Ďalší negatívny test: Elektromobily nie sú tak ekologické ako ich vnímame. Toto sú najmenej škodlivé autá
Emisie automobilov sú v posledných rokoch nesmierne diskutovanou témou, ktorá rozdeľuje ľudí do niekoľkých táborov, pričom jedni sa stále zastávajú spaľovacích motorov a iní vidia budúcnosť v elektromobilite, podobne ako aj veľké automobilky a EÚ. Vplyv najpopulárnejších druhov pohonu áut však skúmala nemecká organizácia ADAC, ktorá priniesla prekvapivé výsledky. Testovanie ADAC a štúdia Joanneum Research tvrdí, že spomedzi všetkých druhov pohonu dosiahli najlepšie emisie autá na CNG.
Elektromobily sú mnohými vnímané ako budúcnosť osobnej dopravy, no elektrický pohon má nájsť uplatnenie aj v nákladnej doprave v kamiónoch či dodávkach. Realita však nie je tak ružová ako by si EÚ predstavovala a napriek presadzovaniu elektromobilov patria cesty stále benzínovým a dieselovým autám, ktoré sa v posledných rokoch stali terčom veľkej kritiky po prevalení kauzy „dieselgate“. Mnohé výskumy sa sústredia na meranie ekologickej stopy či samotných emisií, ktoré jednotlivé autá vypustia reálne do ovzdušia.
Autá na CNG prekonali elektromobily
Hoci by sa mohlo zdať, že elektromobil v tomto smere vyjde najlepšie, testovanie ADAC a štúdia Joanneum Research tvrdí pravý opak. V nových testoch sa ukázali byť najmenej škodlivými autá na zemný plyn alebo tiež CNG. Práve tieto si počínajú najlepšie počas celej svojej životnosti, do ktorej sa rátajú všetky energetické komponenty. Výskumný ústav Joanneum Research analyzoval emisie automobilov „triedy Golf“ s najviac sa vyskytujúcim druhom pohonu, pričom do testu započítal nielen emisie počas prevádzky, ale aj počas výroby, recyklácie, výroby palív a taktiež emisie pri výrobe elektriny.
Do úvahy sa tak brali okrem emisií CO2 aj emisie metánu CH4 vznikajúce zo zemného plynu a N2O, teda oxid dusný z výroby biomasy. Predbežná analýza získaných dát z výskumu Joannneum Research odhalila údaje, ktoré mnohých fanúšikov elektromobilov zrejme nepotešia. Najmenej škodlivým je auto na CNG a elektromobil môže v porovnaní s benzínovými motormi ukázať svoju ekologickú stránku až po 127 000 km, teda zhruba po 8 rokoch prevádzky, respektíve po 219 000 km a 14 rokoch prevádzky v porovnaní s dieselovými motormi.
Nenechaj si ujsť
Elektromobily sú „zeleným klamstvom“. Jeden z najznámejších konštruktérov motorov varuje, že vkladáme nádej do zlého odvetvia
Jedným z dôvodov tohto výsledku je aj samotná výroba batérií, ktorá spôsobuje vypúšťanie množstva skleníkových plynov. Tie je následne potrebné amortizovať počas používania elektromobilu. Výrazne lepšie výsledky by elektrické autá dosiahli iba v prípade, pokiaľ by využívali obnoviteľné zdroje energie, čo je však v praxi takmer nereálne. Ak by boli nabíjacie stanice napájané výlučne z týchto zdrojov, potom by bol elektromobil ekologickejší v porovnaní s benzínom už po 37 500 km a s dieselom po 40 500 km.
[supsystic-tables id=76]
Pri porovnaní s autami na CNG by potom išlo o nájazd zhruba 48 000 km. Po 115 500 km by boli elektromobily lepšie aj ako autá na vodík. Výsledky tejto štúdie tak preukázali, že napriek stále prísnejším emisným normám v osobnej doprave, ktorú majú ovládnuť elektromobily, sú z hľadiska celého životného cyklu pre životné prostredie najmenej škodlivé autá na zemný plyn. Tým by sa podľa predbežných údajov Joanneum Research elektrické autá v reálnej prevádzke nikdy nevyrovnali. V praxi by nedokázali prekonať ani autá na vodík.
Automobilky nie sú na úplnú elektrifikáciu pripravené
Napriek tomu, že sú elektromobily vnímané ako budúcnosť dopravy, ich životnosť, počnúc výrobou, až po recykláciu, nie je podľa výskumu Joanneum Research tak ekologická ako by sa mohlo zdať. Automobilky budú aspoň v najbližších rokoch aj popri vývoji elektrického pohonu ponúkať pre svoje modely klasické druhy spaľovacích motorov.
Dieselu sa neplánuje vzdať ani VW, ktorý nie je na úplný prechod k elektrickému pohonu pripravený. Kontroverzné výsledky emisných testov však nedávno prinieslo aj testovanie Green NCAP, ktoré odhalilo závery, že v niektorých prípadoch sú aj nové diesely rovnako ekologické ako elektromobily. Vo výsledku však práve tie skončili s najlepším hodnotením.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Parkinson zrejme nezačína v mozgu. Vedci objavili prekvapivý orgán, kde sa choroba môže spustiť
Slovensko pod náporom búrok: Supercely, vietor 85 km/h a krúpy. Výstrahy 2. stupňa platia pre tieto okresy
Skupina Slovákov má nárok na týždeň voľna navyše. Mnohí o tom netušia, tieto podmienky musíš splniť
Elon Musk „vypol“ Starlink počas veľkej ukrajinskej ofenzívy proti Rusku, odhalila investigatíva
KVÍZ: 90 % Slovákov netuší, koľkokrát bol Fico premiérom. Dokáž, že si správny národniar a poznáš historické míľniky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
Zelenskyj oznámil prekvapivý plán. Ukrajina chce produkovať tieto zariadenia ako na bežiacom páse
Slováci stále platia zbytočné poplatky. Tento trik od banky ti ušetrí peniaze na dovolenke
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP