Už niekoľko desaťročí sa konštrukcia lietadiel v podstate nezmenila. Vezmeš dlhý, okrúhly trup, po bokoch pripevníš krídla s motorom a výsledok sa bude veľmi podobať strojom, ktoré dnes vídame na oblohe. Spoločnosť Airbus sa ale rozhodla experimentovať, z čoho vznikol model Maveric, ktorý bol predstavený na leteckej konferencii v Singapure – píše Cnet.

Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls, alebo skrátené Maveric je nový model leteckej spoločnosti Airbus, ktorý by mohol predstavovať budúcnosť osobnej leteckej dopravy.

Za necelé tri roky sa z náčrtu stal reálny model, na ktorom pracuje len desať ľudí. Demonštrovaný koncept je 2 metre dlhý a 3 metre široký a hoci ide len o diaľkovo ovládané lietadlo, počas konštrukcie sa dodržiavali prísne letecké štandardy. Ide tak o presnú kópiu lietadla v zmenšenej mierke, ktoré by raz mohlo brázdiť našu oblohu.

Lepšia spotreba a viac pohodlia pre pasažierov

Podobná konštrukcia síce nie je úplnou novinkou, no v osobnej leteckej doprave ide o niečo, o čo sa doteraz nikto nepokúsil. Medzi potencionálne výhody tejto konštrukcie patrí silnejšia štruktúra, menšia hmotnosť a menej hluku od motorov, nakoľko sú umiestnené na netradičnom mieste. Nižší je aj odpor vzduchu a podľa Airbusu by takéto lietadlo mohlo priniesť zníženie spotreby až o 20 %.

Pokiaľ ide o cestujúcich, tak tí by mali mať vo vnútri oveľa väčší komfort a viac miesta na nohy. Pri pohľade na koncept interiéru je však jasné, že ak by z projektu vzišlo skutočné lietadlo, tak realita bude úplne iná.

V leteckej doprave, ako aj v každom inom podnikaní, je dôležitý zisk a maximalizácia prepravnej kapacity je tak veľmi dôležitým parametrom. Väčšie pohodlie a viac miesta na nohy pre cestujúcich sú tak skôr marketingovým nástrojom. No, nechajme sa prekvapiť.

Airbus

Zaujímavosťou je, že konštrukcia nepočíta s fyzickými oknami pre cestujúcich. Namiesto toho budú po bokoch lietadla obrazovky, ktoré budú okolie premietať.

Otázkou tiež ostáva, ako bude zatáčanie vplývať na ľudí, ktorí sa nachádzajú viac po stranách lietadla. Kým sa však lietadlo dostane do fázy testovania z reálnym modelom, prejde ešte veľa rokov. Nie je pritom vylúčené, že celý projekt môže nakoniec skončiť v koši.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP