Nemeckí vedci vyrobili kľúčovú súčasť motora zo špeciálneho plastu. Hlásia, že má viacero výhod
Najdôležitejší cieľ automobiliek v súčasnosti je bez najmenších pochýb znižovanie emisií. Snaha vypúšťať do ovzdušia čo najmenej CO2 výrazne ovplyvňuje celý priemysel a každá automobilka znižuje emisie po svojom. Niektoré vyrábajú viac elektromobilov, iné upravujú motory a ďalšie sa snažia autá odľahčiť výrobou plastových súčiastok, píše portál Inceptive Mind.
Vačkový hriadeľ je kľúčovou súčiastkou pohonného systému v autách s piestovým spaľovacím motorom. Hriadeľ umožňuje ovládanie posunu strojových súčiastok v závislosti od svojho natočenia. Býva vsadený do modulu, ktorý je zvyčajne vyrobený z hliníka, no nemeckí vedci z Fraunhofenovho inštitútu pre chemické technológie tento modul vyrobili z plastu.

„Modul vačkového hriadeľa je umiestnený v hlave valca, teda v hornej časti hnacej jednotky. Tu má osobitný význam – znižuje hmotnosť a taktiež ťažisko vozidla,“ hovorí Thomas Sorg, výskumný pracovník z Fraunhoferovho inštitútu. Projekt výroby tohto plastového modulu podporilo nemecké ministerstvo hospodárstva a energetiky a tiež spoločnosť Mahle a koncern Daimler.
Ide konkrétne o teplom vytvrdený polymér vystužený vláknami (termoplast). Jeho výhodou je okrem znížených nákladov na montáž tiež podstatne nižšia hmotnosť. Je výhodný aj pre znižovanie emisií, keďže vďaka nižšej hmotnosti spotrebuje na rovnakú vzdialenosť výrazne menej paliva. Tento plastový materiál je schopný odolávať vysokým teplotám a mechanickej námahe a je odolný voči poškodeniu napríklad syntetickými motorovými olejmi.

Ďalšou výhodou je podľa portálu Plastics Today fakt, že odliatky z hliníka vyžadujú po odliatí rozsiahle prepracovanie, čo výrazne zvyšuje náklady, naopak plastové moduly takéto úpravy nevyžadujú. Okrem toho, životnosť formy na výrobu plastového modulu je dlhšia ako pri forme na liatie roztaveného hliníka a nakoniec, pri výrobe plastov sa vyprodukuje oveľa menej CO2 ako pri výrobe hliníka, kde je výroba energeticky oveľa náročnejšia.
Rovnako aj redukcia hluku a vibrácií je vec, ktorú mnohí motoristi iste ocenia. Frauenhofenov inštitút dodáva, že novinka už za sebou má 600 hodín testovania a doterajšie výsledky sú veľmi dobré. Tuhosť termoplastov je však voči hliníku len štvrtinová, čo znamená, že možno nebude dosť odolný na to, aby mohol byť bežne používaný.
Nie je teda jasné, kedy a či sa tento produkt vôbec dostane do sériovej výroby bežných automobilov. Nemeckí vedci však budú mať čo robiť, keďže ráve nemecké automobilky totiž v oblasti ochrany životného prostredia pravidelne obsadzujú najnižšie priečky.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

EÚ sa dohodla na novom zákone o autách. Budú ešte ekologickejšie, dotkne sa aj jazdeniek

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Autá záhadne kolabujú: Stovky ruských Porsche prestali v momente fungovať, nikto nevie prečo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“

MIMORIADNE: Študent mal plánovať útok na vianočné trhy, bezpečnostné zložky zasahovali
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Transakčná daň končí. Živnostníkov čaká posledná platba

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Hovorí o ňom celý internet. Nový sci-fi seriál rozpútal šialenstvo, ukazuje desivú realitu
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Spojenec Slovenska dostal ultimátnu zbraň. „Dračiemu ohňu“ neunikne ani jedna raketa, zasiahne aj mincu
- Zdrvujúca slovenská novinka zbúrala Netflix. Porazila aj hollywoodsky hit za 200 miliónov
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Musk po vyše 20 rokov zmenil názor, SpaceX prichádza na akciový trh so šialenou hodnotou
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“

MIMORIADNE: Študent mal plánovať útok na vianočné trhy, bezpečnostné zložky zasahovali
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Transakčná daň končí. Živnostníkov čaká posledná platba

