Lietadlo Boeing 737 Max sa malo stať úspešnou štvrtou generáciou lietadla Boeing 737, ktorá využíva efektívnejšie, tichšie a úspornejšie motory. Od roku 2016, kedy sa uskutočnil prvý testovací let, bolo z neho vyrobených viac ako 100 kusov, ktoré lietali po celej Zemi, pokým sa v priebehu pár mesiacov nestali 2 tragické havárie. Po nehode v októbri minulého roka sa tragédia zopakovala aj v marci, kedy sa zrútil druhý Boeing 737 Max, pričom vina má padať na samotného výrobcu.

Prvá tragická nehoda Boeingu 737 Max 8 spoločnosti Lion Air si v minulom roku vyžiadala 189 ľudských životov, keď sa lietadlo zrútilo krátko po vzlietnutí do vzduchu. Celý svet očakával vyšetrenie tejto havárie, no pred pár týždňami sa znova objavili smutné správy, ktoré hlásili ďalšiu nehodu tohto lietadla. Tentokrát sa zrútil Boeing 737 Max 8 leteckej spoločnosti Ethiopian Airlines. Pri nehode zahynulo 157 pasažierov, informoval Axios.

Tragédie, ktoré poznačili celý svet

Tieto dve najtragickejšie udalosti leteckého priemyslu za posledné roky priniesli na svetlo sveta informácie, ktoré na Boeing vôbec nevrhajú dobré svetlo. Spoločnosť sa predtým vyjadrila, že varovný systém, ktorý mal byť štandardom u všetkých týchto lietadiel, nebol u niektorých kusov funkčný. Zatiaľ však vyšetrovanie nepotvrdilo či stojí za týmito dvomi nehodami práve chyba senzorov AOA (Angle of Attack), ktoré mali v spojení so softvérom MCAS pilotom hlásiť situáciu, kedy jeden zo senzorov zaznamenáva nesprávne dáta, informuje BBC.

Aj v prípade letu spoločnosti Ethiopian Airlines mala nastať podobná situácia, kedy jeden zo snímačov vykazoval chybné údaje. Dôsledkom toho bolo spustenie automatického bezpečnostného systému, ktorý ale tlačil nos lietadla smerom k zemi. Podľa etiópskych orgánov sa piloti snažili tento systém vypnúť, no napriek tomu sa lietadlo naďalej rútilo nadol. Vina tak môže pripadnúť systému MCAS (Manoeuvring Characteristics Augmentation System), informuje BBC.

Následkami týchto udalostí boli odstavené všetky lietadlá Boeing 737 Max, ktoré dostali zákaz lietania na neurčitú dobu, informuje CNN. Spoločnosť sa však neskôr vyjadrila, že spomínaný varovný systém nebol pre bezpečnú prevádzku lietadiel kľúčový. Proti výrobcovi sa obracajú aj mnohí zákazníci, ktorí tvrdia, že tento gigant nejednal transparentne. Bezpečnostný systém mal byť pritom súčasťou každého modelu 737 Max, no omylom bol priradený k „voliteľnej výbave“. Problém inžinieri odhalili už v roku 2017, kedy začal Boeing dodávať prvé kusy svojim klientom.

Nenechaj si ujsť
Boeing chce ovládnuť oblohu: Predstavil autonómne bojové lietadlá novej generácie

Napriek tomu, že o chybe senzorov AOA vedeli, nerozhodli sa to urýchlene riešiť. Situáciu mala napraviť plánovaná softvérová aktualizácia. Spoločnosť prednedávnom vypustila vylepšený softvér systému MCAS pre Boeing 737 Max. Mnohí mu ale môžu vyčítať, že toto rozhodnutie prišlo príliš neskoro. Dôvody vedúce k vzniku tejto zložitej situácie môžeme hľadať aj priamo medzi zamestnancami Boeingu, ktorý sa v posledných rokoch zásadne zmenil.

Stojí za tragédiami nová politika Boeingu?

Podľa výpovedí stoviek bývalých zamestnancov a Federálnej správy letectva (FAA) majú byť tieto udalosti výsledkom zmien v rámci firmy, ktorá sa začala viac sústrediť na hodnotu akcií, zisk, zníženie nákladov a pracovnej sily pri väčšom počte vyrobených lietadiel, informuje Bloomberg. Tlak v spoločnosti sa zvýšil po nástupe výkonného riaditeľa Dennisa Muilenburga v roku 2015, ktorý začal od svojich dodávateľov vyžadovať nižšie ceny, prepustil až 7 % zamestnancov a chcel dosiahnuť vyššiu produkciu.

Kvôli týmto cieľom Boeing uprednostnil zisk pred bezpečnosťou. Spoločnosť tak musí napraviť katastrofálnu situáciu, ktorá ohrozuje jej najnovšie lietadlá. Po dvoch tragédiách sa budú presné dôvody vysvetľovať pozostalým obetí nehôd, akcionárom a celému svetu len veľmi ťažko. Boeing už ale prisľúbil, že každý model 737 Max bude mať aktivovaný varovný systém ešte predtým ako príde na servisnú prehliadku.

Tento systém si bude môcť aktivovať každý zákazník, ktorý si zakúpil niektorú z verzii tohto lietadla, informuje CNN. Boeing sa tak ocitol vo vážnej situácii. Tá vyvoláva veľké pochybnosti a otázky, ktoré preňho nemusia byť vôbec príjemné. Presné príčiny nehôd odhalí až detailné vyšetrovanie, no na výsledky si zrejme ešte nejaký čas počkáme.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú