Po objavení nového vzorca výskytu rýchlych rádiových zábleskov (FRB)  a taktiež po detekcii prvého zdroja FRB pochádzajúceho z našej galaxie, sme sa nazdávali, že sme o krok bližšie k rozlúšteniu záhadných mimozemských signálov.

Odkiaľ sa vzali a čo znamenajú?

Čerstvá vedecká štúdia publikovaná v prestížnom časopise Nature nás ale opäť vrátila späť a poriadne prehĺbila tajomstvo okolo rýchlych rádiových zábleskov. Na tému upozornil portál Sciencealert.

Zelený kruh predstavuje oblasť zdroja FRB 121102. Rogelio Bernal Andreo/DeepSkyColors.com

Skupina vedcov totiž v priebehu iba niekoľkých týždňov objavila viac ako 1 600 nových signálov pochádzajúcich z jedného z najlepšie preštudovaných zdrojov FRB, čo v zásade vylučuje hlavnú hypotézu o ich pôvode, píše portál NewAtlas.

Rýchle rádiové záblesky, alebo tiež FRB, sú veľmi krátke, ale za to nesmierne intenzívne záblesky, ktoré rádioastronómovia chápu ako prechodný rádiový impulz s dĺžkou v rozmedzí od zlomku milisekundy do niekoľkých milisekúnd.

FRB  pozorne sledujeme už od roku 2007, kedy si ich v archívnych dátach z pozorovania pulzaru z roku 2001 všimli dvaja rádioastronómovia. V uplynulých mesiacoch sa vedci pochválili, že objavili stovky FRB, ktoré otvoria nové cesty a možnosti k vypátraniu toho čo, alebo kto stojí za týmito záhadnými rádiovými signálmi prichádzajúcimi zo vzdialených kútov vesmíru.

Extrémny nárast počtu FRB

I to je však oproti výsledkom spomínanej štúdie stále nič. Medzinárodnému tímu astronómov sa totiž podarilo v priebehu iba 47 dní objaviť až 1652 nezávislých milisekundových zábleskov pochádzajúcich z jedného zdroja FRB vo vzdialenosti približne 3 miliardy rokov, upozorňuje CornellUniversity na svojom webe.

Záblesky emitoval pomerne známy zdroj s označením FRB 121102 ešte v roku 2019. FRB 121102 je jedným z vôbec prvých detegovaných signálov, pričom sa pravidelne opakuje v 157 dennom cykle. Samotný cyklus pritom pozostáva z dvoch fáz.

V prvej fáze, ktorá trvá približne 67 dní, je zdroj signálu „tichý“ a nevysiela žiadne FRB. V druhej fáze po uplynutí 67 dní nastáva fáza, kedy sa zdroj „prebudí“ a po dobu 90 dní vysiela rýchle rádiové záblesky.

Od roku 2012, teda od objavenia FRB 121102, bolo z tohto zdroja detegovaných 347 impulzov, vďaka čomu je považovaný za najaktívnejší zdroj FRB. Nové výsledky však tento zdroj katapultovali úplne do iných sfér. Veď pri jeho novom vrchole, odborníci dokázali zaznamenať v priebehu jednej hodiny neuveriteľných 122 zábleskov.

Napriek tomu, že zdroj FRB nebol doteraz potvrdený, vo vedeckej obci prevláda názor, že zdrojom sú magnetary – neutrónové hviezdy s extrémnym magnetickým polom. Aj z tohto dôvodu autori štúdie zisťovali, či v zábleskoch neobjavia nejaké opakujúce sa vzory v mierkach od jednej milisekundy do 1000 sekúnd, čo by zodpovedalo časovému rámcu rýchlosti rotácie magnetaru.

Keďže v signáloch žiadne vzory neboli objavené, podľa odborníkov nemôže ísť o žiadny kompaktný objekt, akým je napríklad aj magnetar.

Výskum teda svojim spôsobom prehĺbil celé tajomstvo okolo týchto záhadných mimozemských signálov.

Pošli nám TIP na článok