Kanada sa podľa zákulisných informácií pripravuje na zásadný krok – už čoskoro by mohla zrušiť clá na elektromobily dovážané z Číny. K rozhodnutiu by mohlo dôjsť po plánovanom stretnutí kanadského premiéra Marka Carneyho s čínskym prezidentom Si Ťin-pchingom, ktoré sa uskutoční počas tohtotýždňového summitu APEC v Južnej Kórei.

Ak sa tieto správy potvrdia, pôjde o jednu z najväčších zmien v severoamerickom segmente elektromobilov od momentu, keď Spojené štáty ukončili svoje dotácie na vozidlá s elektrickým pohonom. Na tému upozornil portál Electrek.

Obrat po roku napätia

Pred rokom Kanada nasledovala príklad USA a zaviedla 100-percentné clá na elektromobily pochádzajúce z Číny. Retrospektívne sa však tento krok ukázal ako krátkozraký, namiesto ochrany domáceho priemyslu skôr podporil americké automobilky. Vzťahy s Washingtonom sa pritom následne ochladili, najmä po sérii obchodných sporov, ktoré zastavili aj rokovania o nových dohodách.

Podľa viacerých analytikov je tak Kanada v súčasnosti motivovaná prehodnotiť svoju stratégiu a zamerať sa na vlastné ekonomické záujmy. „Vzhľadom na stagnujúci pokrok v obchodných rokovaniach s USA sa očakávalo, že Ottawa sa skôr či neskôr rozhodne zrušiť clá na čínske elektromobily,“ píše v analýze Electrek.

byd
MVP Auto/YouTube

Politika a obchod ruka v ruke

Napätie sa vyostrilo po víkende, keď bývalý americký prezident Donald Trump oznámil, že prerušil obchodné rokovania s Kanadou. Dôvodom malo byť, že provincia Ontário spustila reklamy, v ktorých citovala Ronalda Reagana kritizujúceho clá. Trump reagoval tvrdením, že video bolo sfalšované pomocou umelej inteligencie. To sa však ukázalo ako nepravdivé. Reagan skutočne odmietal clá a záznam bol autentický.

V čínskej tlači sa medzitým objavili informácie, že pripravované rokovania by mohli viesť k širšej obchodnej dohode. Peking by v nej mohol súhlasiť so zrušením obmedzení na dovoz kanadskej repky a bravčového mäsa výmenou za kanadské odstránenie ciel na čínske elektromobily. Takýto krok by pre obe ekonomiky znamenal vzájomné výhody a zároveň by posilnil pozíciu Číny ako dominantného výrobcu elektrických vozidiel.

nio
Nio

Návrat Tesly a príchod čínskej konkurencie

Z krátkodobého hľadiska by zrušenie ciel najviac pomohlo Tesle, ktorá by mohla opäť dovážať do Kanady vozidlá vyrábané v Šanghaji. Po zavedení ciel Tesla presunula dodávky Modelu Y z Nemecka, no väčšina jej lacnejších variantov vzniká práve v Číne. Zrušenie ciel by tak otvorilo cestu cenovo dostupnejším Modelom 3 na kanadskom trhu.

Nie všetci však vidia situáciu rovnako optimisticky. „Tesla bude profitovať zo zrušenia ciel? Iba ak dokáže ponúknuť lepšie elektromobily s viac funkciami a nižšou cenou než väčšina modelov od BYD, NIO či Xpengu. To nedokáže,“ napísal v diskusii čitateľ Rich, ktorého komentár získal medzi fanúšikmi najviac súhlasov.

Z dlhodobého hľadiska by však mohli získať najmä spotrebitelia. Otvorenie trhu by umožnilo vstup čínskych značiek do Kanady a tým aj prístup k moderným elektromobilom za prijateľnejšie ceny. Analytici očakávajú, že ak Kanada naozaj zruší clá, tlak na konkurenciu v Severnej Amerike výrazne stúpne, čo by mohlo urýchliť inovácie aj znižovanie cien naprieč celým segmentom.

Zatiaľ ide len o špekulácie, no ich načasovanie naznačuje, že rozhodnutie by mohlo padnúť už v najbližších dňoch. A ak sa potvrdí, Kanada by sa mohla stať prvou krajinou v regióne, ktorá otvorí dvere čínskej elektromobilovej expanzii.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP