Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Najväčším kameňom úrazu súčasných elektromobilov je bezpochyby nabíjanie. Napriek tomu, že sa výrobcovia snažia nabíjací proces skrátiť, stále sme sa nedostali na čas, ktorý sa rovná natankovaniu auta so spaľovacím motorom. Číňania však vyrobili revolučnú batériu, ktorá sa nabije iba za 5 minút, informoval portál Futurism.

Na vývoji novej revolučnej batérie sa podieľala izraelská spoločnosť StoreDot. O jej výrobu sa zas postaral čínsky výrobca Eve Energy, pričom batéria nie je „iba na papieri“, ale predstavuje skutočný produkt, ktorý je pripravený na nasadenie do reálnych podmienok.

Má to však jedno „ale“

Aj keď je batéria technický schopná nabiť sa už za 5 minút, súčasné nabíjacie stanice, žiaľ, nedisponujú takým výkonom, aby to bolo reálne možné. Nabíjačky budúcej generácie by však mohli dokázať využiť plný potenciál a skrátiť čas nabíjania elektromobilu na čas potrebný na natankovanie auta so spaľovacím motorom, informoval The Guardian.

Dostupná infraštruktúra by mohla nabiť nové batérie za 5 minút na 160 km dojazdu. Aj generálny riaditeľ spoločnosti StoreDot, Doron Myersdorf, si uvedomuje, že súčasným problémom pri elektromobiloch už nie je ich cena, ale strach z toho, že vodič uviazne niekde na diaľnici s vybitou batériou a na nabíjačke bude musieť počas svojej cesty stráviť dve hodiny. Ak by sa nabíjacie časy vyrovnali časom na natankovanie, táto „úzkosť“ by úplne pominula.

Celá revolúcia novej lítium-iónovej batérie spočíva v tom, že inžinieri z Izraela nahradili štandardne používanú grafitovú elektródu grafitovým polovodičom s nanočasticami germánia. Tie zabraňujú batérii, aby pri vysokom nabíjacom výkone skratovala, neskôr však plánujú častice germánia nahradiť časticami lacnejšieho kremíka. Vlastnosti batérie by však mali zostať úplne rovnaké, pričom aj náklady na výrobu takejto batérie sa vyrovnajú tým súčasným.

Batéria od StoreDot si po 1000 nabíjacích cykloch dokáže zachovať 80 % pôvodnej kapacity, čo je tiež fantastický údaj. Prekážkou v ultrarýchlom nabíjaní tak už nie sú batérie, ale nabíjacie stanice. Ak by si s ich budovaním aj začalo napríklad už tento rok, pokiaľ sa sieť takýchto nabíjačiek rozrastie po celej Európe, ubehne zrejme ešte pár rokov.

Na revolučnej stope aj Tesla

Tesla predstavila nedávno počas „Dňa batérií“ svoj revolučný počin. Spoločnosť oficiálne predstavila svoju revolučnú technológiu výroby nových lítium-iónových batériových článkov, ktoré pre ich veľkosť na úrovni 46 x 80 mm nazvala Tesla 4680. Túto technológiu si spoločnosť patentovala už pred pár mesiacmi a s jej uvedením na trh plánuje poriadne stlačiť priemernú cenu za 1 kWh článku.

Automobilka porovnávala svoju technológiu so súčasnými článkami, ktoré majú katódu, anóda a separátor zrolované dokopy a katódové a anódové pútka spájajúce elektródy s kolektorom. Uvoľňujúce sa elektróny tak musia prejsť všetkými vrstvami článku, aby sa dostali až do kolektora, čím sa zvyšuje odpor a prehrievanie článkov.

Muskova firma sa preto rozhodla spomínané pútka odstrániť a pokryť zrolované vrstvy vodivým materiálom. Elektróny vďaka tomu nemusia prechádzať zbytočne dlhú vzdialenosť, pretože sa do kolektora môžu dostať z ktorejkoľvek vrstvy. Gigant tak znížil celkové náklady na výrobu článkov a zároveň eliminoval problém s prehrievaním.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú