V elektrickej mobilite sa objavila technológia, ktorá môže zásadne prepisovať pravidlá hry. Nemecká spoločnosť Mahle predstavila na autosalóne IAA Mobility v Mníchove nový systém predlžovača dojazdu (range extender), ktorý dokáže posunúť hranicu reálneho dojazdu elektromobilov až na 1 350 kilometrov. Ide o viac než dvojnásobok toho, čo dnes ponúkajú najdlhšie jazdiace elektromobily dostupné v Európe.

Motor, ktorý spaľuje efektívnejšie než konkurencia

Srdcom systému je malý spaľovací motor spojený s vysokonapäťovým generátorom. Kľúčovým prvkom je technológia Jet Ignition, ktorá nahrádza klasickú zapaľovaciu sviečku predfúznou komorou. Tá vypúšťa do valca horúce plyny cez drobné trysky, čím sa dosiahne stabilnejšie a rýchlejšie spaľovanie. Výsledkom je účinnosť spaľovania na úrovni 42 %, zatiaľ čo priemerný benzínový motor dosahuje približne 30 %.

Range extender Mahle
Mahle

Nejde o hybridný systém, ktorý poznáme už celé roky. Novinka od Mahle nepoháňa auto, je navrhnutá výhradne pre pohon generátora, ktorý nabíja batériu elektromobilu.

Generátor samotný pracuje pri účinnosti viac ako 97 % a dokáže poskytovať kontinuálny výkon 85 kW na dobíjanie batérie. Celý systém je navrhnutý tak, aby fungoval s rôznymi druhmi palív, vrátane obnoviteľných biopalív. To dáva automobilkám väčšiu flexibilitu pri dosahovaní emisných cieľov.

Dojazd ako z iného sveta

Mahle udáva, že ich riešenie umožňuje reálny kombinovaný dojazd 838 míľ (1 350 km). Pre porovnanie, priemerný dojazd elektromobilov v Európe v roku 2024 bol podľa Medzinárodnej energetickej agentúry 400 km. Aj tie najpokročilejšie modely na trhu málokedy presahujú 700 km.

Spoločnosť pritom upozorňuje, že väčšina vodičov takýto extrémny dojazd v praxi nepotrebuje. Dôležitejšie je, že pridaním kompaktného generátora môžu výrobcovia zmenšiť batériu, znížiť cenu vozidla, ušetriť vzácne materiály a skrátiť čas nabíjania na dlhých trasách.

Mahle
Mahle

Riešenie pre chladné podmienky

Okrem samotného motor-generátora Mahle predstavilo aj nové tepelné riešenie s integrovaným tepelným čerpadlom. To môže v zimných podmienkach predĺžiť dojazd až o 20 %, keďže znižuje energetické straty spojené s vykurovaním kabíny a batérie.

Politika a realita

CEO Mahle Arnd Franz zdôraznil, že Európa v oblasti predlžovačov dojazdu zaostáva za Čínou a Severnou Amerikou. Podľa neho by mala Európska komisia pri svojich emisných reguláciách otvoriť dvere všetkým technológiám – od batériových elektromobilov cez hybridy až po vodík a alternatívne palivá. Tento apel prišiel krátko predtým, ako predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen prisľúbila zrýchlený prehľad plánovaného zákazu predaja spaľovacích motorov od roku 2035.

Budúcnosť s menšími batériami

Mahle predpokladá, že trh s vozidlami vybavenými range extendermi bude do roku 2030 rásť o 15 % ročne. Ich systém je už pripravený na sériovú výrobu a automobilkám ponúka okamžité riešenie, ako kombinovať menšie batérie s flexibilným dopĺňaním paliva. Pre zákazníkov to môže znamenať lacnejšie autá, ktoré bez problémov zvládnu trasu z Bratislavy do Paríža na jedno nabitie a natankovanie.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP