Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Štvrtá generácia Leonu je tu a prináša nám aj plug-in hybridnú motorizáciu, ktorú som mal možnosť celý týždeň testovať. Do rúk sa mi však nedostal hocijaký Leon, dokonca to nebol ani Seat, bola to Cupra Leon v karosárskom prevedení Sportstourer a ja si dovolím tvrdiť, že automobilka vyrukovala s aktuálne najkrajším cenovo dostupným kombíkom, aký na trhu máme. Štvrtej generácii španielskeho modelu v mild-hybridnej motorizácii sme sa už venovali, ako si ale vedie plug-in, ktorý je navyše zabalený do športového vyhotovenia Cupra?

„Cupra nie je len značka, Cupra je životný štýl!“ Asi takto definuje automobilka samú seba. Značka ako taká je synonymom športovej jazdy a najmä radosti z šoférovania, o čom svedčí aj flotila ponúkaných modelov, z ktorých všetky majú agresívne línie a nadpriemerný výkon.

Loading...

Loading…

O plug-in hybridnej motorizácii sa však až doteraz uvažovalo takým štýlom, že má byť predovšetkým určená na ekologickú a hlavne ekonomickú jazdu. Nie je to teda trochu uletené použiť plug-in hybrid v športovom aute? Môže si vôbec vozidlo so spaľovacím motorom s malým objemom, ktorému sekunduje elektromotor, udržať status zábavného športového auta?

Moja jednoznačná odpoveď je áno! Kombinácia spaľovacieho motora a elektromotora môže byť zábavná aj športová, no zároveň môže byť aj ekologická a hlavne ekonomická. Koniec koncov, športové auto nie je len o výkone, ktorého má mimochodom táto Cupra Leon dosť, ale je to aj o riadení, podvozku a prevodovke. To všetko funguje v Cupre Leon ST skvele a ak sa k tomu pridá systémový výkon 245 koní, pokojne môžeme tento plug-in hybrid nazývať športovým autom.

Čo všetko sa teda z dnešnej recenzie dozvieš?

  • V čom sa Cupra Leon líši od svojho súrodenca s logom Seat
  • Aké sú jazdné vlastnosti športového plug-in hybridu
  • Aké sú spotreby a čisto elektrický dojazd
  • Ako funguje Cupra Leon ST pri športovejšej jazde
  • Prečo je podľa mňa plug-in hybridná motorizácia použiteľná aj do športovo ladených áut
  • Ako dlho sa nabíja a prečo je nabíjanie na verejných staniciach takmer nepoužiteľné
  • Ako vyzerá interiér, ako sa dá upraviť infotainmet a čo mi vadilo na jeho ovládaní
  • Akých asistentov dostaneš už v základe a za čo všetko si môžeš ešte priplatiť

Pohonnú jednotku Cupry Leon tvorí benzínová 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 koní) a elektromotor s výkonom 85 kW (116 koní). Systémový výkon tejto sústavy je úctyhodných 180 kW (245 koní) a toto je teda prvá vec, ktorá odlišuje Cupru Leon od tradičného Leonu. Štvrtá generácia Seatu Leon v plug-in hybridnej konfigurácii disponuje maximálnym výkonom len 204 koní.

Filip Šimovič/FonTech

Plug-in hybrid Cupry Leon má pohon iba prednej nápravy, čo je trochu škoda, takémuto autu by rozhodne pristal aj pohon všetkých štyroch kolies, no netreba zúfať. Komu sa Cupra Leon páči, no zaručene by chcel štvorkolku, môže si počkať na motorizáciu s 2.0 TSI s výkonom až 310 kW. Oželieť však v tomto prípade musí prítomnosť elektromotora.

Filip Šimovič/FonTech

Prítomnosť elektromotora v plug-in hybridnej verzii znova zabezpečuje okamžitý nástup výkonu a zrýchľovanie je tak omnoho plynulejšie, krútiaci moment dosahuje 400 Nm. Netreba zabudnúť na prítomnosť 6-stupňovej DSG prevodovky, ktorá pri pokojnej jazde udržuje motor v naozaj príjemných otáčkach, no po zošliapnutí plynového pedála až na podlahu podradí takmer ihneď a auto vystrelí vpred. Nástup maximálneho výkonu je naozaj rýchly aj vďaka prítomnosti elektromotora, ktorý začne zaberať okamžite.

Zobraziť celú galériu (32)
Filip Šimovič/FonTech

Aj vďaka adaptívnemu športovému podvozku jazdí Cupra Leon ST skvelo. Na výber sú celkovo 4 jazdné režimy. Nájdeme tu Comfort, Sport, Cupra a individuálny režim. Režim Cupra má byť ten „najostrejší“ a rozdiely v riadení a podvozku oproti komfortnému naozaj extrémne cítiť. Čo je ešte cítiť, je umelý zvuk motora vychádzajúci z reproduktorov, v režime Šport a Cupra je naozaj intenzívny a niekomu môže prekážať, no v individuálnom režime sa dá vypnúť a všetky ostatné nastavenia si môžeš ponechať v režime Cupra.

Filip Šimovič/FonTech

V rámci režimu Comfort je tu následne na výber ešte režim Hybrid a režim čisto elektrickej jazdy, no spotrebám a dojazdu sa povenujeme neskôr. Ešte by som na chvíľu zotrval pri pohonnej jednotke a manažmentu jej tepla. Po naštartovaní vozidla a zvolení si režimu na elektrickú jazdu sa spaľovací motor pochopiteľne nenaštartuje. Až do vybitia batérie tak spaľovák môže driemať, čo znamená, že za bežných okolností by bol po zobudení úplne studený a s autom by bolo potrebné jazdiť opatrnejšie.

Filip Šimovič/FonTech

V Cupre to však vyriešili excelentne a spaľovací motor sa zohreje blízko prevádzkovej teploty už počas jazdy len na elektrinu. Stačí 5 až 10 minút takejto jazdy a batéria, či zapnuté elektrické kúrenie dodá spaľovaciemu motoru (oleju aj kvapaline) dostatok tepla, aby bol motor v prípade potreby predhriaty a ty ho tak nemusíš počas prvých minút šetriť. V DSG prevodovke je tiež integrovaný elektromotor, ktorý naopak zohrieva olej priamo v nej.

Filip Šimovič/FonTech

Presuňme sa už ale k spotrebám Cupry Leon ST. Toto auto vodiča neustále láka jazdiť dynamicky, no aj napriek takejto jazde sa moja dlhodobá spotreba benzínu pohybovala na úrovni okolo 7 až 7,5 l / 100 km. Tento údaj však nie je až tak smerodajný a lepšiu predstavu o spotrebe ti predostrú nasledujúce riadky.

Filip Šimovič/FonTech

Plug-in hybridná motorizácia prináša výhodu prejsť niekoľko desiatok kilometrov výhradne na elektrinu. V prípade Leonu výrobca udával 52 km podľa WLTP. Realita? Prejdených 30 km pri oboch testoch, kedy som batériu nabil doplna. Pri prvom teste som 30 km najazdil počas celého dňa, čiže s množstvom zastávok, pri druhom som mal jednu polhodinovú prestávku.

Zobraziť celú galériu (32)
Filip Šimovič/FonTech

Znepokojilo ma však to, ako sa zachovala batéria. Po odstavení vozidla mi ukazovala batéria približne 50 % kapacity. Po pol hodine, keď som sa do auta vrátil, už ukazovala iba 35 % a ja naozaj netuším, kam sa tých 15 % počas toho, čo auto stálo a bolo vypnuté, stratilo. Každopádne, 30 km v mínusových teplotách so zapnutým vyhrievaním sedačiek a aj volantu nie je úplná katastrofa, no máme tu aj plug-in hybridy, ktoré zvládnu ďaleko viac. Spotreba sa v tomto prípade pohybovala okolo 28 kWh/100 km.

Filip Šimovič/FonTech

Kombinované spotreby predostriem trocha inak, než to robím bežne. Ak by si s Cuprou Leon ST jazdil štýlom 50 % čisto na elektrinu a ďalších 50 % v režime hybrid s vybitou batériou, spotreba benzínu sa bude pohybovať okolo 3,6 l/100 km a spotreba elektrickej energie okolo 12,8 kWh/100 km. Takto sa mi podarilo prejsť 80 km úsek, z čoho bolo práve 40 km prejdených čisto v elektrickom režime.

Zobraziť celú galériu (32)
Filip Šimovič/FonTech

Ak by si jazdil v pomere 1:2, teda na elektrinu prejdeš 40 km a s vybitou batériou následne najazdíš 80 km, benzínová spotreba sa bude pohybovať na hranici 4,7 l/100 km a tá elektrická na 8 kWh/100 km. Netreba zabúdať, že aj pri vybitej batérii sa pri plachtení spaľovací motor vypína a rýchlosť pomáha udržiavať elektromotor, ktorý sa dobíja rekuperáciou.

Zobraziť celú galériu (32)
Filip Šimovič/FonTech

Okrem rekuperačného dobíjania má Cupra možnosť nastaviť si úroveň dobitia batérie. V takomto prípade, ak má batéria nižšiu úroveň nabitia, než si vodič navolí, sa dobíja aj za pomoci spaľovacieho motora. Toto riešenie je však neekonomické a zvyšuje spotrebu benzínu. Diaľničná spotreba sa pohybovala na úrovni 8 l/100 km. 

Filip Šimovič/FonTech

Okrem rekuperácie sa samozrejme plug-in hybrid Cupra Leon dobíja aj zo siete. Tu budem naozaj kritický. Implementovaná 3,6 kW palubná nabíjačka je naozaj biedna a, bohužiaľ, ani za príplatok si nevieš dokúpiť nič výkonnejšie. Toto však nie je problémom iba Cupry, či Seatu, ale aj Škodovky a v podstate celého koncernu Volkswagen.

Zobraziť celú galériu (32)
Filip Šimovič/FonTech

Toto riešenie Cupru Leon obmedzuje takmer úplne len na domáce nabíjanie, nakoľko nabíjanie na verejných nabíjačkách AC prúdom trvá extrémne dlho a v podstate nemá žiaden zmysel. Vyskúšal som si to na nabíjacej stanici GreenWay, auto som pripojil na pol hodinu a za tento čas mi do batérie natieklo iba 1,77 kWh energie. Plné nabitie 12,8 kWh batérie by v tomto prípade trvalo 3 hodiny 45 minút.

Mário Šimovič/FonTech

Z domácej 230V siete sa auto dokáže úplne nabiť už za 5 a pol hodiny, pričom po pripojení odhadovalo čas na 5 hodín a 50 minút. Aj preto v tomto prípade zrejme ani nemá zmysel riešiť nejaký domáci nabíjací wallbox a majiteľ tohto auta si tak úplne vystačí s nabíjaním cez klasickú zásuvku. Cez noc sa auto pohodlne nabije a ušetrená hodina a pol až dve hodiny v porovnaní s nabíjaním cez wallbox už nehrajú až takú veľkú rolu.

Zobraziť celú galériu (32)
Mário Šimovič/FonTech

Po nasadnutí do interiéru ťa okmažite obopnú perfektne tvarované športové sedadlá, pred tebou sa objaví krásny multifunkčný športový volant s logom Cupra a privíta ťa dvojica displejov, jeden multimediálny a ten druhý určený pre vodiča.

Filip Šimovič/FonTech

Vzhľad virtuálnych budíkov sa dá upraviť všakovakými spôsobmi, je tu niekoľko základných dizajnov a každý z nich sa dá dodatočne prispôsobovať. Samozrejme, teplota, ako aj hlasitosť sa dá ovládať priamo v multimediálnom systéme. Zapínaš si tu napríklad aj vyhrievanie sedadiel, hardvérové tlačidlá na túto funkciu by si už v aute hľadal márne, čo je za mňa rozhodne ďalšie mínus. Najlepší prehľad si o tom urobíš po vzhliadnutí videa, v ktorom predstavujem interiér Cupry Leon. 

Obrazovka na obsluhu multimédií a v podstate všetkého, čo sa týka vozidla, dostala veľkosť 10-palcov. Ako som spomínal vo videu, systém je celkom plynulý, no súčasťou tohto displeja je aj dotyková plocha pod ním, ktorou sa ovláda hlasitosť a teplota kúrenia. Absenciu jej podsvietenia naozaj musím vytknúť, už dosť zle sa počas šoférovania ovládajú dotykové prvky ako také, ak navyše nie sú podsvietené a ty ich máš používať v noci, je to hotové peklo. A keď už dokázali inžinieri podsvietiť pádla na volante, mohli podsvietiť aj tento jeden dotykový panel.

Zobraziť celú galériu (32)
Filip Šimovič/FonTech

Odstránenie všetkých hardvérových prvkov ale dodalo interiéru, najmä tej stredovej časti, pekný čistý dizajn, ktorý pôsobí elegantne, no v tomto prípade je to na úkor pohodlia z používania. S čím som ale nemal najmenší problém, bolo používanie multifunkčného volantu a ovládania virtuálnych budíkov.

Filip Šimovič/FonTech

Ambientné osvetlenie je v novom Leone posunuté na úplne inú úroveň, než na čo sme boli doteraz pri tomto prvku zvyknutí. Tu okrem skrášľovania interiéru funguje aj na zobrazovanie rôznych výstrah, LED pásik na strane vodiča a spolujazdca dokáže napríklad indikovať vozidlo v mŕtvom uhle tak, že sa zvýrazní jas v jeho prednej časti. Podobne to funguje aj pri indikácii zle zatvorených dverí, kedy pásik zmení farbu na červenú.

Cupra Leon ST už v základe ponúka naozaj slušnú výbavu v podobe pokročilých asistentov, ako asistent varovania pred kolíziou s vozidlami, cyklistami a chodcami či Lane asistent na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu. Za príplatok je potom k dispozícii prediktívny tempomat so schopnosťou čítania dopravných značiek, kontrola mŕtveho uhla či systém pre vedenie v jazdnom pruhu alebo systém automatického parkovania, ktorý som tiež vyskúšal a musím uznať, že na parkovisku fungoval bez najmenšieho zaváhania.

Zobraziť celú galériu (32)
Filip Šimovič/FonTech

Nechýba tu ani podpora Android Auto a Apple CarPlay v bezdrôtovom prevedení. V mnou testovanom modeli som mal aj box na bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Aj do tohto auta už naplno prenikla modernizácia v podobe USB-C konektorov, ktoré vystriedali veľké USB-A.

Filip Šimovič/FonTech

Celkové spracovanie interiéru a použité materiály sú úplne adekvátne cenovke vozidla, v niektorých miestach by som dokonca povedal, že pôsobia aj o niečo prémiovejšie. V aute som sa skrátka cítil dobre a rovnaké pocity mal každý, kto si do neho sadol tiež.

Prítomnosťou potešia aj Full LED svetlomety, ktoré tu tiež nájdeme už v základe. Tie zadné dokonca disponujú dynamickými smerovkami a po tme ťa privítajú nádhernou animáciou, ktorá vďaka prepojeniu oboch zadných svetiel do jednej línie vyzerá naozaj efektne. Autu tiež dodáva šmrnc projekcia loga Cupry spod spätných zrkadiel, osvetlené nástupné lišty s nápisom Cupra či športové detaily na karosérii naprieč celým exteriérom.

Zhodnotenie

Cupra Leon ST spája vlastnosti troch automobilových svetov do jedného a je len na vodičovi, ktorý z nich chce v danej chvíli využívať. Máme tu praktickosť v podobe dlhého auta s veľkým kufrom a dostatkom miesta na sedenie aj pre pasažierov vzadu.

Máme tu dostatočne veľký výkon a hardvér auta prispôsobený aj na dynamickú až športovú jazdu, ktorá dokáže uspokojiť „príležitostných pretekárov“. No a napokon tu máme možnosť jazdiť čisto na elektrinu, alebo v hybridnom režime, čím sa dá spotreba zatlačiť aj pod dva až tri litre, v závislosti od toho, ako často nabíjaš a aké trasy jazdíš.

Cupra Leon ST v plug-in hybridnej verzii štartuje na cenovke 37 570 €, testovaný model sa cenovo vyšplhal na 41 676 €. Aj tento, celkom malý cenový skok v rámci príplatkovej výbavy svedčí o tom, že už v základe je Cupra Leon naozaj bohatá na výbavu. V porovnaní s klasickým Seatom Leon v plug-in hybride, ktorý štartuje na 32 380 €, je pre mňa Cupra Leon jasná voľba, už len pre ten štýl, vyšší výkon a zážitok z jazdy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú