Ultimátny návod k novému PZP: Kedy ho potrebuješ a kedy nie? Tu je prehľad
Aj keď je zákon v platnosti o povinnom zmluvnom poistení (PZP) už od 1. augusta, stále vyvoláva otázky a zmätok. Majitelia niektorých elektrických kolobežiek či elektrobicyklov stále nevedia, či sa povinné poistenie týka aj ich. Navyše, ako upozornil portál Finsider, keď poisťovne začali predávať poistenie na elektrokolobežky či elektrickú trojkolku, niektoré z nich požadovali aj vodičské oprávnenie.
PZP nerieši kategóriu vozidiel
Zákon o PZP podľa Ministerstva financií nerieši samotnú kategóriu alebo rozdelenie vozidiel. „PZP by malo platiť na všetky vozidlá, ktoré majú konštrukčnú rýchlosť vyššiu ako 25 kilometrov za hodinu, alebo sú ťažšie ako 25 kilogramov – s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou 14 kilometrov za hodinu. Samozrejme, že na kolobežky, ktoré neprekračujú dané parametre, vodičské oprávnenie netreba. Kto a ako môže jazdiť na daných dopravných prostriedkoch rovnako nespadá do kompetencie ministerstvo financií,“ uviedlo ministerstvo.
PZP na elektrobicykel
Najviac diskutovanou témou je práve PZP na elektrobicykel, kedy pre majiteľov nie sú jasné pojmy. „Skupina elektrobicyklov s rýchlosťou do 25/ km za hodinu a váhou do 25 kg a takých je väčšina, PZP nepotrebuje,“ uviedol Martin Podávka, produktový expert spoločnosti Pillow.
Pre majiteľov elektrobicyklov ostáva otázkou aj rýchlosť. Či je povinnosťou mať poistenie alebo nie, závisí od typu motora. Rýchle elektrobicykle, s motorom „speed-pedelec“, ktoré dosahujú maximálnu rýchlosť nad 25 km/h až do 45 km/h povinnosť uzatvorenia PZP majú. „Príslušné nariadenie EÚ zaraďuje tieto bicykle/vozidlá do kategórie L1e. Je potrebné ich registrovať a vybaviť EČV. Tieto rýchle elektrobicykle už pred novelou vyžadovali PZP, a to aj napriek tomu, že sa nepohybujú výlučne pomocou motora, ale treba šliapať (pravidlo „no pedal – no power“),“ vysvetľuje Martin Podávka.
Ďalšou kategóriou elektrobicyklov sú tie, ktoré dosahujú rýchlosť do 25 km/h, ale majú hmotnosť nad 25 kg. Oficiálne stanovisko pri tomto type elektrobicykla ešte nepoznáme, ale ako uviedol Martin Podávka z Pillow, „PZP by pri váhe nad 25 kg podľa textu zákona malo mať uzavreté.“
Kedy potrebuješ PZP
V zákone sa uvádzajú aj ďalšie typy vozidiel ako elektrokolobežky, segwaye, jednokolky, hoverboardy, elektrické skateboardy či dokonca golfové vozíky. Na každý typ vozidla platia špecifické pravidlá na základe rýchlosti a hmotnosti. Všeobecne ale platí, že ak vozidlo spĺňa aspoň jedno kritérium, či už hmotnosť (nad 25 kg) alebo rýchlosť (nad 25 km/h), PZP je povinné. Elektrokolobežky, s hmotnosťou nad 25 kg, ktoré dosahujú rýchlosť medzi 15 – 25 km/h musia byť poistené.
Podobné pravidlá platia aj pri jednokolkách. PZP je povinné pri jednokolkách s rýchlosťou nad 25 km/h, alebo jednokolky s rýchlosťou 15 – 25 km/h s váhou nad 25 kg. Pri sagwayoch záleží od modelu – ak váha presahuje 25 kg, PZP je povinné. Naopak, pri modeloch ako miniPRO 320, ktoré dosahujú rýchlosť do 20 km/h a majú hmotnosť len 13 kg, poistenie nepotrebuješ.
Ak vlastníš hoverboard, ktorý nepreskočí zákonom dané parametre, tak si poistenie nemusíš uzatvárať. „Z pohľadu poistenia je situácia jednoduchá: takmer všetky hoverboardy majú hmotnosť do 14 kg a rýchlosť do 18 km/h. PZP pri týchto parametroch nepotrebujú. Pokiaľ by ale nejaký typ prekročil rýchlosť 25 km/h alebo 15 km/h a zároveň váhu 25 kg, potom by pre neho povinnosť PZP platila,“ vysvetlil Martin Podávka. Pri elektrických skateboardoch, ktoré sú obvykle ľahké a nedosahujú limit nad 25 km/h, poistenie potrebné nie je.
Napríklad golfový vozík, ktorý obvykle má rýchlosť viac ako 14 km/h tiež potrebuje poistenie, pretože presahuje limit hmotnosti 25 kg. Výnimku zo zákona majú invalidné vozíky, ktoré sú výlučne používané osobou s telesným postihnutím, avšak neplatí to pre vozíky pre seniorov.
Pozor na vek, prípadne vodičák
Niektoré elektrické vozidlá môžu patriť do vodičskej skupiny AM. Ako ďalej uvádza portál Finsider, ide o elektrické dvoj- a troj-kolesové vozidlá, ktorých najvyššia konštrukčná rýchlosť je na úrovni od 25 do 45 kilometrov za hodinu a ich najväčší čistý výkon v tomto prípade nemôže byť väčší ako štyri kilowatty (kW). Patrí sem napríklad ľahká elektrická štvorkolka, ktorej rýchlosť je 25 – 45 km za hodinu a nemôže mať viac ako 350 kilogramov. Majitelia týchto vozidiel už pred novým zákonom potrebovali vodičské oprávnenie či PZP.
Ako upozorňuje hovorkyňa poisťovne Allianz Helena Kanderková: „V každom prípade na poistenom vozidle, vrátane elektrokolobežky, môže jazdiť len osoba, ktorá má minimálne 18 rokov,“ uviedla pre portál Finsider. Na vekovú hranicu upozorňuje aj samotná legislatíva. Samovyvažovacie vozidlo, akým je aj kolobežka s motorčekom, segway či jednokolka, podľa zákona smie na ceste viesť len osoba staršia ako 15 rokov, s výnimkou cyklociest, lesných ciest či obytných zón. Keďže niektoré vozidlá musia mať poistenie, vodič týchto vozidiel by mal byť starší ako 18 rokov. Poistenie je však viazané na vozidlo, nie na vodiča. Jazda na vozidle, ktoré spĺňa podmienky PZP avšak poistenie nie je sa ale neoplatí, inak ti môže hroziť mastná pokuta.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Pravidlá EÚ sú im ukradnuté. Po Mete končí s overovaním faktov ďalší gigant z USA
Sony vo veľkom ruší herné tituly. Záplatou má byť nový God of War, príde aj veľké prekvapenie
Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
Superpočítač za zlomok ceny? TOP 5 technológií, ktoré už stihli v roku 2025 spôsobiť revolúciu
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Akoby spotreboval liter nafty na 100 km. Tento Volkswagen prešiel na jedno nabitie skoro 1 000 km
-
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Akoby spotreboval liter nafty na 100 km. Tento Volkswagen prešiel na jedno nabitie skoro 1 000 km
-
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Čínska automobilka predstavila lacné SUV pre Európu. Skrýva unikátnu batériu, toto je jeho cena
Nová umelá inteligencia Apple sa topí v problémoch. Na jej najlepšiu funkciu podávajú sťažnosti
Revolúcia v recyklácii. Z najväčšieho „nepriateľa“ ľudstva si postavíme domy
Susednú krajinu Slovenska napadli hackeri. Ukradli osobné údaje vrátane rodných čísel a občianskych
Slováci dostanú úplne novú TV stanicu. Príde už o pár dní, toto o nej potrebuješ vedieť (PREHĽAD)
Môže za depresiu genetika? Vedci našli 293 „dôkazov“, že áno
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené