Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Prechod na obnoviteľné zdroje, ekologické riešenia a alternatívne pohony tentoraz prináša čosi, čo poznáme už storočia. Spoločnosť Airseas chce totiž nákladnú loď vybaviť veľkým padákom, ktorý má slúžiť rovnako, ako plachty na plachetniciach, informuje Futurism.

Dokáže utiahnuť loď?

Hneď prvou otázkou však je, či niečo také vôbec dokáže efektívne fungovať. Staré plachetnice boli totiž oveľa ľahšie a s minimom nákladu oproti dnešným požiadavkám.

Ako však vysvetľuje Airseas na svojej webovej stránke, takýto padák, ktorý funguje skôr ako obrovský šarkan, nie je určený pre ťahanie celej lode, ale len ako prídavný systém na zníženie spotreby paliva a to údajne až o 20 %.

Navyše ide o skutočne poriadny kus plachty, s plochou až približne 500 m2 a pomôže ťahať loď Ville de Bordeaux, ktorá dosahuje dĺžku až 154 m. Podľa portálu Gizmodo sa jedná o loď, ktorá prepravuje komponenty lietadiel medzi Francúzskom a USA, pričom systém Seawing sa má testovať po dobu šiestich mesiacov, než ho použije v reálnej prevádzke.

Vyrobia čosi väčšie

Spomínaný šarkan s veľkosťou 500 m2 však, podľa všetkého, stále nestačí a pre dosiahnutie potrebného zníženia spotreby paliva firma pripravuje ešte väčšiu plachtu s plochou dosahujúcou až neuveriteľných 1 000 m2. Ten má letieť približne 300 metrov nad loďou a ponúknuť redukciu spotreby paliva práve o spomínaných 20 %.

Spoločnosť zároveň tvrdí, že montáž takéhoto zariadenia je veľmi jednoduchá a je možný ním spätne vybaviť takmer všetky typy lodí. A aj keď sa môže zdať, že spoločnosť opäť vynašla koleso, vôbec nejde o zlé riešenie. Lodná doprava je totiž segment, v ktorom je znižovanie vyprodukovaných emisií problematické.

HAV

Ak je možné ich znížiť až o 20 % pomerne lacným a jednoduchým systémom, v prípade, že bude dostatočne spoľahlivý ide o skvelý krok. Ďalšou z možností však môže byť aj využitie letectva, konkrétne vzducholodí, ktoré hlásia návrat a v menšom množstve dokážu prepravovať lodné kontajnery bez akýchkoľvek emisií.

Nie sú elektrické lode lepšie?

Moderná plachetnica teda nie je jediným riešením, ktoré môže znížiť emisie v námornej doprave. Len nedávno si nórska spoločnosť Nara Yorge AS objednala autonómnu elektrickú loď, ktorá je schopná bez posádky prepraviť 120 lodných kontajnerov.

V porovnaní s obrovským padákom sa však jedná o zložitejšie a drahšie riešenie, na druhej strane zase efektívnejšie, keďže takáto loď potom neprodukuje žiadne emisie.

Yara Birkeland

Pochopiteľne však potrebuje aj patrične veľkú batériu, v tomto prípade s kapacitou až 7 000 kWh – pre porovnanie, len máloktorý elektromobil presiahne 100 kWh. Ešte o niečo väčšiu batériu dostane čínska výletná loď, ktorej kapacita dosiahne úroveň 7 500 kWh.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú