Elektromobily disponujú jednou skvelou vlastnosťou, ktorú auto s čisto spaľovacím motorom nemá a nikdy ani mať nebude. Je ňou rekuperácia, čiže možnosť spätného získavania energie pri brzdení.
Aby bolo auto takéhoto niečoho schopné, potrebuje batériu a generátor elektrickej energie, alebo veľmi jednoducho povedané “dynamo”. V elektrifikovaných autách túto úlohu spravidla zohráva elektromotor. Ak máš doma nejaký hybrid, s najväčšou pravdepodobnosťou dokáže rekuperovať, no a elektromobily touto vlastnosťou disponujú vždy.
Rekuperácia tak výrazne prispieva k nižšej spotrebe vozidla a pri jazde z kopca môže mať elektromobil alebo nejaký hybrid dokonca “negatívnu” spotrebu, čiže do batérie dobije viac energie ako pri jazde spotrebuje.
Nastavenie rekuperácie má niekoľko úrovní
Pri brzdení spaľovák vytvára odpadové teplo, ktoré vzniká trením brzdových kotúčov a platničiek. Elektromobil a hybrid najprv pri brzdení zapája elektromotory, ktoré v tomto prípade fungujú ako generátory elektrickej energie, ktoré začnú auto spomaľovať a získanú energiu ukladajú späť do batérie. Ak už rekuperácia nestačí na spomalenie či zastavenie vozidla, až vtedy sa do hry zapoja mechanické brzdy.

Väčšina moderných batériových vozidiel má niekoľko úrovní nastavenia rekuperácie. To však neznamená, že ak máš nastavenú najnižšiu úroveň, prichádzaš o istú časť energie a viac sa zapájajú mechanické brzdy. Miera úrovne rekuperácie spôsobuje, ako intenzívne začne auto spomaľovať, keď dáš dolu nohu z akcelerátora.
Ak máš teda rekuperáciu nastavenú na najsilnejšiu úroveň, auto po zložení nohy z “plynu” začne okamžite brzdiť najväčšou silou, akú dokáže rekuperácia vyprodukovať. Následne po stlačení brzdového pedála začne hneď zapájať mechanické brzdy a auto tak spomaľuje ešte intenzívnejšie.
Naopak, ak je rekuperácia nastavená na najslabšiu úroveň, auto po zložení nohy z akcelerátora začne takpovediac “plachtiť” a motory nekladú odpor. Je to podobný pocit, akoby si na spaľováku počas jazdy vyradil rýchlosť. V takomto prípade ale pri stlačení brzdy začne elektrické auto najprv zapájať rekuperáciu, a až keď jej sila nie je dostatočná, potom zapojí aj mechanické brzdy.
Ultimátny test
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Prekvapivé zistenie vo finále o spotrebách
- Ako si čo najlepšie nastaviť túto vymoženosť vo svojom elektromobilte
- Nestranný pasažier v “slepom teste” odhalil zaujímavú skutočnosť
- Prečo po správnom nastavení a vyskúšaní sa už nikdy nevrátiš ku klasickému spôsobu šoférovania
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítaj viac z kategórie: Elektromobilita
Teraz čítajú

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
