Elon Musk prostredníctvom sociálnej siete Twitter, ktorú sa rozhodol odkúpiť, vyhlásil, že sa chystá so svojou spoločnosťou Boring Company vybudovať systém hyperloop v podzemí, informuje Futurism. Jedná sa tak o kombináciu dvoch jeho ambicióznych projektov, pričom o jednom z nich sme už roky nič dôležité nepočuli.

Ideálny transport do 2 000 km

Hyperloop je jednou z najmodernejších foriem hromadnej dopravy, ktorá funguje na princípy tunelov s takmer kompletným vákuom a kapsulami s posádkou alebo nákladom, ako to plánuje spoločnosť Virgin Hyperloop. Tieto kaspule sú od koľají oddelené napríklad magnetmi, čím sa eliminuje trenie a zvyšuje maximálna možná rýchlosť.

Podľa Muska je takýto podzemný hyperloop ideálnou a najrýchlejšou formou transportu do vzdialenosti približne 3 200 km (2 000 míľ). Nad túto vzdialenosť je podľa neho rýchlejšia Starship, teda historicky najväčšia a zároveň jediná plne opakovateľne použiteľná raketa, ktorú vyvíja Muskova kozmická spoločnosť SpaceX a chce ju využiť aj na lety medzi jednotlivými metropolami v rámci Zeme.

Boring Company

Boring Company sa pokúsi o implementáciu tohto systému už v najbližších rokoch a primárnou výhodou spoločnosti je jej intenzívna snaha o znižovanie ceny a neustále zrýchľovanie razenia tunelov, pričom už teraz dokáže vyraziť za týždeň 1,6 km, čo je 6-násobne rýchlejšie než starší stroj spoločnosti. Cieľom je však dohnať rýchlosť slimáka, ktorý je asi 5-násobne rýchlejší.

Primárne pre Teslu

Prvý komerčne otvorený tunel Boring Company síce pôsobí futuristicky, od sľubovaných vlastností má však pomerne ďaleko. Ako vozidlá používa elektromobily značky Tesla, ktoré majú vlastných vodičov – elimináciou potreby vodiča, o čo sa spoločnosť koniec koncov snaží, môže ísť o skutočne efektívny systém, ktorý je zároveň pomerne lacný na prevádzku.

Je naozaj tak odolný?

Musk tiež vyhlásil, že sú tunely obzvlášť odolné voči prírodným živlom. To je aj nie je pravda, keďže tunely sú rozhodne vysoko odolné napríklad voči veterným katastrofám ako sú hurikány či tornáda a dokonca, čiastočne, aj zemetrasenia. Voda je pre tunely problémom, ktorý sa však dá riešiť.

Cieľom raziaceho zariadenia Prufrock, ako vysvetľuje Boring Company, však nie je len predbehnúť slimáka, ale dosiahnuť skutočne bezprecedentnú rýchlosť jedenástich kilometrov za jeden jediný deň.

CNET / Youtube screenshot

Jednou z kľúčových metód pre zrýchlenie razenia je implementácia konštrukčných segmentov zároveň počas samotného razenia, pričom priemyselným štandardom je stroj každého 1,5 m zastaviť.

Pre firmu bolo zároveň dôležité zmenšenie tunelov na priemer 3,6 m, čo je dostatok pre osobné autá a zároveň normalizácia – všetky tunely Boring Company majú rovnaký priemer. Ak dokáže firma skutočne dosiahnuť ambiciózne rýchlostné ciele, má ohromný potenciál zmeniť svet väčšmi, než Tesla.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP