s doručením to trvá najčastejšie 11 pracovných dní, čo sa  vďaka víkendom pretiahne až o 15 dní. Za čakanie si ešte aj poriadne priplatíte vďaka vyššie uvedeným poplatkom za vybavenie colného konania. Pri komunikácií s dopravcom odpovedajte rýchlo (do 24 hodín). Zásielku totiž ukladajú len 10 (DHL)/20 (pošta) dní. Po kontaktovaní dopravcu je možné túto dobu dodatočne predĺžiť. Ak viete, že zásielka vyžaduje colné konanie, môžete vyššie uvedené dokumenty odoslať ešte skôr než vám príde list z pošty, dajú sa tak ušetriť až 2 dni.

Odporúčam zvážiť, či sa oplatí kvôli 2 dňom si priplatiť 14,4€ na colných poplatkoch a okolo 20 € za dopravu kuriérom.

Najčastejšie otázky

  1. Ako urobím screenshot?
    Stačí použiť klávesu Print Screen (PrtSc) na vašej klávesnici a následne obsah schránky vložiť do nejakého editora obrázkov napríklad skicár (Win+R a mspaint). Ak sa vám to zdá veľmi zložité a časovo náročné, skúste špecializované programy napríklad Ashampoo Snap 7, ktorý umožní odfotiť aj dlhé stránky ako jeden obrázok.
  2. Je možné vyhnúť sa plateniu 18 € poplatku pri DHL?
    V tomto prípade si môžete vybaviť celé colné konanie sami na príslušnom colnom úrade, čím ušetríte celý poplatok, ktorý si účtuje spoločnosť DHL. Treba to však oznámiť odpovedaním na email, ktorý vám poslali. Potom vám povedia, ako ďalej postupovať. Svoje skúsenosti s vlastným preclením opísal podrobne blogger na dennikn.sk.
  3. Koľko ma vyjde clo na telefóny z Číny?
    Clo sa na mobilné telefóny prevážané z Číny nevzťahuje. Vyplýva to priamo zo zákona Slovenskej republiky. Je teda jedno, akú hodnotu má váš smartfón, či už 100 € alebo 300 €, clo jednoducho neplatíte. Jediným poplatkom pri zastavení colnicou je DPH (20% z celkovej sumy balíka) a poplatok prepravnej spoločnosti za vybavenie colného konania.

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
0%
Páči sa mi to
100%
Chcem to
0%
Mám to
0%
Nepáči sa mi to
0%
Neznášam to
0%
O autorovi
Juraj Vasek
Som študent Gymnázia Viliama Paulinyho - Tótha v Martine. Venujem sa výrobe programov a webových stránok. Vlastnil som mobily ako iNew V3, Doogee DG550 a UMI Zero, Elephone P9000 a veľa ďalších. Aktuálne používam Xiaomi Mi5. V prípade akýchkoľvek otázok sa ma nebojte kontaktovať na [email protected]