Elektromobily disponujú jednou skvelou vlastnosťou, ktorú auto s čisto spaľovacím motorom nemá a nikdy ani mať nebude. Je ňou rekuperácia, čiže možnosť spätného získavania energie pri brzdení.
Aby bolo auto takéhoto niečoho schopné, potrebuje batériu a generátor elektrickej energie, alebo veľmi jednoducho povedané “dynamo”. V elektrifikovaných autách túto úlohu spravidla zohráva elektromotor. Ak máš doma nejaký hybrid, s najväčšou pravdepodobnosťou dokáže rekuperovať, no a elektromobily touto vlastnosťou disponujú vždy.
Rekuperácia tak výrazne prispieva k nižšej spotrebe vozidla a pri jazde z kopca môže mať elektromobil alebo nejaký hybrid dokonca “negatívnu” spotrebu, čiže do batérie dobije viac energie ako pri jazde spotrebuje.
Nastavenie rekuperácie má niekoľko úrovní
Pri brzdení spaľovák vytvára odpadové teplo, ktoré vzniká trením brzdových kotúčov a platničiek. Elektromobil a hybrid najprv pri brzdení zapája elektromotory, ktoré v tomto prípade fungujú ako generátory elektrickej energie, ktoré začnú auto spomaľovať a získanú energiu ukladajú späť do batérie. Ak už rekuperácia nestačí na spomalenie či zastavenie vozidla, až vtedy sa do hry zapoja mechanické brzdy.
Väčšina moderných batériových vozidiel má niekoľko úrovní nastavenia rekuperácie. To však neznamená, že ak máš nastavenú najnižšiu úroveň, prichádzaš o istú časť energie a viac sa zapájajú mechanické brzdy. Miera úrovne rekuperácie spôsobuje, ako intenzívne začne auto spomaľovať, keď dáš dolu nohu z akcelerátora.
Ak máš teda rekuperáciu nastavenú na najsilnejšiu úroveň, auto po zložení nohy z “plynu” začne okamžite brzdiť najväčšou silou, akú dokáže rekuperácia vyprodukovať. Následne po stlačení brzdového pedála začne hneď zapájať mechanické brzdy a auto tak spomaľuje ešte intenzívnejšie.
Naopak, ak je rekuperácia nastavená na najslabšiu úroveň, auto po zložení nohy z akcelerátora začne takpovediac “plachtiť” a motory nekladú odpor. Je to podobný pocit, akoby si na spaľováku počas jazdy vyradil rýchlosť. V takomto prípade ale pri stlačení brzdy začne elektrické auto najprv zapájať rekuperáciu, a až keď jej sila nie je dostatočná, potom zapojí aj mechanické brzdy.
Ultimátny test
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Prekvapivé zistenie vo finále o spotrebách
- Ako si čo najlepšie nastaviť túto vymoženosť vo svojom elektromobilte
- Nestranný pasažier v “slepom teste” odhalil zaujímavú skutočnosť
- Prečo po správnom nastavení a vyskúšaní sa už nikdy nevrátiš ku klasickému spôsobu šoférovania
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Plat až 3 500 eur a množstvo benefitov. Sociálna poisťovňa hľadá ľudí na viaceré pozície
Endokrinologička varuje: Sociálne siete nabádajú Slovákov, že za každou ich ťažkosťou je kortizol
Prelomový výskum: Vedci testujú univerzálnu zbraň proti rakovine, nádory mizli aj pri agresívnych typoch
Martin opustil úspešnú kariéru v IT a v osade na Gemeri mení životy: „Učili ma, že Rómom sa mám vyhýbať“
SHMÚ varuje: Pre 4 okresy platí tretí stupeň výstrahy pred dažďom, zrážky sa presunú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
Slovensko zažije krvavý Mesiac. Blíži sa veľké úplné zatmenie
Po 50 rokoch čakania to prišlo. Petržalka má konečne svoju električku
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP