Zo štatistík za rok 2018 vyplýva, že popularita online nákupov neustále narastá nielen vo svete, ale aj na našom území. Nasvedčujú tomu hneď viaceré čísla, podľa ktorých obrat internetových obchodov za minulý rok prekonal sumu 1 miliardy eur a celkovo tak online predaj medziročne vzrástol až o 23 %, uvádza heureka.sk.

Okrem toho však narastá aj počet vznikajúcich e-shopov, s čím súvisí aj väčšia konkurencia a teda lepší výber pri online nakupovaní. V online nakupovaní sme najnovšie predbehli aj niektoré susedné krajiny, no čoraz častejším problémom sa stávajú obavy z reklamácií či iných záležitostí, ktoré súvisia s nakupovaním prostredníctvom internetu.

V tejto oblasti je veľmi nápomocná Európska únia

Veľká pomoc pri právach spotrebiteľov prichádza najmä zo strany Európskej únie, ktorá sa prostredníctvom svojich inštitúcií snaží presadiť viaceré zákony či záväzné podmienky. Najnovšie nariadenie Európskeho parlamentu zo začiatku roka, ktoré už schválila aj Vláda SR, má napríklad priniesť rovnoprávnosť pri nakupovaní zo zahraničných e-shopov.

V praxi to znamená, že zahraničné internetové obchody budú pre Slovákov rovnako výhodné ako pre obyvateľov domovskej krajiny internetového obchodu. Všetky práva spotrebiteľov upravuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ. Aké sú teda základné a najbežnejšie práva spotrebiteľov pri online nakupovaní ?

Ešte pred kúpou je obchodník povinný poskytnúť jasné, správne a zrozumiteľné informácie

Medzi takéto údaje patria hlavné charakteristiky výrobku, celková cena vrátane daní a všetkých poplatkov, náklady na dodanie, údaje o platobných podmienkach, totožnosť obchodníka či dĺžka trvania zmluvy. Okrem toho je však obchodník pri e-shope povinný uviesť aj nasledovné podrobnejšie informácie:

  • e-mailová adresa
  • akékoľvek obmedzenia týkajúce sa dodania tovaru v niektorých krajinách
  • právo zrušiť objednávku do 14 dní
  • servis po predaji
  • mechanizmy riešenia sporov
  • registračné číslo obchodníka v obchodnom registri
  • odborný titul a informácie o obchodníkovi, týkajúce sa DPH
  • profesijné združenie, ktorého je obchodník členom
Cena a samotná platba

V prípade samotných online platieb v rámci EÚ, ktoré prekračujú sumu 30 € je potrebné použiť kombináciu minimálne dvoch autentifikačných prvkov, ktorých hlavnou úlohou je zabezpečiť bezpečnejšie a lepšie chránené platby. V neposlednom rade, za využitie platby prostredníctvom kreditnej či debetnej karty nesmie byť účtovaný žiaden osobitný poplatok. Výnimku tvoria len podnikové či firemné kreditné karty.

Jediný poplatok však môže byť účtovaný pri platení inou menou než euro, kedy môže dôjsť k zaúčtovaniu za výmenu meny. V tomto prípade je však k dispozícii už viacero platobných aplikácií, ktoré sú určené primárne na takéto situácie, aby tak nedochádzalo k dodatočným poplatkom.

Vo všeobecnosti však nemôže dôjsť k zaúčtovaniu určitého poplatku bez toho, aby bol vopred vyjadrený súhlas s dodatočnými platbami (darčekové balenie, expresné dodanie, poistenie a pod.) Navyše, ak nebol vyjadrený súhlas, spotrebiteľovi vzniká nárok na vrátenie peňazí. Po vykonaní objednávky s úspešnou platbou musíte dostať potvrdenie o danej transakcii e-mailom, alebo správou na osobný účet na webe obchodníka.

Preprava a dodanie

Ako už bolo spomenuté, obchodník má povinnosť informovať o celkovej cene nákupu, v ktorej je už zahrnutá aj cena dodania, prípadne iných nákladov. Rozdiel v cene za dodanie môže nastať pri dodaní tovaru do inej krajiny EÚ, nakoľko sa poštové poplatky v jednotlivých krajinách líšia.

Pri dodaní predstavuje pomerne veľký a častý problém práve poškodený tovar. Za akékoľvek poškodenie (od odoslania do dodania) je zodpovedný výlučne obchodník. V praxi to teda znamená, že ak zistíte, že tovar bol poškodený, máte právo požiadať o jeho opravu, prípadne výmenu alebo vrátenie peňazí.

Ešte väčším problémom je nedodanie tovaru, čo sa stáva predovšetkým pri rôznych čínskych predajcoch, najmä kvôli zadržaniu tovaru na colnici. Ak tovar nebude dodaný do 30 dní, zákazník má nárok na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí v plnej výške.

Záruky, vrátenie tovaru a peňazí

Okrem poškodeného tovaru je však podľa právnych predpisov EÚ možné reklamovať aj výrobok, ktorého vzhľad či funkčnosť nezodpovedá jeho opisu. Spotrebiteľ má taktiež právo zrušiť svoju objednávku a vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu.

K takýmto prípadom najčastejšie dochádza pri výbere nesprávnej veľkosti oblečenia, takže, ak ti napríklad topánky zakúpené cez e-shop nesedia, môžeš ich jednoducho vrátiť bez udania dôvodu. Druhým príkladom je to, že výrobok nezodpovedá tvojim očakávaniam a nakoľko majú spoločnosti zakázané nepravdivo prezentovať svoje výrobky či služby v klamlivých reklamách, spotrebiteľ môže taktiež požiadať o výmenu či vrátenie peňazí.

„Čo robiť, ak si myslíš, že tvoja nová kabelka je falzifikát, alebo ak sú slnečné okuliare pri dodaní poškriabané? EÚ ponúka v každej krajine bezplatné poradenstvo a podporu prostredníctvom európskych spotrebiteľských centier, ktoré sa nachádzajú v každej krajine EÚ a aj na Islande a v Nórsku. Ak sa ti nepodarí dohodnúť sa s obchodníkom na riešení, môžeš požiadať o pomoc prostredníctvom online platformy na riešenie sporov.

Tento systém ti umožňuje dosiahnuť spravodlivý výsledok sporu zadarmo alebo za nízky poplatok. Pre obchodníkov to navyše znamená, že sa môžu vyhnúť drahým súdnym sporom a namiesto toho im pomáha rozvíjať a zlepšovať vzťahy so zákazníkmi“, informuje oficiálny portál Európskej únie.

Nenechaj si ujsť
Aké máš možnosti reklamácie ako zákazník pri nakupovaní z najznámejších čínskych e-shopov?

Vyššie spomínaná 14-dňová lehota na vrátenie tovaru bez udania dôvodu sa však na druhej strane nedá uplatniť na všetky nákupy. K výnimkám patria napríklad tieto služby či produkty, ktoré boli zakúpené online.

  • letenky a lístky na vlak, ani na vstupenky na koncert, hotelové rezervácie, rezervácie áut na prenájom
  • zvukové alebo obrazové záznamy alebo počítačový softvér
  • online digitálny obsah po začatí sťahovania alebo strímingu tohto obsahu, ak ste predtým súhlasili s tým, že strácate právo na odstúpenie od zmluvy po začatí jej plnenia
  • tovar zakúpený od súkromnej osoby a nie od spoločnosti/obchodníka

Na záver teda môžeme skonštatovať, že ako spotrebiteľ EÚ máš vďaka viacerým opatreniam právo na spravodlivé zaobchádzanie. To súvisí s vyššie spomenutými oblasťami, ktoré zaraďujeme medzi tie najdôležitejšie. Je preto viac než dôležité poznať svoje práva aj v oblasti online nakupovania. Cieľom týchto pravidiel je pomôcť spotrebiteľom zabezpečiť to, že nakupovanie prostredníctvom internetu bude úplne bežné, no predovšetkým bezpečné a efektívne.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú