V Spojených štátoch pracuje hneď niekoľko súkromných spoločností na vývoji rakiet, ktorých raketové motory budú spaľovať metán – palivo, ktorého potenciál ostával doteraz nevyužitý a dokáže byť nielen ekologickejšie, ale predovšetkým oveľa výkonnejšie. Ako píše portál SPACE, prvý úspešný test metánovej rakety sa podaril Číne.

Nešlo to na prvý pokus

Za metánovou raketou Zhuque-2 stojí čínska spoločnosť Landspace, ktorá sa o jej orbitálny test pokúsila ešte v decembri roku 2022. Tento let však skončil neúspechom a pred pár dňami sa o to Čína pokúsila znovu, pričom tentoraz zaznamenala úspech. Raketa Zhuque-2 je tak prvou v histórii, ktorá dosiahla obežnú dráhu pomocou metánového pohonu.

Na nízku obežnú dráhu dokáže tento stroj vyniesť náklad s hmotnosťou 6 ton, pričom celá raketa váži 219 ton vrátane paliva. Ruská raketa Sojuz 2.1 unesie 7 ton, je však o približne polovicu ťažšia a teda oveľa menej efektívna. Podobne sú na tom aj staršie rakety z USA, všetky nové rakety, obzvlášť metánové, svoju efektivitu poriadne navýšili.

Prvý stupeň rakety Zhuque-2 je vybavený štyrmi raketovými motormi TQ-12, ktoré spolu vyvíjajú ťah vyše 2 600 kN – len pre porovnanie, jediný raketový motor Raptor spoločnosti SpaceX, ktorý takisto spaľuje kvapalný metán s kyslíkom, má v najnovšej verzii číslo 3 vyvinúť podobný ťah. Starship má pritom poháňať až 33 takýchto motorov.

Ako navyše dodáva Ars Technica, aj spoločnosť Landspace chce v budúcnosti prísť s opakovateľne použiteľnou raketou – Zhuque-2 totiž táto schopnosť chýba.

Skrytá výhoda

Zásadnou výhodou metánu ako raketového paliva, ktorú ľudstvo ešte nejakú dobu nevyužije, je možnosť jeho produkcie aj mimo Zeme. Metán je totiž pomerne jednoduchý a je možné ho vyprodukovať napríklad na Mesiaci či na Marse. V budúcnosti tak ľudstvo dokáže dopĺňať palivo aj na povrchoch iných planét či mesiacov, vďaka čomu budú rakety ešte efektívnejšie.

Ďalšia bude Starship

Zo Spojených štátov má odštartovať hneď niekoľko ďalších metánových rakiet, no zdá sa, že ako prvá tak učiní práve spomínaná Starship. Do jej druhého pokusu o orbitálny test ostáva niekoľko týždňov a aj keď nie je možné presne predpovedať dátum letu, je takmer isté, že sa ho dočkáme ešte počas tohto leta.

Landspace

Ďalší prototyp Starship má predstaviť celkovo až vyše 1 000 rôznych zmien, z ktorých väčšinu sa však verejnosť nedozvie. SpaceX si totiž množstvo technológií stráži a komunikovať tak komplikované zmeny zložitých systémov s verejnosťou je prakticky nemožné.

Musk tiež vysvetlil, že kým raketové motory Raptor pri prvom štarte boli zbierkou z testov prebiehajúcich naprieč jedným rokom, všetky motory ďalšieho prototypu budú oveľa jednotnejšie, novšie a s drobnými vylepšeniami, ktoré však môžu priniesť obrovský rozdiel v prevádzke.

S motormi mal totiž prvý test vážne problémy, keďže mnohé z nich zlyhali, niektoré dokonca hneď na začiatku testu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú