Aktualizované 19. septembra 2025:

Čínska spoločnosť Xpeng Aeroht čelí nepríjemnému incidentu. Počas príprav na Changchun Air Show sa 16. septembra zrazili dve jej elektrické lietadlá s vertikálnym štartom a pristátím (eVTOL). Podľa portálu Guancha skončil minimálne jeden pasažier v nemocnici so zraneniami, no jeho život nie je ohrozený. Presná príčina nehody zatiaľ nie je známa, keďže spoločnosť oficiálne vyhlásenie neposkytla. Na udalosť upozornil portál CarNewsChina.

Xpeng Aeroht vznikol ešte v roku 2013 ako dcérska firma automobilky Xpeng. Odvtedy sa sústredí na vývoj modulárnych lietajúcich áut, konvertoplánov či elektrických strojov kategórie eVTOL, ktoré sľubujú budúcnosť mestskej mobility. Minulý rok upútal pozornosť verejnosti najmä projekt Land Aircraft Carrier (LAC), ktorý absolvoval svoju prvú verejnú demonštráciu letu.

O tento unikátny dopravný prostriedok sa okamžite zvýšil záujem – firma zaznamenala vyše 2 000 objednávok s cenovkou približne 2 milióny jüanov (okolo 280 000 dolárov). Len nedávno, 11. septembra 2025, získal LAC aj špeciálne povolenie na lety v Spojených arabských emirátoch, čo podčiarkuje medzinárodné ambície Xpengu.

Nehoda v Changchune prišla len niekoľko dní pred samotným začiatkom leteckej show, ktorá sa otvára 19. septembra. Podľa dostupných informácií boli do kolízie zapojené dva stroje Xpeng, pričom jeden z pasažierov musel byť prevezený do nemocnice. Zranenia si však podľa zdrojov nevyžiadali ohrozenie života. Incident na skúšobnom lete bol do istej miery „šťastím v nešťastí“, pretože na podujatí ešte neboli prítomní diváci.

Lietajúce stroje eVTOL od Xpengu možno ovládať manuálne alebo fungujú v autonómnom režime. Potenciálne príčiny nehody tak siahajú od technickej poruchy cez chybu v plánovaní trasy až po ľudský faktor. „Táto udalosť zdôrazňuje zložitosť prostredia nízkej letovej hladiny a zároveň pripomína nutnosť dôsledných bezpečnostných opatrení,“ uvádza zdroj oboznámený s prípadom.

lietajúce auto
CarNewsChina

Technológia, ktorá stále hľadá svoje limity

Z technických parametrov stojí za zmienku, že eVTOL od Xpengu dokáže absolvovať 5 až 6 letov na jedno nabitie. Pilot či pasažier má k dispozícii 270-stupňový panoramatický kokpit a riadenie pomocou jedinej páky. Stroje sa pohybujú vo výškach medzi 300 až 500 metrami, čo predstavuje vzdušný priestor s množstvom špecifických rizík, ktoré sa odlišujú od bežnej leteckej prevádzky.

Hoci Xpeng Aeroht zatiaľ k incidentu nevydal oficiálne stanovisko, kolízia dvoch lietajúcich vozidiel je vážnym mementom, že napriek rýchlemu technologickému pokroku zostáva bezpečnosť stále najväčšou výzvou v oblasti budúcnosti mestskej leteckej dopravy.

Pôvodný článok:

Čínska technologická spoločnosť XPeng sa opäť pripomína svetu futuristickej mobility – jej letecká divízia AeroHT dosiahla ďalší významný krok na ceste k sériovej výrobe svojho revolučného dopravného prostriedku s názvom Land Aircraft Carrier. Tento unikátny hybrid medzi elektrickým vozidlom a lietajúcim strojom, ktorý v sebe kombinuje novú energiu (NEV) a eVTOL technológiu, sa priblížil k realite, keď jeho žiadosť o produkčný certifikát bola prijatá čínskym leteckým úradom CAAC, informuje Electrek.

Projekt Land Aircraft Carrier rozhodne nie je obyčajným elektromobilom – ide o obrovské vozidlo, ktoré v zadnej časti ukrýva jednosedadlový elektrický eVTOL stroj schopný vertikálneho vzletu a pristátia. Už v marci 2024 získal tento systém letecký certifikát spôsobilosti na let od Civil Aviation Administration of Central and Southern China, čo spoločnosti umožnilo začať s pilotovanými testovacími letmi a zároveň rozbehnúť výstavbu výrobného závodu.

XPENG AeroHT
XPENG AeroHT

XPeng začne vyrábať auto budúcnosti

XPeng AeroHT pôvodne plánoval spustiť sériovú výrobu už v roku 2025, no vzhľadom na ambiciózny rozsah projektu a potrebu budovania výrobnej infraštruktúry boli prvé zákaznícke dodávky posunuté na rok 2026. Dnes je továreň určená na produkciu Land Aircraft Carrier zhruba na 70 % dokončená. Hlavné časti závodu – montážna hala, lakovňa, kompozitová dielňa a zvarovňa – sú už hotové a spoločnosť očakáva, že výstavba bude úplne dokončená v poslednom štvrťroku tohto roka.

Najnovší pokrok potvrdil, že CAAC oficiálne akceptoval žiadosť AeroHT o produkčný certifikát pre eVTOL komponent vozidla. Tento krok je kľúčový, pretože teraz môžu regulačné orgány začať s hodnotením sériovej výroby – či spĺňa prísne normy bezpečnosti a spoľahlivosti pri produkcii lietajúcich dopravných prostriedkov. Ako uviedla spoločnosť, produkčný certifikát znamená, že AeroHT zaviedol funkčné a kvalitné výrobné procesy, ktoré zabezpečia, že každý vyrobený eVTOL stroj bude bezpečný a pripravený na prevádzku.

Aj keď je projekt bližšie k realite, XPeng AeroHT ešte stále čakajú dve dôležité fázy – zisk leteckého certifikátu spôsobilosti a prevádzkového certifikátu pre komerčné lety. Bez nich zatiaľ nemôže začať lietať s platícimi zákazníkmi. Spoločnosť však uisťuje, že bude naďalej spolupracovať s CAAC a pokračovať v overovaní všetkých potrebných certifikátov. Ak všetko pôjde podľa plánu, Land Aircraft Carrier by sa mal začať predávať v Číne už v roku 2026 s predpokladanou cenou okolo 280 000 dolárov.

Aj keď svet pripomínajúci kreslený seriál Jetsonovci je ešte stále v nedohľadne, XPeng AeroHT dokazuje, že vízia lietajúcich áut nemusí byť len sci-fi. Vďaka kombinácii inovatívneho dizajnu, elektrického pohonu a technologického zázemia má Land Aircraft Carrier potenciál stať sa jedným z najodvážnejších dopravných projektov posledných rokov.

Špecifikácie lietajúceho elektromobilu:

Land Aircraft Carrier je futuristické vozidlo pozostávajúce z dvoch hlavných častí. Prvou je „materská loď“ – veľké trojnápravové vozidlo s rozmermi 5,5 x 2 x 2 metra, ktoré funguje ako elektrické vozidlo s rozšíreným dojazdom (EREV). Poháňa ho spaľovací motor, ktorý slúži ako generátor na dobíjanie batérií a elektrických motorov, no priamo nepoháňa kolesá. Táto technológia umožňuje LAC dosiahnuť kombinovaný dojazd až 1 000 kilometrov.

Druhou časťou systému je lietadlo, ktoré je integrované v materskej lodi a dá sa uvoľniť stlačením jedného tlačidla. Lietadlo je vybavené dvoma sedadlami pre pasažierov a podporuje manuálny aj automatický letový režim. Na plné nabitie dokáže uskutočniť 5 až 6 letov a jeho batéria sa dá znovu nabiť z 30 % na 80 % za len 18 minút, vďaka pokročilému 800V vysokonapäťovému systému.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP