Niekto má rád autá hlučné, pre niekoho je však ticho v priestore auta veľmi dôležité a je odrazom jeho komfortu. Presne pre takýchto vodičov Hyundai vyvíja aktívny systém rušenia okolitého hluku.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!
FacebookInstagramYouTube

Technologický nadšenci sa už určite stretli s pojmom aktívne rušenie okolitého hluku. Asi najviac táto technológia rezonuje v súvislosti so slúchadlami, kde si človek môže vychutnať hudbu bez rušivých zvukov okolia. Predstav si však, že by obdobnú, no viac pokročilejšiu technológiu nasadili výrobcovia automobilov do svojich tátošov. Komfort takýchto vozidiel by bol zas na vyššej úrovni.

Aktívne rušenie hluku nie je vo vozidlách ničím novým

Ako informuje portál CNET, Hyundai sa totižto rozhodol spraviť svoje autá komfortnejšie z hľadiska rušivých zvukov okolia. Tentoraz však nevyužije klasické odhlučnenie za pomoci tlmiacich materiálov, ale využije pokročilejší systém rušenia okolitého hluku, ktorý nazval Road Active Noise Control (RANC). S jeho pomocou chce aktívne rušiť nepríjemné zvuky prenikajúce počas jazdy do interiéru auta.

Na trhu už samozrejme existujú podobné riešenia, ktoré dokážu analyzovať zvuk v interiéri vozidla a prostredníctvom audiosústavy vysielať inverzné zvukové vlny, ktoré nežiadúci hluk eliminujú. Nevýhodou aktuálnych riešení je však fakt, že dokážu eliminovať len zvuk, ktorý je svojou povahou konštantný a predvídateľný. Hluk prenikajúci do interiéru vozidla má však mnoho zdrojov, ktoré sa navyše nedajú vždy predvídať, a tak je aktuálna technológia rušenia okolitého hluku užitočná len v špecifických prípadoch.

Hyundai ponúkne oveľa pokročilejšie riešenie

Hyundai sa ale pokúsi využiť technológiu aktívneho rušenia hluku, ktorá ide na vec oveľa komplexnejšie. Výrobca pre tento účel osadí do vozidla celý rad senzorov a mikrofónov, ktoré budú schopné analyzovať rôzne typy hluku z rôznych zdrojov v reálnom čase. Senzory a mikrofóny tak budú nasadené v tesnej blízkosti samotných zdrojov zvuku a budú analyzovať hluk motora, hluk vznikajúci aerodynamickým prúdením vzduchu, hluk pneumatík a tiež vibrácie podvozku spôsobené samotnou jazdou automobilu.

Vďaka použitiu výkonného digitálneho procesora, rýchlejšieho dátového prenosu a tiež komplexného výpočtu trvá vyslanie zvuku s opačnou frekvenciou len 0,002 sekundy. Navyše, za pomoci audiosústavy dokáže tento systém aktívne rušiť hluk v priestore vodiča, spolujazdca a tiež v priestore zadných sedadiel. Hyundai tvrdí, že tento systém dokáže znížiť hluk v interiéri vozidla o 3 decibely, čo je viac ako polovica hluku prenikajúceho do vozidla.

Technológia bude schopná nielen potláčať hluk, ale aj zvýrazniť špecifické zvuky pre športových priaznivcov

Priaznivci športového zvuku a športových vozidiel však nemusia zúfať. Podľa výrobcu by sa systém mal dať použiť nie len na potlačenie hluku, ale naopak na zvýraznenie zvukov motora, výfuku a podobne. Kórejský výrobca pri vývoji tohto systému rušenia okolitého hluku spolupracoval s viacerými vedeckými inštitúciami a spoločnosťami ako WeAcom, BurnYoung či profesionálneho výrobcu audia Harman.

Hyundai čas nasadenia technológie nešpecifikoval, no mal by sa predstaviť v zatiaľ neznámom modely Genesis. Je tiež pravdepodobné, že v blízkej budúcnosti bude súčasťou širšieho radu vozidiel Hyundai a Kia.