Americká vedkyňa skúmala, kde sa vyznávači plochej Zeme dostali k svojmu presvedčeniu. Zistila, že drvivá väčšina uverila po vzhliadnutí videí na YouTube.

Výskumný tím z Technologickej univerzity v Texase skúmal, kde príde najviac ľudí k presvedčeniu, že Zem je plochá. Výskumníci za týmto účelom navštívili výročné stretnutie vyznávačov tejto konšpirácie, ktoré sa konali v amerických mestách Denver a Raleigh počas uplynulých dvoch rokov. Zistili pritom, že až 29 z 30 opýtaných nadobudlo presvedčenie až po pozretí videí na YouTube, a špeciálne potom, čo im dané videá navrhol algoritmus videoportálu. O záveroch výskumu informoval portál The Guardian.

Pixabay

Väčšina z opýtaných pritom pôvodne neprišla na YouTube sledovať videá o plochej Zemi. Algoritmus im ich navrhol na základe obsahu, ktorý sledovali predtým. Malo ísť o iné konšpirácie, napríklad v súvislosti s teroristickými útokmi z 11. septembra 2011, alebo s pristátím amerických astronautov na Mesiaci. YouTube vyhodnotil, že videá podporujúce teórie o plochej Zeme sú ďalšie, ktoré by ich mohli zaujímať.

„Na YouTube je veľa užitočných informácií, ale aj veľa dezinformácií,“ povedala vedúca výskumu Asheley  Landrum.Algoritmy umožňujú ľahko skončiť v králičej diere, a to tým, že predstavia (kontroverzné) informácie ľuďom, ktorí budú na ne viac náchylní.“ Králičia nora sa pritom používa ako metafora vtiahnutia človeka do sveta, kde podlieha klamom a ilúziám.

Pokazený algoritmus

Práve z tohto dôvodu bol a je algoritmus YouTube do značnej mieri kritizovaný odborníkmi. Aj keď to, ako presne funguje, si Google stráži, zaujímavý pohľad do tohto sveta nedávno ponúkol jeden z bývalých zamestnancov spoločnosti Guillaume Chaslot, ktorý na algoritme priamo pracoval. Systém bol navrhnutý tak, aby diváka udržal čo najdlhšie na platforme a ponúkal mu pre neho zaujímavý obsah na sledovanie.

Umelá inteligencia si všímala, čo robia a aké videa sledujú najaktívnejší používatelia, ktorí na platforme trávia veľa času. Medzi nimi boli žiaľ aj tí, ktorí dlhé hodiny sledovali konšpiračné videá a tak nepriamo a postupne ovplyvnili systém návrhov. Algoritmus následne predpokladal, že ide o zaujímavý obsah a navrhoval ho ostatným. Takýmto spôsobom sa mohol dostať k ďalším ľuďom a tí s nižším kritickým myslením čelili hrozbe padnutia do králičej diery“. Google sa tento systém rozhodol nedávno zmeniť a v návrhoch prestane propagovať videá podporujúce konšpiračné teórie o plochej Zemi a iných témach, ako sú napríklad propagácie „zázračných liekov“ vážnych chorôb.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú