Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Ceny nových elektromobilov sú stále vyššie ako ceny tradičných automobilov vybavených spaľovacím motorom. Podľa spoločnosti iSeeCars existuje zoznam elektromobilov, ktoré by ste si mali kúpiť skôr ojazdené ako nové, vzhľadom na ich výrazný pokles hodnoty.

Medzi dvadsiatkou najpredávanejších elektromobilov je 8 modelov, ktoré za jediný rok stratili viac ako 28 % svojej hodnoty. V mnohých prípadoch existujú logické dôvody pre toto znehodnotenie, ako je príchod novej generácie modelu, zníženie odporúčanej ceny alebo veľkorysé lízingové ponuky, ktoré stimulujú nákup nového modelu namiesto jazdeného.

Netradične sa však v tomto zozname nachádza niekoľko modelov, pri ktorých by sme takýto výrazný pokles hodnoty neočakávali. Náš rebríček začíname u nás síce menej známym, ale celosvetovo relatívne rozšíreným elektromobilom od amerického koncernu GM.

7. Chevrolet Bolt

Chevrolet Bolt EV a Bolt EUV, ktorý je v Európe viac známy ako Opel Ampera je v ponuke výrobcu už od roku 2016. Relatívne vyšší vek modelu sa prejavuje aj na použitej technológii, čoho výsledkom je napr. maximálny výkon nabíjania len 55 kW.

Pokles ceny nového modelu v polovici modelového roku 2022 aj napriek veku prudko zvýšil dopyt. Prejavilo sa to na medziročnom poklesy hodnoty, kedy Chevrolet Bolt EV po roku v priemere stráca približne 28 % svojej hodnoty.

Chevrolet

6. Ford Mustang Mach-E

Pokračovateľom tohto rebríčku je Ford Mustang Mach-E, ktorý sa okamžite stal hitom po svojom uvedení v roku 2020. Auto bolo také populárne, že v roku 2022 muselo prerušiť objednávky, pretože výroba nestíhala dopytu.

Po rokoch zvyšovania cien a navyšovania produkcie začal minulý rok dopyt klesať. Ford bol nútený znížiť ceny pre modelový rok 2024 aby zvýšil dopyt, a to je aj jeden z dôvodov, prečo priemerná strata hodnoty po jednom roku predstavuje 29,8 %.

Ford

5. Volkswagen ID.4

Tak ako aj iné modely z tohto zoznamu, aj Volkswagen ID.4 je na trhu od roku 2021. Prvotné predaje aj vzhľadom na problémový softvér elektromobilu nenaplnili pôvodné očakávania.

Volkswagen ID.4 mal veľmi dobrý minulý rok z hľadiska predajov, kedy jeho predaje tvorili až 11,5 % z celkového objemu nových vozidiel značky Volkswagen. Aktuálne je v ponuke modernizovaná verzia, ktorá výrazne stlačila ceny skladových vozidiel, čo sa prejavilo na strate hodnoty ročného vozidla o 32,9 %.

Michal Varga/FonTech

4. Hyundai Ioniq 5

V tesnom závese za Volkswagenom ID.4 je Hyundai Ioniq 5, ktorý rovnako ako Kia EV6 má 77 kWh batériu a využíva 800 voltovú architektúru. Aj Hyundai Ioniq 5 prešiel čiastkovými zmenami, čím sa vytvoril priestor na zľavy, čoho výsledkom je medziročný prepad ceny o 32,9 %.

Michal Varga/FonTech

3. Kia EV6

Sesterský model Kia EV6 prišiel na trh neskôr ako Hyundai Ioniq 5, avšak pod uhladeným kabátom ponúka identickú techniku. Keďže nové vozidlá výrobca na niektorých trhoch ponúka na prenájom za nízky mesačný poplatok, opäť sa to prejavilo na poklese hodnoty, v tomto prípade o 33,6 % v medziročnom zúčtovaní.

Martin Katler/FonTech

2. Nissan Leaf

Najstarším modelom na tomto zozname je Nissan Leaf, ktorý sa umiestnil na druhej pozícii a dosahuje veľmi vysokú stratu hodnoty. Nissan Leaf vo svojej prvej generácii bol vôbec prvým elektromobilom, ktorý získal titul auto roka.

Vo svojej aktuálnej druhej generácii Leaf stále využíva menej rozšírený nabíjací štandard CHAdeMO, a je vybavený len pasívnym teplotným manažmentom batérie. Možno aj preto sa nemôžeme diviť medziročnému poklesu ceny o 45,7 %.

Nissan

1. Mercedes-Benz EQS

Máme tu víťaza tejto nepopulárnej ankety, a je ním netradične Mercedes-Benz EQS. Mercedes EQS bol uvedený na trh v roku 2021 a v čase svojho uvedenia patril k špičke z hľadiska aerodynamiky, alebo kapacity batérie.

Pri luxusných vozidlách nie je nezvyčajné stratiť za jeden rok viac zo svojej hodnoty ako pri bežnom novom aute. Ale aj napriek tomu je strata hodnoty vozidla 47,8 % počas jedného roka extrémne vysoká.

Michal Varga/FonTech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú