Americká automobilka Ford Motor Company oznámila zásadnú zmenu svojej stratégie v oblasti elektromobility. V dôsledku prehodnotenia plánov a utlmenia výroby elektrických vozidiel zaúčtuje stratu vo výške 19,5 miliardy dolárov. Vedenie firmy otvorene priznáva, že pôvodné očakávania rastu dopytu po veľkých elektromobiloch sa nenaplnili a ekonomická návratnosť viacerých projektov sa postupne vytratila.

Rozhodnutie prichádza krátko po tom, čo Ford a juhokórejský výrobca batérií SK On ukončili spoločný projekt výstavby batériovej továrne v Spojených štátoch. Automobilka zároveň oznámila, že kapitál presunie do oblastí s vyšším potenciálom návratnosti. Ide najmä o rozšírenie ponuky úžitkových vozidiel, pickupov a dodávok, ako aj o vstup do rýchlo rastúceho segmentu batériových energetických úložísk.

Ford potvrdil, že ruší plány na výrobu viacerých veľkých elektrických modelov. Dôvodom je kombinácia nižšieho než očakávaného dopytu, vysokých výrobných nákladov a zmien v regulačnom prostredí. Elektrický pickup F 150 Lightning bol vyradený z výroby a jeho nástupca má mať podobu rozšíreného dojazdového hybridu, ktorý kombinuje batériu so záložným spaľovacím generátorom.

Ford cúva z veľkých elektromobilov

Zrušený bol aj projekt veľkého trojradového elektrického SUV, pri ktorom vedenie firmy nenašlo cestu k ziskovosti bez výrazného zvýšenia predajnej ceny. Ford už v minulosti čelil vysokým stratám v divízii Model e, keď znižovanie cien elektromobilov viedlo k predaju pod výrobnými nákladmi.

Napriek ústupu od veľkých elektrických vozidiel automobilka deklaruje, že elektromobilitu úplne neopúšťa. Naďalej chce stavať na platforme Ford Universal EV Platform, ktorá je určená pre menšie a cenovo dostupnejšie modely. Súčasne rozširuje ponuku hybridných pohonov, ktoré majú podľa vedenia lepšie zodpovedať aktuálnym preferenciám zákazníkov.

Ford nový závod elektromobily
TASR/SITA/AP

Generálny riaditeľ Jim Farley v rozhovoroch uviedol, že kľúčovým faktorom bola zmena správania zákazníkov a úprava legislatívnych podmienok v Spojených štátoch. Ford si ponecháva cieľ dosiahnuť 50 % podiel elektrifikovaných vozidiel, no chce zákazníkom ponechať širší výber pohonov.

Významnou súčasťou novej stratégie je vstup do segmentu energetických úložísk. Ford plánuje využiť nevyužitú kapacitu batériových tovární v Kentucky na výrobu veľkokapacitných lítiovo železo fosfátových batériových systémov s kapacitou nad 5 MWh. Do konca roku 2027 chce dosiahnuť výrobnú kapacitu 20 GWh. Tieto systémy bude ponúkať energetickým spoločnostiam a prevádzkovateľom dátových centier vrátane servisu a podpory.

Zmena stratégie sa dotkne aj výrobných závodov. BlueOval City v Tennessee sa premení na závod zameraný na výrobu spaľovacích pickupov. Podobne závod v Ohiu sa sústredí na úžitkové vozidlá so spaľovacím a hybridným pohonom. Ford tak reaguje na realitu trhu, kde sa tempo prechodu na plnú elektromobilitu ukazuje ako pomalšie a nákladnejšie, než sa pôvodne predpokladalo.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP