Vyše 600-koňová rozlúčka. Zajazdili sme si na dychberúcom Mercedese-AMG E 63S
Trieda E je pre Mercedes ťahúňom značky, koniec koncov „éčkové“ Mercedesy ponúkajú azda najlepší kompromis medzi cenou a luxusom, ktorým sa táto prémiová automobilka vyznačuje. Trieda E však okrem štandardných verzií ponúka aj motorizácie so šiestimi či dokonca ôsmimi valcami podpísané značkou AMG.
Aktuálne mieri do sveta faceliftovaná verzia, na ktorej sme jazdili pre pár týždňami na prvých jazdách po Slovensku. Veľmi úspešnú generácia, ktorá debutovala v roku 2016, však stále má čo povedať aj o 4 roky neskôr od svojho debutu. A čo je lepšia rozlúčka ako extrémna a dychberúca verzia s podpisom AMG s vyše 600 koňmi? Zrejme nič!
Kľúčové informácie:
Osem valcov pod kapotou Mercedesu triedy E razom robí z kultivovaného luxusného rodinného sedanu beštiu, ktorá sa skôr hodí na závodnú dráhu, než do bežnej premávky. My sme mali možnosť si triedu E s osemvalcom vyskúšať a šlo o verziu AMG E63 S 4MATIC+.

Spojenie dizajnu najikonickejšej triedy automobilky s modernými technológiami a výkonom až 612 koní rozbúcha srdce každého milovníka áut. Osemvalcový motor s dvomi turbami dokáže vyprodukovať zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy a to je niečo, čo pochopíš, až keď to zažiješ na vlastnej koži.

O zvukovom doprovode ani nehovorím. Z toho naskakuje husia koža aj v prípade, že toto auto okolo teba prejde iba po ulici. Zvukový prejav sa navyše dokáže dynamicky meniť na základe zvoleného jazdného režimu. V režime Komfort je E63 S tichá a kultivovaná, no režimy Šport, Šport+ a Race naplno ukážu, čo sa skrýva pod kapotou tohto auta.
Detailnejšie teda k samotnému motoru. Vo verzii E63 S sa nachádza osemvalec s objemom 4 litrov a výkonom 450 kW (612 koní). Maximálny krútiaci moment sa vyšplhal na hodnotu 850 Nm. Auto s takýmto motorom a dvojitým preplňovaním samozrejme aj „spapá“ o niečo viac paliva, no systém vypínania valcov umožňuje v režime Komfort s ľahkou nohou a na plyne jazdiť aj relatívne ekonomicky. Spotreba je v takomto prípade okolo 10-11 l / 100 km.

Tento fantastický krútiaci moment je pritom k dispozícii v rozsahu 2 500 až 4 500 otáčok za minútu. Dosiahnutie 850 Nm aj v relatívne nízkych otáčkach bolo možné najmä vďaka umiestneniu dvojice turbodúchadiel, ktoré sa nachádzajú medzi valcami. Tým sa zlepšilo aj celkové prúdenie plynov a manažment teploty.

Len tak pre zaujímavosť, rovnaký motor sa nachádza aj v rýdzo športovom AMG GT-R, no tu sa z neho inžinierom podarilo dostať „iba“ 585 koní a krútiaci moment 700 Nm.

Mercedes E63 S disponuje pohonom všetkých štyroch kolies 4MATIC+. Tento systém primárne uprednostňuje pohon zadnej nápravy, no ak je to potrebné, časť krútiaceho momentu je pomocou elektromechanickej spojky prenášaná aj na prednú nápravu. Auto však umožňuje zapnúť aj driftovací režim, v ktorom zostane predná náprava neaktívna, nech sa deje čokoľvek.

Driftovací režim sa zapína celkom jednoducho. V jazdných režimoch stačí zvoliť režim Race, vypnúť ESP a prevodovku nastaviť do manuálneho režimu a zábava sa môže začať. O precízne radenie sa inak stará deväťstupňová automatická prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT.

Po dizajnovej stránke dostala verzia E63 S rozšírené blatníky, ktoré umocňujú športový vzhľad. Aj z funkčného hľadiska však zohrávajú dôležitú úlohu bezmriežkové otvory na prívod vzduchu, ktoré zlepšujú jeho prúdenie okolo masívnej V8-čky.

Interiér je už tradične, ako to v prípade Mercedesu býva zvykom, kapitola sama o sebe. Aj ten sa však oproti bežným verziám mierne líši. Keďže sa jedná o verziu s označením AMG, nájdeš tu športový AMG volant, ktorý je potiahnutý v mieste, kde ho držíš alcantarou pre lepšie uchopenie.

Samozrejmosťou je aj prítomnosť športových sedačiek AMG s výraznou bočnou oporou, ktorá vodiča aj spolujazdca podrží v zákrutách aj pri divokejšej jazde. Zvyšok je už klasický interiér so všetkými technológiami a vymoženosťami bežnej triedy E.

Najvýkonnejšia verzia triedy E v interiéri ukrýva aj niekoľko naozaj pekných detailov, ako napríklad podsvietené nástupné lišty s logom AMG či analógové hodinky na stredovom paneli.

Zaujímavosťou je aj mobilná aplikácia AMG Track Pace, ktorá dokáže po spárovaní smartfónu a aplikácie s autom vodičovi poskytovať množstvo užitočných informácii z jazdy na závodnom okruhu.

Najrýchlejšie „Éčko“ na svete je rovnako, ako jeho bežnejší súrodenci, vybavené radou asistentov a bezpečnostných prvkov. Nechýbajú mu Multibeam LED svetlomety, aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, aktívny asistent brzdenia, funkcia bočného impulzu PRE-SAFE, ktorá pasažierov na predných sedadlách pripraví na náraz či asistent parkovania ovládaný na diaľku.

Zhodnotenie
Mercedes AMG E 63S je skutočne majstrovským dielom, ktoré spája zdanlivo nespojiteľné – praktickosť a neuveriteľný výkon. Stlačením tlačidla sa z luxusnej rodinnej limuzíny stane závodné auto, s ktorým sa zabaví aj ten najväčší motoristický antitalent. Či už ide o jazdné vlastnosti, zvukový prejav či špeciálne funkcie, každý si pri tomto aute nájde „to svoje“.
Netreba zabúdať, že E 63S sa vyrába aj vo verzii kombi a kombík s takýmto výkonom určite neponúka žiadna iná automobilka. Zrejme nebudeš chcieť takéto auto využívať na občasné sťahovanie nábytku, no s kombi verziou by to bolo určite možné.
Cena je v tomto prípade pochopiteľne vysoká, no ak zoberieš do úvahy fakt, že E 63S dokáže bez problémov svojimi vlastnosťami nahradiť aj 3 rôzne autá, aj vysoká štartovacia cena je relatívne ospravedlniteľná pre potenciálnu skupinu záujemcov.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európsku autovýrobu ohrozuje spor s Čínou. Obrovská kríza môže prepuknúť už o niekoľko týždňov

Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)

Slováci zabúdajú na dôležitú údržbu auta pred zimou. Experti radia, čo by si mal urobiť už čoskoro

Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

„V Londýne by ma poslali kadeľahšie.“ Turista zažil na Slovensku šok, na jeho recenziu reagoval župan Droba
PREMIUMPolitika Roberta Fica je pre Slovensko veľmi dobrá a správna, vyhlásil český politológ Robejšek

Zbavili sa hypotéky a luxusného domu. Rodina odišla do zahraničia, kde žijú „ako králi“ za 2 260 eur mesačne

Z Číny utiekla na mopede a obrala ľudí o 4,8 miliardy eur. „Krypto-kráľovnú“ vypátrali vďaka jedinému zaváhaniu

„Všimni si, na čo myslia.“ Psychologička odhalila najlepší trik, ako vychovať odolné a sebavedomé deti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Astronóm odhalil zvláštne správanie satelitov SpaceX. Začali vysielať signál do „zakázanej zóny“
- Naša galaxia sa zrazí so susednou, „letiacu“ Andromedu už vidíš voľným okom
- Vedci rozlúštili pôvod záhadného signálu a ostali bez slov. Nič podobné ešte nevideli
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Brutálna samurajská novinka ovládla Netflix. Ľudia nešetria chválou a hovoria o obrovskom prekvapení
-
- Astronóm odhalil zvláštne správanie satelitov SpaceX. Začali vysielať signál do „zakázanej zóny“
- Má hodnotu 92 biliónov eur. Na západe Európy našli ložisko 46 miliónov ton vzácneho paliva
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Na jedno nabitie prežije civilizáciu. Nová čínska batéria využíva trik, ktorý závidí aj Západ
- Ikona slovenskej histórie dostáva film. Ukáže pravdu, ktorú učebnice radšej zamlčali
-
- Z nečakanej krajiny sa stane plynová veľmoc. Majú zásoby 200 miliárd m³, do ťažby nalejú 4 miliardy €
- 90 % zariadení by mohli odpísať. Brusel chcel Slovákom zdražieť vykurovacie systémy, neuniesol kritiku
- Zasiahne všetko do okruhu 400 km. Proti novej zbrani USA nemá šancu Rusko ani Čína
- Predseda ÚRSO: Energetická politika EÚ sa vymyká zdravému rozumu. Nariadenia z Bruselu nedávajú Slovensku zmysel
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
Airbus očakáva nárast dopytu, európsky gigant počíta s Blízkym východom
Samsung plánuje v domovskej krajinu mega-investíciu najmä do AI
AI pomáha Slovákom aj počas Black Friday, je prekvapivým pomocníkom
Trump zaradil spiatočku v klimatickej politike. Čína ostala sklamaná, volá po návrate USA
Pápež šokoval filmový svet: Zaznel odkaz, ktorý môže zmeniť budúcnosť kín
Milovaná služba má vážny problém. V tejto krajine ju už nechcú a „vyhnali“ ich z kľúčových miest
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

„V Londýne by ma poslali kadeľahšie.“ Turista zažil na Slovensku šok, na jeho recenziu reagoval župan Droba
PREMIUMPolitika Roberta Fica je pre Slovensko veľmi dobrá a správna, vyhlásil český politológ Robejšek

Zbavili sa hypotéky a luxusného domu. Rodina odišla do zahraničia, kde žijú „ako králi“ za 2 260 eur mesačne

Z Číny utiekla na mopede a obrala ľudí o 4,8 miliardy eur. „Krypto-kráľovnú“ vypátrali vďaka jedinému zaváhaniu
